DEVM304 Професионално ориентиране на юношите
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с процеса на професионално ориентиране и кариерно развитие. Акцентът е върху подпомагане на избора на професия при юноши. Курсът предоставя както задълбочени теоретични познания в областта на кариерното развитие и консултиране, така и практически умения свързани с усвояването на техники за оценяване на интереси, потребности, ценности и личностни характеристики, необходими за професионалното ориентиране.
Преподавател(и):
гл. ас. Соня Драгова д-р
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните теории, подходи и инструменти за провеждане на професионално ориентиране и консултиране;
• базови методи и техники за изследване и оценяване в областта на кариерното планиране и развитие;
•
2) могат:
• да развият умения и наласи за позитивна комуникация и работа с юноши и подкрепа на ресурсите им за професионален избор и реализация.
• да изготвят индивидуален план за индивидуално и кариерно развитие
• да прилагат основни психодиагностични инструменти
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Студентите да имат знания и/или умения: Основни познания на студентите в сферата на социалната психология, психология на личността, трудова и организационна психология, психология на развитието.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Професионалното ориентиране и консултиране – същност, цели, контекст, понятия, подходи.
- Кариерно развитие – дефиниции, модели и теории.
- Структурни теории за кариерното развитие: Теория за личностните черти и факторите на Франк Парсън; Теория за избора на професия (Vocational Decision Theory) на Джон Холанд; Социо-икономическите теории
- Теории, свързани с развитието: Теорията “Дъгата на жизнената кариера”/ Теория за развитието през целия живот на Доналд Сюпър; Теория за социалното учене на Джон Д. Крумболц; Теория за избора на кариера; Когнитивни теории
- Хуманистичните и холистични теории
- Тест 1
- Процес на професионално ориентиране и консултиране: етапи и цели
- Процес на оценяване в професионалното ориентиране и консултиране. Видове методи за оценка.
- Оценяване на интереси, потребности и ценности
- Оценяване на умения и способности
- Основни умения в процеса на професионално ориентиране и подпомагане
- Промотиране на професионалното ориентиране сред юношите
- Тест 2
Литература по темите:
• Василев Д., Я. Мерджанова. (2003). Теория и методика на професионалното ориентиране. С.
• Драганова Р. (2005). Ориентация към бъдещето и кариерното развитие на личността, Трети конгрес по психология, С.
• Енциклопедия по психология. Под редакцията на Р.Дж. Корсини. С.,1998.
• Ертелт, Б., Уилям, Ш., Айви, А. (2002). Наръчник за консултантска компетентност : С упражнения за развиване на умения за консултиране в образованието и професията. Варна: Зограф
• Мерджанова, Я. (2001). Наръчник по професионално консултиране. Унверситетско издателство “Св.Климент Охридски”, София.
• Crites, J.O. (1981). Career Counseling. Models, Methods and Materials. McCraw-Hill Publishing Company.
• Brown D., Brooks L. (eds.) (1990), Career Choice and Development, San Francisko
• Brunkan R. 1991. Psychological Assessment in Career Development, Handbook of Psychological Assessment, NY.
• Holland. J. (1985). Making vocational choices: a theory of vocational personality and work environment, NJ.
• Osipow, H.Samuel. (1983). Theories of Career Development, Prentice-Hall, Inc., Englewood, New Jersey.
Средства за оценяване:
тест - 50%
практическа задача - 50%