GENB090 Биологична психология

Анотация:

Целта на този курс е да се разгледат основните биологични параметри на човешкото функциониране чрез участието на мозъчни структури, неврофизиологични меанизми и ендокринни процеси и влиянието им върху емоциите и поведението:

• Запознаване със сетивните, двигателни, вегетативни и когнитивни функции, които стоят в основата на човешкото поведение

• Запознаване с прилаганите методи за изследване на функциите на нервната система, ендокринната система и други биологични структури, които участват в регулацията на поведението.

• Запознаване с ролята на генетичните фактори и факторите на средата за човешкото поведение.

• Запознаване с езиковите функции като най-висша проява на човешкото поведение.

• Запознаване със значението на биологичните процеси за социалното поведение на човека.

прочети още
Социална работа

Преподавател(и):

доц. Румен Петров  д-р
доц. Маргарита Станкова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

Курсът създавава основата за изграждане на познания за връзката между биологичните структури и механизми и човешкото поведение, ролята на генетиката и факторите на средата, мозъчните функции и тяхното отношение към функционирането на човека.

2) могат:

Да правят връзки между особеностите на човешкото поведение в норма и патология и невробиологичните обяснителни модели.


Предварителни изисквания:
няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Проблемът психика и мозък. Поглед към проблема съзнавано/несъзнавано.
  2. Поведение и телесна хомеостаза.
  3. Еволюцията ни е завещала нагоните. Човешкото поведение – разум и емоция.
  4. Инстинктите са наследствено определени познания за действие. Вродени и придобити форми на човешкото поведение. Полово поведение.
  5. Нервната и ендокринната системи контролират поведението.
  6. Сложността на човешкото поведение зависи от сложността на нервната система.
  7. Съвременни методи за изучаване на поведението и функциите на нервната система.
  8. Поведението ни подвластно ли е на гените? Гени и поведение.
  9. Мозъчни медиаторни системи свързани с поведението.
  10. Променящият се мозък. Лекарствени средства и мозъчна дейност. Създаване на лекарствена зависимост.
  11. Мозък, хормони и поведение. Хормони, социално общуване и родителско поведение
  12. Висши интегративни функции на нервната система.
  13. Сетивните органи усещат, а кората на крайния мозък създава образи, вътрешни репрезентации и илюзорни представи
  14. Невербални форми на общуване
  15. Езиковите функции като висша форма на човешко поведение
  16. Поведението във властта на емоциите – вродени и придобити
  17. Самоконтрол и вземане на решения. Регулация на екзекутивните функции. Роля на темперамента
  18. Учене в настоящето и памет за миналото
  19. Сънят се създава от мозъка и съществува заради мозъка. Сънищата като прозорец към душата и как сънуването пази нашето здраве
  20. Хранително поведение. Храната като жизнена необходимост и като дрога
  21. Подготовка на тема и презентация
  22. Подоготовка на реферат и презентация

Литература по темите:

Пирьова, Б. (2011) Невробиологични основи на човешкото поведение”, Издателството на НБУ

Пирьова, Б. (2000) Биологична психология, изд. Веда Словена

Бръчкова, М, Проданов, Г. (2014) Биологична психология, изд. Астарта, Пловдив

Средства за оценяване: