MBAM018 Бизнес планиране и прогнозиране
Анотация:
Целта на дисциплината е студентите да придобият знания за основните теоретико–приложни аспекти на бизнес прогнозирането и планирането, прилагайки съвременни концепции и средства при вземане на рационални бизнес решения. С изучаването ѝ студентите усвояват цялостния процес на бизнес прогнозиране и планиране, тяхното единство и различие.
Съдържанието на дисциплината включва характеристика на същността и етапите на процеса на бизнес прогнозиране, неговата еволюция и роля в бизнес планирането. Фокусът е поставен върху разработването на прогнози като база за създаването на различните раздели на бизнес плана на стартираща или съществуваща компания.
Същността и методологията за планиране на бъдещото развитие на компанията като цяло, както и на нейните основни функционални дейности (т.е. разработката на бизнес плана и неговите функционални раздели) са в основната на дисциплината „Бизнес прогнозиране и планиране“. В курса на обучение се изучават основните понятия и категории, аналитичните техники и процедури, свързани с разработването на бизнес план. Всеки отделен проблем, изискващ проучване, прогнозиране и вземане на решение, се разглежда самостоятелно като отделна задача и в общия контекст на взаимносвързаните цели на единния бизнес план.

Преподавател(и):
проф. Димитър Николов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• същността на процеса на бизнес прогнозиране, неговата еволюция и роля в бизнес планирането;
• същността и предназначението на бизнес плана; изискванията при неговото разработване съобразно поставените цели;
• процеса на разработване и писане на бизнес план на съществуваща или стартираща компания;
2) могат:
• да използват различни методи за разработване на бизнес прогнози;
• да прилагат различни подходи, техники и инструменти за диагностика на бизнеса;
• да разработват система от цели и бизнес стратегии;
• да използват различни методики за разработване на отделните раздели на бизнес плана;
• да осъществяват интерактивни и итеративни процедури в процеса на съгласуваност, координация между отделните елементи на бизнес плана.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• базови знания по дисциплините основи на мениджмънта, маркетинг, финанси
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Бизнес прогнозиране. Същност, характеристика, еволюция. Място и роля на бизнес прогнозирането в плановия процес
- Методи за разработване на прогнози. Приложение на прогнозите в процеса на планиране.
- Същност и значение на бизнес плана. Съдържание на бизнес плана. Методология на разработка на бизнес плана.
- Място на мисията в процеса на разработка на бизнес плана. Система от цели. Генериране на идея за разработване на бизнес план
- Същност и компоненти на фирменото обкържение. Модели за изследване.
- Подходи и аналитични инструменти за диагностика на бизнеса
- Анализ на конкурентите. Конкурентни стратегии.
- Прогнозиране на продажбите. Методи за прогнозиране на продажбите по етапи на жизнения цикъл.
- Маркетингов план. Същност, елементи и взаимодействие с другите раздели на бизнес плана.
- Оперативен (производствен ) план
- Финансови проекти. Същност и методика за тяхното разработване
- Разработване на финансови проекти. Връзка с другите раздели на бизнес плана
- Управление на паричните потоци.
- Представяне на бизнес плановете – защита и дискусия
- Представяне на бизнес плановете – защита и дискусия
Литература по темите:
• Славова, И., Бизнес планиране и прогнозиране, НБУ, 2012
• Славова, И., Бизнес стратегии, планове, бюджети, Изд. Сиела, С., 2011
• Бароу, П., Най-добрите бизнес планове, Подготовка и представяне, Изд., „Класика и стил”ООД, С., 2001
• Paley, N., Successful Business planning, McGraw-Hill Inc., 2004
• J.Covello, B.Hazelgeren, The Complete Book of Business Plans, 2000, Sourcebooks trade
• T.Zimmerer, N.Scarborough, Effective Small Business Management, Seventh Edition, Prentice Nall, 2003