SODB300 Психични разстройства (възрастни)
Анотация:
Курсът е насочен към студенти подготвящи се за ролята на помагащи професионалисти. Той предоставя базисните знания и умения необходими за ежедневната клинична работа с клиенти. Основната теза на курса е, че психопатологията не е продукт на нозологични единици, а на специфични вътрепсихични конфликти. В хода на преподаването се демонстрира как психопатологията възниква в резултат от специфични психодинамики, които довеждат до проявите на отделните групи разстройства. Ролята на помагащия професионалист се свежда до разпознаване динамиката и характерните прояви (симптоми), което позволява индивидуален подход към случая.
Курсът се провежда под формата на лекции, семинари и практически упражнения, в рамките на които се изучават седем групи ключови психични разстройства. За всяка от тях студентите имат теоретичен семинар, който въвежда характерните психодинамики и съответните клинични прояви. Семинарите се последвани от упражнения, в които студентите развиват уменията си за оценка (работа по казуси).
Преподавател(и):
доц. Светлозар Василев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• какви са силните и слабите страни на нозологичния и психодинамичния възглед;
• ключовите динамики обуславящи индивидуалната психопатология на най-разпространените в практиката психични разстройства;
• ключовите термини използвани в клиничната практика и принципите на съвременните класификации (МКБ 10, DSM-IV);
2) могат:
• да ползват феноменологичния и психодинамичен жаргон използван в съвременната клинична и изследователска практика;
• да разпознават основните динамики и свързаните с тях симптоми за най-разпространените в практиката психични разстройства.
Предварителни изисквания:
Предварителни изисквания студентите да имат знания и/или умения няма.
Препоръчително е да са запознати с ключовите психоаналитични теории за индивидуалното развитие.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Основна библиография:
1. СЗО (1990): “Международна класификация на болестите – 10 ревизия”, СЗО - Женева 1990, София 1998;
2. Ясперс, К. (1923): “Обща психопатология”, издателство ЛИК, София 2001.
3. Aleksandrowicz, D., Aleksandrowicz, M. (2011): The Injured Self: The Psychopathology and Psychotherapy of Developmental Deviations, Karnac Books.
4. Clarkin, J., Fonagy, P., Gabbard, G. (2010): Psychodynamic Psychotherapy for Personality Disorders: A Clinical Handbook, American Psychiatric Press.
5. Gabbard, G. (2005): "Psychodynamic Psychiatry in Clinical Practice", American Psychiatric Press, Washington 1994.
6. van der Kolk, B. (1989): “Compulsion to repeat the trauma: re-enactment, revicitimization and masochism”, Psychiatric Clinic of North America, Vol 12, No. 2, pp 389-411, June 1989, www.cirp.org/library/psych/vanderkolk/;
7. Kernberg, O. (1984): "Severe Personality Disorders", Jason Aronson.
Средства за оценяване:
Текущите оценки се формират от участието в час, отговорите на есета и практически казуси.