SQBM387 Коучинг и менторство
Анотация:
Съвременните организации имат все по-голяма потребност да се възползват в максимална степен от потенциала на своите служители. Практиките по коучинг и менторство могат да помогнат за ангажиране и задържане на най-ценните хора и да осигурят конкурентно предимство на организациите във времена на свръх динамични и в голяма степен непредсказуеми промени. Коучингът като идея, концепция, форма на подкрепа и мениджърски стил за индивидуално развитие на хората набира популярност с всеки изминал ден. Коучингът създава възможности в организацията да се разкрие и използва по най-ефективен начин потенциала на хората, като в същото време се повишават ангажираността и удовлетвореността на служителите.
Уменията за коучинг и менторство на мениджърите добиват все по-голяма значимост за професионалното им утвърждаване и израстване. Тези умения могат да се придобият по различни начини – чрез самообучение, чрез преминаване през личен коучинг или чрез формално обучение. Настоящият курс дава възможност студентите да придобият структурирани и задълбочени познания, да отработят нужните умения в защитена учебна среда, както и да се интегрират в общност, подкрепяща развитието и прилагането на знанията и уменията за коучинг и менторство на работното място.
Цели:
1. Да се придобият знания относно коучинга и менторството като инструменти за подкрепа, насърчаване и развитие в организационна среда.
2. Да се придобият знания относно основните стъпки в процеса на коучинг и менторство.
3. Да се развият умения за планиране и провеждане на коучинг срещи.
4. Да се мотивират участниците за изготвяне и реализация на план за действие за практическо приложение на новопридобитите коучинг умения.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
доц. Елмира Банчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Разбират какво е коучинг и менторство и мястото им в процесите на развитие на хората в организацията.
• Описват същността и елементите на процеса на коучинг.
• Познават основните умения, поведения, нагласи и ценности на ефективния коуч или ментор.
• Подготвят и планират коучинг сесии и индивидуални срещи със служители.
• Разбират ролята на договарянето и процеса на ефективен коучинг или менторство.
• Разбират и отчитат основните етични принципи при практикуването на коучинг.
2) могат:
• Да създават взаимоотношения на партньорство, равнопоставеност и доверие.
• Да водят коучинг разговори, прилагайки ключови умения.
• Да повишават осъзнаването и ангажираността на служителите и изясняват целите.
• Да отключват потенциала на служителите за подобряване на изпълнението на дейността.
• Да подпомагат хората да учат вместо да ги обучават, наставляват или съветват.
Предварителни изисквания:
• Преминат подготвителен модул в програма МОС.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Разбиране на коучинга и менторството. Определяне на коучинга и менторството – основни концепции. Разграничаване от други форми на подпомагане и развитие (тренинг, терапия, консултиране, консултантски услуги, фасилитиране). Принципи на коучинг.
- Коучинг в управленската дейност Коучинг стил в работата на мениджъра. Характерни черти и цели на коучинга, извършван от мениджъра. Възможности за коучинг в работата. Роли на мениджъра като коуч или ментор и взаимоотношения със служителите.
- Влияние на средата/ контекста върху коучинг практиките на мениджърите. Позиция вътрешен коуч. Предлагане на коучинг в организацията. Идентифициране на потенциални индивидуални или организационни пречки. Стратегии за справяне.
- Нагласа за коучинг и менторство Развитие от традиционно към коучинг тип ръководство. Нагласа на мениджъра за коучинг. Вяра в потенциала на другите, управление на потребностите, спечелване на доверие и показване на уважение, изграждане на свързаност.
- Личността на коуча – саморазвитие, самооценка, самокоучинг. Самооценка на необходимите умения.
- Умения за коучинг Основни умения и компетенции на коуча. Ефективна комуникация: активно слушане, задаване на въпроси, директна комуникация.
- Подготовка на коучинга: договаряне, сключване на коучинг споразумение; спазване на етични принципи и стандарти.
