BUBB812D Проект: Приложение на инструменти за организационно развитие

Анотация:

" Курсът има за основна цел да развие практико-приложни умения за прилагане на стратегически инструментариум за устойчиво (целево-адаптивно) организационно развитие. В обхвата се включва проектиране (препроектиране) на елементите на организационния дизайн (стратегия, структура, процеси) чрез приложение на модела "Отвън-навътре" за проектиране на целево-адаптивна организация, инструменти за анализ на външната среда и развитие на адекватна организационна култура, приложение на стратегиите за организационна промяна (Тотално управление на качеството, организационно свиване и реинженеринг), проектиране на ефективни екипни структури, управление на промяната чрез проекти.

" Предназначението на курса е приложение на знанията и придобиване на практически умения за изграждане на целево-адаптивна (устойчива) бизнес-организация.

прочети още
Управление на бизнеса и предприемачество ДО

Преподавател(и):

доц. Михаил Михайлов  д-р
доц. Димитър Панайотов  д-р
проф. Кристиян Хаджиев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

" същността и параметрите на модела за организационно развитие-трансформирането на организацията от хаотична в резултатно ориентирана;

" основните принципи, методи и подходи за организационно проектиране, прилагани в стопанската практика

" подходите и моделите за организационна диагноза и приложението на различните методи за събиране на данни;

" системата и процесът на управление на промяната чрез проекти;

" методите и инструментите за анализ на външната среда и управление на културните промени

2) могат:

" да анализират динамичните организационни процеси;

" да прилагат съответните инструменти и модели за организационно развитие;

" да проектират ефективни екипни структури;

" да управляват промяната чрез проекти;


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

" За успешното постигане на целите на курса е необходимо студентите предварително да са придобили знанията и уменията към курсове:

o Основи на управлението;

o Теория на организацията;

o Управление на проекти;

o Организационна култура



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Проект

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Вариант 1. По примера на конкретна организация апробирайте модела за проектиране на целево-адаптивна организация. Анализирайте степента на адекватност и приложимост на сондирането Отвън-навътре в процеса на препроектиране на комплексна корпорация. Намерете решения по отношение на подхода за въвеждане на планираната промяна в българските социокултурни условия. Формулирайте изводи и препоръки на базата на получените резултати. Придържайте се към следния алгоритъм:
  2. Вариант 2. Проектиране на ефективни екипни структури 1. Представете ситуация от реалната практика за работа в екип на консултантска основа, като се базирате на въпросника за проектиране (препроектиране) на ефективни екипни структури (Фиг.1) и същностните характеристики (философия) на екипната дейност. Формулирайте непосредствените цели и задачи на екипа, анализирайте ефективността и мотивацията на екипа през призмата на неговите фази (сформиране, сработване, ефективност, зрялост и разпадане). Направете сравнителен анализ, като идентифицирате критичните несъответствия, симптоми и проблеми.
  3. ариант 3. Практико приложни аспекти на стратегиите за организационна промяна в бизнеса На примера на конкретна организация апробирайте една от стратегиите за организационна промяна (TQM, downsizing, reengineering). Анализирайте степента на адекватност и приложимост на избраната стратегия в българската социокултурна практика. Изследвайте връзката й с организационната ефективност. Намерете решения по отношение на подхода за въвеждане на планираната промяна в българските социокултурни условия. Формулирайте изводи и препоръки на базата на получените резултати.

Литература по темите:

Основна литература:

1. Хаджиев, Кр., (2011) Теория на организацията, НБУ

2. Хаджиев, Кр., (2000) Проектиране на високо съвършени организации. Люрен, София

3. Хаджиев, Кр., (2010) Самоуправляващи се работни екипи-теория и методология, библ. "Стопански свят", Свищов

4. Илиева, С. (1998), Организационно развитие, Университетско издателство "Св.Климент Охридски", София

5. Дракър, П. (1993), Новите реалности, изд. "Хр.Ботев", София

6. Панайотов, Д. Психология на бизнеса, С., 2005

7. Питърс, Т., Р. Уотърман (1988), Към съвършенство във фирменото управление, Наука и изкуство, София

Допълнителна литература:

8. Allen, Roger, K. (2000), Principles of High Performance, The center for organizational design, Inc.

9. Cash, J., Eccles, R., Nohria, N. and Nolan, R. (1993), Building the information - age organization& structure, control and IT, Irwin

10. Crowther, M. (1988), The processes of assessment and design, Addison-Wesley, Reading, Mass.

11. Wilkins, A. (1996), The culture audit, Organizational dynamics

12. www.qualitydigest.com

13. Nadler, D. and Tushman, M. (1992), Concepts for the design of organizations, OR&Clnc.

14. Nadler, D. (1987), Feedback and organization development, Addison-Wesley, Reading, Mass.

15. Pasmore, W. and Sherwood, J. (1980), Sociotechnical systems, La Jolla, Calif.

Средства за оценяване:

ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 100%