MALM013 Тенденции в обучението по френскоезична литература
Анотация:
Курсът дава начални теоретични познания и практически умения в преподаването и използването на френскоезична художествена литература в чуждоезиковото (профилирано и непрофилирано) обучение. Разглеждат се целите на преподаването и използването на литературна в зависимост от обучаваните (възраст, езиково ниво, образователен контекст). Представят се актуални тенденции и популярни концепции за работа с художествен текст, повлияни, например, от комуникативния, междукултурния или дейностно-ориентирания подход в чуждоезиковото обучение. Обсъждат се критерии за подбор на текстове, междупредметни връзки, проблеми на изграждането на езикова, културна и литературна компетентност и др. Заедно с лекциите, основна форма на работа в курса са практическите занятия. В тях студентите се запознават с учебна документация, учебници и учебни материали и изпробват задачи и модели за работа с литературни произведения – първоначално от перспективата на изучаващите чужд език, а след това – и от перспективата на преподавателя.
Преподавател(и):
преп. Магдалена Божкова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни тенденции в преподаването и използването на френскооезичната литература за целите на чуждоезиковото и профилираното обучение;
• Разнообразни модели и видове задачи за работа с художествен текст;
• Критерии за подбор на текстове;
• Текстови разновидности и методически препоръки за работа с тях;
• Публикации, методически пособия и учебни материали за преподаване на френскооезична художествена литература или работа с художествени текстове.
• 2) могат:
• Да подбират подходящи художествени текстове в зависимост от потребностите на конкретни групи обучавани;
• Да поставят правилно учебни цели на използване или преподаване на литература в зависимост от групата обучавани и образователния контекст;
• Да използват подходящи методи за работа с текст и за преподаване на френскооезична литература;
• Да използват публикации и методически пособия за самоподготовка и повишаване на професионалните си умения.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Ниво на компетентност по френски език С1 или по-високо (по Общоевропейската езикова рамка);
•Основни познания по френскоезична литература (епохи, автори, произведения - от периода на Ренесанса до наши дни)
литература (епохи, автори, произведения - от периода на Ренесанса до наши дни)
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Френски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Мястото на художествената литература в обучението по френски език като чужд
- Понятието «художествена литература» във френскоезичния образователен дискурс. Методически въпроси на преподаването на литература и работата с художествени произведения на френски език като чужд с различни целеви групи: цели, задачи и модели за работа с текст, подбор на текстове, текстови разновидности и жанрове
- Детската и юношеската литература в обучението по френски език като чужд – учебници, учебни материали, типология на задачите за работа с текст
- Учебни симулации - изпробване на задачи за работа с текст в ролята на учещите
- Учебни симулации - изпробване на задачи за работа с текст в ролята на преподавател – по избор на студентите
- Учебни материали и сборници с литературни произведения за обучението в гимназиалната степен и за възрастни
- Работа с текст и творческо писане с опора прочетения текст
- Учебни симулации - изпробване на задачи за работа с текст в ролята на учещите.
- Учебни симулации - изпробване на задачи за работа с текст в ролята на преподавател
- Електронните медии в преподаването на художествена литература – източници, предназначение, примери
- Преподаване на художествена литература в профилираното обучение. Анализ на литературно произведение – примери
- Разработване на материали за преподаване на конкретно литературно произведение
Литература по темите:
подбрани от лектора и от студентите конкретни образци на френскоезичната художествената литература
Средства за оценяване:
Практическа задача 1 - 40 %
Практическа задача 2 - 40 %
Участие в курса - 20 %