- Изграждане на взаимоотношение: създаване на доверие и близост, коучинг присъствие. Подпомагане на ученето и постигането на резултати: подпомагане на самоосъзнаването, проектиране и насърчаване на действие, планиране и определяне на цели, управление на напредъка и поемането на отговорност.
- Процесът на коучинг Коучингът като процес – основни стъпки и етапи. Структуриране на коучинг среща. Основни модели за коучинг: EQ, T-GROW, EXACT, ORACLE и др.
- Структуриране на въвеждаща сесия, определяне на цели. Структуриране на междинните сесии. Завършваща среща. Резултати от коучинга.
- Основни техники за коучинг Техники за слушане. Техники за проучване и задаване на въпроси. Техники за изясняване и отразяване. Техники за обратна връзка. Използване на метафори, символи, визуализиране.
- Инструменти за коучинг Инструменти за започване и управление на коучинг взаимоотношението. Инструменти за определяне на цели.
- Инструменти за разрешаване на проблеми и вземане на решения. Инструменти за работа с ценности и вярвания.
- Инструменти за повишаване на личната ефективност. Инструменти за развитие на умения за екипна работа. Инструменти за планиране на бъдещето.
- Споделяне на опит и оценка.
Литература по темите:
Основна:
• Луис, Г. (2001) Обучаващият мениджър. Инфодар, София.
• Клатърбък, Д. (2012) Коучинг на екипи и работни групи. София, НЛП България.
• Макманус, П. (2008) Коучинг. Харвард бизнес прес, сп. Мениджър.
• Уитмор, Дж. (2012). Коучинг за високи постижения. София, НЛП България.
Допълнителна:
• Arnold, J. (2009). Coaching Skills for Leaders in the Workplace. How To Books.
• Connor, M., Pokora, J. (2007). Coaching and Mentoring at Work. Developing Effective Practice. Open University Press, McGraw Hill.
• Cowan, S. (2006). Seven Keys for Coaching Power: An Application Handbook for Leaders on the Front Line. HRD Press.
• Cox, E., Bachkirova, T., Clutterbuck, D. (Eds.)(2010). The Complete Handbook of Coaching. SAGE.
• Crawford, C. (2010). Manager’s Guide to Mentoring. Briefcase Books, McGraw-Hill.
• Fairley, St., Zipp, B. (2007). The Business Coaching Toolkit. John Wiley and Sons, Inc.
• Hill, P. (2004). Concepts of coaching. A Guide for Managers. ILM.
• Jones, G., Gorell, R. (2009). 50 Top Tools for Coaching. A complete toolkit for developing and empowering people. Kogan Page.
• Kay, D., Hinds. R. (2009, 4-th ed.). A Practical Guide to Mentoring. How to Help Others Achieve Their Goals. How To Books.
• McLeod, A. (2004). Performance Coaching. The Handbook for Managers, HR Professionals and Coaches. Crown House Publishing.
• Megginson, D., Clutterbuck, D., Garvey, B., Stokes, P., Garret-Harris, R. (2006, 2-nd ed.). Mentoring in Action. A Practical Guide. Kogan Page.
• Minor, M. (1995). Coaching for Development. Skills for Managers and Team Leaders. Crisp Publications.
• O’Connor, J., Lages, A. (2004). Coaching with NLP. Harper Collins Publishers. (О’Конър, Дж., Лейджис, А. (2012). Коучинг с НЛП. Колибри, НЛП Тренинг Център.)
• Rogers, J. (2008). Coaching Skills: A Handbook. Open University Press, McGraw Hill.
• Salisbury, F. (1994). Developing Managers as Coaches. A trainer’s guide. McGraw-Hill.
• Wilson, C. (2007). Best Practice in Performance Coaching. A Handbook for Leaders, Coaches, HR Professionals and Organizations. Kogan page.
Средства за оценяване:
Две индивидуални практически задания.