MALM165 Дигитална компетентност и дигитална креативност
Анотация:
Курсът има ясно изразена насоченост към избрания профил от студентите – учител по чужд език. В процеса на обучение се използват разнообразни лекционни форми, които изискват активност от страна на студентите – участие в дискусии, работа по групи за решаване на практически казуси и т.н. Сред целите на курса са:
• да запознае студентите с особеностите на чуждоезиковото обучение;
• да подготви студентите за решаване на специфичните проблеми на методиката на чуждоезиково обучение;
• да представи модерните тенденции в развитието на методите за чуждоезиково обучение;
• да развие умения за интегрирано преподаване на чуждоезиковите знания и успешно контролиране на учебния процес;
• да развие умения за интегриране на знания за изучаваната култура в процеса на преподаване на чуждия език;
• да изгради умения у студентите за прилагане на информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение;
• да запознае студентите с основните форми за проверка и оценяване на езиковите постижения на обучаваните.
Преподавател(и):
гл. ас. Станислав Богданов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• съвременните тенденции в методите за чуждоезиково обучение;
• особеностите на чуждоезиковото обучение в електронна среда;
• компонентите на учебния процес по чужд език, нормативните документи и задачите на учителя в обучението;
• образователните възможности и потенциала на съвременните информационни и комуникационни технологии;
• основните форми и методи за проверка и оценяване на учебните постижения по чужд език;
• основните методи на педагогическо изследване.
2) могат:
• критично да анализират и осмислят собствения и чуждия преподавателски опит,
• да планират конкретни учебни занятия по чужд език върху основата на действащи учебни системи по съответния чужд език,
• да преподават чуждоезикови знания и развиват речеви умения у обучаваните;
• да контролират и управляват успешно учебния процес;
• да създават предпоставки за развиване на автономност у обучаваните и мотивация за продължаване на учебния процес извън класната стая и след края на обучението по чужд език;
• да интегрират знания за изучаваната култура в процеса на преподаване на чуждия език;
• да използват умело информационни и комуникационни технологии в чуждоезиковото обучение;
• да изследват и се справят с конкретни методически проблеми на работното място.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• по поне един чужд език на ниво С1 (и по-високо) от Европейската езикова рамка;
• успешно завършени курсове по дидактика и методика (Увод в методиката и Методика на ЧЕО).
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Аудиовизуални и технически средства в обучението по чужд език. Видео-техника и методика на използването на автентични видеозаписи в ЧЕО.
- Телекомуникационни технически средства в ЧЕО. Персонален компютър - устройство и принципи на действие. Периферия за ЧЕО.
- Видове компютърни програми в ЧЕО: учебен софтуер, компютърни игри в обучението на специалисти, компютърни програми в качеството им на автентични документи, моделиращи програми (симулации), изготвяне на учебна документация с помощта на съвременните технически средства
- Мултимедия - основни понятия, организация, периферия, софтуер и приложение на интерактивна мултимедия в класа по чужд език
- Internet - структура, принципи, програми, адреси. Упражнения и прилагане в учебния процес. Дистанционно обучение. Интердисциплинарно обучение.
- Поколението Z – Психопедагогически характеристики на обучаемите. Принципи на работата с комуникационни средства в дигитална среда
- Системи за управление на учебно съдържание - Moodle
- Системи за управление на учебно съдържание - Teams
- Системи за управление на учебно съдържание – Google Classroom
- Урочният план – какво и как. Структура. Видове.
- Подбор и разработване на автентични електронни материали
- Разработване на интерактивни упражнения с пакета Hot Potatoes – Cloze и Cross
- Разработване на интерактивни упражнения с пакета Hot Potatoes - Quiz
- Разработване на интерактивни упражнения с пакета Hot Potatoes - Jmix and JMatch
- Разработване на интерактивни упражнения с Quandary
Литература по темите:
Английски
• Alderson, J. C., Clapham, C. & Wall, D. (1995) Language Test Construction and Evaluation, Cambridge: Cambridge University Press
• Bogdanov, S. (2013). Hacking Hot Potatoes: The Cookbook. НБУ, София ISBN 9789545357695
• Damen, L. (1987) Culture learning: The fifth dimension in the language classroom, Addison-Wesley
• Eastment, D. (1999) The Internet and ELT. London: The British Council/ Oxford: Summertown Publishing
• Gitsake, C. and R. P. Taylor. (1999) Internet English: WWW-Based Communication Activities. Oxford: Oxford University Press
• Heaton, J.B. (1990) Classroom Testing. Harlow: Longman
• Hedge, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press
• McDonough, J. and Shaw, C. (2003) Materials and Methods in ELT (2nd edition). Oxford: Blackwell Publishing
• McNamara, T. (2000) Language Testing, Oxford: Oxford University Press
• Moon J. (2000) Children Learning English, Macmillan Heinemann
• Nunan, D. (1989) Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press
• Teeler, D. and P. Gray. (1999) How to Use the Internet in ELT. Harlow: Longman
• Weir, C. (1993) Understanding and Developing Language Tests, Prentice Hall
• Windeatt, S., Hardisty, D. and Eastment, D. (2000) The Internet. Oxford: Oxford University Press
Френски:
Le Français dans le Monde, списание
NOUVELLES TECHNOLOGIES ET APPRENTISSAGE DES LANGUES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Septembre 1988.
PUBLICS SPECIFIQUES ET COMMUNICATION SPECIALISEE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Spetembre 1990.
Valette, Rebecca M. (1975) Le test en langues etrangeres. Guide pratique. Paris: Classiques Hachette
Български:
• Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004). Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
• “Държавни образователни изисквания за учебно съдържание – чужди езици” (2001), сп. Чуждоезиково обучение, кн.1, стр. 66-75
• Симеонова Й. (2000) Преподавателят по чужд език. С комуникативна ориентация и комуникативност в обучението. С., изд. Къща "Актив-комерс"
• Симеонова Й. (2000) ‘Чуждоезиково общуване и комуникативна ориентация на преподавателя’, сп. ЧЕО, кн. 1
• Симеонова Й. (2000) ‘Комуникативни акценти в началната методическа подготовка’, сп. ЧЕО, кн. 5-6
• Стефанова, П. (1999). Методика на чуждоезиковото обучение. София: Изд. “Парадигма”
• Стефанова П. (1999) ‘По въпроса за планирането на учебния процес по чужд език’, сп. ЧЕО, кн. 5
• Стойчева, Д. (2000) ‘Педагогическа практика – цели, съдържание, организационни форми’, сп. ЧЕО, кн.5-6
• Шопов, Т. (1998) Вторият език (Аспекти на теорията и практиката на обучението по английски език). София: Университетско издателство “Св. Климент Охридски”
• Шопов, Т. (2002) Чуждоезиковата методика. София: Университетско издателство “Св. Климент Охридски”