GENB083 Дизайн и маркетинг
Анотация:
Курсът въвежда в концепциите, историята, методите и практиките, необходими за практически познания в професията дизайнер. Подготвя студентите за света на дизайна, които се нуждаят от основно оперативно разбиране на процеса. Той позволява на студентите да изучават, изследват и проучват основните теории, термини, похвати и структури, преди те да се преобразят в дизайн проектиране в някоя от многобройните налични области. Настоящият курс прави връзката между творческия процес и предприемаческото мислене в посока развитие на разбирането за връзка между създаването на дизайн и възприемането от му от пазара, публиките и крайния потребител.
Дискусията е широкообхватна, засягаща големи и малки, индустриални и занаятчийски, високотехнологични, виртуални, луксозни и др. дизайн направления. Подчертани са функционалността и решаването на проблеми, както и показването на дизайна в артистична светлина. Всички теми отразяват гледната точка на дизайна и процеса на глобалните пазари и съвременните комуникации. Тази връзка предопределя развитието на дизайн процесите с по-голяма насоченост и разбиране към създаването на дизайнерска бранд идентичност. Курсът разглежда комуникационните процеси необходими за осъществяването на холистичен дизайнерски процес като подпомага студентите да разберат връзката между различните комуникационни форми и дизайн процеса.
Курсът акцентира върху промените в технологията, културата, политиката и икономиката. Разглежда се взаимовръзката между дизайна от висок клас и дизайна на масовия пазар, в която естетиката на дизайна може да се намери на всяко ценово ниво. Същевременно курсът се занимава с това да провокира в младите дизайнери разбирането за значение на пазарното ориентиране и позициониране още в най-ранен етап то тяхната кариера.
Преподавател(и):
доц. Кристина Савова д-р
гл. ас. Стефания Темелкова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните етапи и процеси при дизайн проектирането;
• Основните елементи при изграждане на дизайнерска идея;
• Основните принципи на публичните комуникации и могат да идентифицират, и формират свой личностен бранд;
• Основните елементи на интерграните маркетингови комуникации и разбират принципите на взаимодействие между тях, за постигане на по-добро комуникационно въздействие;
• Значението на общественото мнение в процесите за комуникационното позициониране;
• Основните принципи на презентиране и представяне пред публика на собствените си проекти
2) могат:
• Да изграждат дизайнерска концепция;
• Да правят дизайнерско проучване и да развият идея;
• Да правят разлика между репутация, имидж и личностен бранд.
• Да свързват образа на твореца с личностното си професионално позициониране.
• Да представят проектите си пред различна по вид публика, посредством различни комуникационни похвати, адаптирана спрямо комуникационните канали.
• Да различават отделните елементи на ИМК и да ги използват спрямо необходимостта за комуникационно позициониране в публичното пространство.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение
- Разбиране на междуличностните и публичните комуникации. Култура на общуване с публиките
- Какво е дизайн? Дизайнерът и дизайн проектирането. Кратък преглед на модерния дизайн
- Връзката между личността на дизайнера и неговото публично представяне
- Елементи и принципи в дизайна
- Елементи и принципи в дизайна
- Репутация и публичен имидж
- Обществено мнение – влияние върху публичния образ на артиста
- Вдъхновение, идентификация и концептуализация в дизайна
- Търсене на инспирации
- Публични комуникации, канали за комуникация
- Идентифициране на елементи на публичния имидж
- Творческо проучване и изграждане на дизайн идея
- Влияние на стила на артиста върху публичния му образ, дефиниране на комуникационен стил
- Публични комуникации обобщение
- Интегрирани маркетингови комуникации - въведение
- Комуникационни модели в ИМК
- Брандинг, реклама и PR
- Публичен имидж и персонален брандинг
- Прогнозиране и тенденции в дизайна
- Прогнозни агенции и B2B изложения за дизайн
- Представяне и на творчески идеи, модели на въздействие, структура на презентацията
- Дизайн цикъл и ролята на потребителите във възприемането на модата
- Представяне пред публика, презентационни умения
- Бранд – спринт, за дефиниране на личностен бранд
- Разпространение на тенденциите в дизайна
- Управление, позициониране и комуникация в дизайн процесите 1
- Дизайн, визуална култура и комуникации
- Управление, позициониране и комуникация в дизайн процесите 2
- Обобщение
Литература по темите:
• Вълканова, Веселина (2019). Медии и уеб дизайн. УИ "Св. Климент Охридски"
• Гало, Кармайн (2016). Говори като на TED: 9 тайни от водещи умове в света как да говорите пред публика
• Димитрова, Лаура (2018). Постмодерният орнамент. УИ "Св. Климент Охридски"
• Картаджая, Хермауан, Сетиуан, Иуан (2022). Маркетинг 5.0: За технологиите и хората
• Кафтанджиев, Христо (2020). Интегрирани маркетингови комуникации - част 1
• Марков, Константин, Чулова-Маркова, Даниела (2013). Дизайнът на ХХ век. Стилове, представители, проблеми + CD. Авангард прима
• Николова, Нели (2021). Личностен брандинг
• Постаджиян, Кристиян (2018). Похвати за изграждане на потребителска ангажираност в рекламата. НБУ, София
• Сергинов, Борис (2015). Дизайн: диалог и монолог : Факти, методи, прогнози, НБУ, София
• Ташева, Стела (2022). Дигитални средства и дизайн: Теория на композицията. Полис
• Aspelund, Karl (2015). Designing: An Introduction. Fairchild Books, London
• Aspelund, Karl (2015). The Design Process. Fairchild Books, London
• Burns, Leslie Davis and Mullet, Kathy K. (2020). The Business of Fashion: Designing, Manufacturing, and Marketing. New York
• Duarte, Nancy (2021). slide:ology: The Art and Science of Creating Great Presentations
• Payne, Alice (2021). Designing Fashion’s Future: Present Practice and Tactics for Sustainable Change. London
• Reynolds, Garr (2013). Presentation Zen Design: Simple Design Principles and Techniques to Enhance Your Presentations (Voices That Matter)