DEVM312 Психология на образованието

Анотация:

Курсът въвежда студентите в практиката на училищния психолог и начините за подкрепа за личностно развитие на учениците.

Курсът има за цел да запознае студентите с образователните политики, които очертават полето на работа на училищните психолози: приобщаващо образование и подкрепа за личностно развитие на учениците, преодоляване на тормоза и насилието в училище, работа по случай с дете в риск в контекста на училището и междусекторно сътрудничество, ролята на училищния психолог, както и да ги вдъхнови за включването им в практика, която допринася за разбирането и подкрепата на детето като субект с права и за нов тласък в ролята на възрастните в училище.

Студентите се запознават с практиката на интердисциплинарната екипна работа чрез функцията на психологическа служба, базирана в училище. В тази служба студентите имат възможност да осъществяват практическите си задачи, да провеждат стажове, както и да имат доброволна участие под супервизия.

прочети още
Психология на развитието

Преподавател(и):

 Анет Маринова  д-р
доц. Пенка Христова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Студентите са насърчени да развиват уменията си и подкрепени в желанието си за: индивидуализиране на подкрепата за деца с особености в поведението и тяхното придружаване в училище; разбиране и оценка на психично страдание; вземане на решение за намеса при проблеми с поведението на ученик/чка от страна на училището; кризисни интервенции при случаи на агресия; наблюдения и интервенции с проблемни класове; изграждане на сътрудничество с родителите; консултиране на училищното ръководство; екипна работа в училище и комуникиране със специалисти с различна експертиза, работа с трудни случаи.

Студентите ще получат ориентир за решаването на етични дилеми в практиката в полето на образованието и увереност да работят под супервизия на по-опитен практикуващ.


Предварителни изисквания:
Знания от областите: детско развитие в контекста на средата, психопатология, клинична перспектива в помагащите професии, социална работа, социални политики за закрила на детето.

Практическият опит на работа с деца и ученици или начало на такава практика са желани.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Национална политика за предучилищно и училищно образование. Приобщаващо образование и подкрепа за личностно развитие на учениците
  2. Променящата се роля на училищния психолог
  3. Обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие - регламентирани форми и практика на прилагането им. Личностно развитие на учениците в контекста на училищните практики.
  4. Проблеми с поведението и разпознаване на психично страдание. Какво (да) прави училището?
  5. Училищна политика за справяне с агресията и насилието. Вземане на решение от страна на училището. Дилемата Санкция/Подкрепа
  6. Училищна политика за справяне с агресията и насилието в училище - какво и как
  7. "Моят клас!Какъв клас!", филм с дискусия по темата: Как преподаваме днес?
  8. Работа по случай с дете в риск. Национална политика и клиничен подход на практиката с деца в риск. Права на детето.
  9. Работа по случай с дете в риск - оценка, план за интервенции, екипна работа
  10. Училище и психично здраве - проблеми след онлайн обучението
  11. Училище и психично здраве - какви са проблемите днес. Юношите и дигиталния свят.
  12. Как да разговаряме с учениците за формиране на емоционална и социална интелигентност?
  13. Какво научих от курса Психология на образованието?

Литература по темите:

• Гърбачева, А. (2015). Екологичният подход в инклузивното образование. АИО

• Макинтайър, К.& Депонио, П. (2015). Идентифициране и подкрепа на деца със специфичини обучителни трудности: Поглед отвъд етикета или как да оценим детето в неговата цялост, Изд.Изток-Запад. Център приобщаващо образование

• Маринова, А.& Кръстева, Л.(2016) Подкрепата за личностно развитие в новите образователни политики на приобщаващо образование. Сборник доклади от научна конференция с международно участие „Интердисциплинарни логопедични практики”. НБУ. София. http://ebox.nbu.bg/logopedy17/index4.php?id=31#t

• Маринова, А.& Филева, П. (2015). Подкрепа на деца със специални образователни потребности - въпроси и срещи на включващото обучение с деинституционализацията. Бюлетин 13. НоуХау Център за алтернативни грижи за деца. НБУ

• Маринова, А. (2006). Обучение на деца със специални образователни потребности в училище: Сътрудничеството между различните участници. Университетско образование: предизвикателства и перспективи през ХХI век. Университетско изд.

• Davies,D.(2004). Child Development. The Guilford Press

• Webb,N.B. (1996). Social Work Practice with Children. The Guilford Press

•текстове от сборници на Българско общество за лаканианска психоанализа, достъпни от сайта

•бюлетини на терапевтичния екип на Сдружение Дете и пространство, достъпни от сайта

•методически указания за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците, от системните проекти на МОН

Средства за оценяване: