DEVM313 Психодиагностика на развитието
Анотация:
Целта на курса е да препостави знания и да формира професионални умения в няколко основни области на компетентност:
• процесът на оценяващо психологическо (психодиагностично) изследване на дете и юноша
• специфични особености на психодиагностичното изследване на дете и юноша;
• методи за провеждане на психодиагностично изследване в съответната възрастова група;
• основни групи психодиагностични инструменти и работата с тях;
• структура и съдържание на доклада от психодиагностично изследване на дете и юноша
Преподавател(и):
гл. ас. Надя Колчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
Успешно завършилите курса стузенти знаят и могат:
• да разбират и прилагат методологичните изисквания за провеждане на психодиагностично изследване на дете
• да познават основните групи психологически инструменти за оценка на деца и юноши;
• да прилагат в практиката си поне по един инструмент от основните изучавани групи;
• да планират и провеждат основно и проследяващо психодиагностично изследване на деца и юноши;
• да обобщават в доклад резултатите от проведено изследване с дете или юноша;
• да имат умения за адекватна професионална комуникация с деца и юноши, както и с техните родители и учители
• да прилагат професионалните етични принципи в работата си
Предварителни изисквания:
Базисни познания по:
• психология на развитието,
• експериментална психология,
• психопатология,
• въведение в клиничната психология.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Психодиагностиката като наука. Номотетичен и идеографичен подход в психодиагностиката. Класификация на психодиагностичните методи
- Стандартизирани методи в психодиагностиката (тестове)
- Психологическо изследване на детето и юношата
- Психологическо изследване на детето и юношата
- Разработване и представяне на резултатите и препоръките. Доклад от психологическо изследване
- Доклад от психологическо изследване
- Изследване на интелигентност
- Изследване на интелигентност
- Оценка на личността
- Оценка на личността
- Психодиагностика на ранното детство
- Оценка на училищната готовност
- Графични методи
- Проективни методи
- Представяне на задания
Литература по темите:
• Диагностика на психичното развитие, София, НИ, 1988
• Захариева Р., К. Гетова, Тестове за диагностика на психичното развитие на детето, София, УИ Св.Климент Охридски, 1999
• Калчев, Пл., Скали за тревожност в детска и юношеска възраст, Софиа, Изток-Запад, 2006
• Клинична психология, под ред. Вл. Иванов, Медицина и физкултура, 1976
• Кокошкарова, А., Психологическо изследване на личността в клиничната практика, София, Медицина и физкултура, 1984
• Манова-Томова В., Психологическа диагностика на ранното детство, София, НП, 1974
• Татьозов Т., Психодиагностика на ранното детство, Пловдив, Макрос, 1999
• Христозов Хр., Р. Пенушлиева, Психологическо изследване на детето, София, МФ, 1970
• Groth-Marnat, Gary, (2003), Handbook of psychological assessment / Gary Groth-Marnat. 4th ed., John Wiley & Sons, Inc.
• Goldfinger, K., A.M.Pomerantz, (2014), Psychological Assessment and Report Writing, Second Edition, SAGE Publications, Inc
• Martin R (1988) Assessment of Personality and Behavior Problems. Infancy through Adolescence, The Guilford Press
• Handbook of psychology, (2003), VOL. 10 Assessment Psychology, editor-in-chief Irving B. Weiner, John Wiley & Sons, Inc.
• Kellerman, H., A. Burry, (2007), Handbook of Psychodiagnostic Testing Analysis of Personality in the Psychological Report, 4th Ed., Springer
• Plante, Thomas G., (2005) Contemporary clinical psychology / Thomas G. Plante, 2nd ed., John Wiley & Sons, Inc.
• Wordrich, D.L. (1984). Children ‘s Psychological Testing, Brookes Publishing Co
Средства за оценяване:
ТЕСТ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА