PIDM035 Общности, услуги в общността – развитие и управление

Анотация:

Да запознае студентите с процесите на взаимно влияние между човешките общности и институциите, включително тези за грижите за деца. Представят се теоретичните основи за разбиране на общностите и историята на възникване на подходите за свързване на социалната грижа с ресурсите на общността. Прави се критичен преглед на институционалната и централизирано управляваната грижа и тази, основана на ресурсите и възможностите на общностите.

прочети още
Психо-социални интервенции с деца и семейства

Преподавател(и):

доц. Румен Петров  д-р
 Дияна Видева  
гл. ас. Радостина Антонова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Взаимозависимостта между институциите, социалната общност и грижите за децата и семействата в България.

• Теоретични основания за възникването на услугите в общността.

2) могат:

• Да се ориентират в отношенията, поуките и ученето от опита

• Да разбират природата на местното лидерство в областта на социалните грижи за деца и семейства.

• Да развиват практики в социалата работа, основани на силните страни и овластяването на общностите.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• В областта на социалното законодателството

• Познание за публичните политики в областта на закрилата на детето, здравеопазването, образованието и противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Общността като среда за принадлежност
  2. Общността като среда за участие
  3. Общността като среда на конфликти
  4. Властта в общността. Конфликти и дилеми в понятието „услуга“.
  5. Социалната работа като работа по социалната връзка
  6. Услуги в общността – централна власт и локално участие: Давид среща Голиат?
  7. Социални грижи, социални услуги - номенклатура.
  8. Деинституционализация и институционализъм в локалните организации за социални грижи за деца.
  9. Лидерство и промяна срещу лоялности, култура и власт
  10. Гражданско участие, участие на потребителите
  11. Въпросът за правата
  12. Учене от опита – възможно ли е в среда на централизиран контрол?
  13. Делегираните услуги – лекарство или мимикрия на институционализма
  14. Местните политики – оксиморон или стандарт?
  15. Злоупотребата със социалните грижи за деца.

Литература по темите:

Български Център за Нестопанско Право. 2008. Качеството на социалните услуги в България? http://bcnl.org/analyses/kachestvoto-na-sotsialnite-uslugi-v-balgariya-2008.html

Додов, Ст. Старият стандарт за гражданско образовани. Диверсия, 08/30/2016. http://dversia.net/1585/old-ce-standard/

Кристи, Н. Конфликтите като собственост, Култура, 2014 http://www.kultura.bg/bg/article/view/22895

Центрове за развитие на общността: http://www.romadevelopment.org/index.php/bg/

МОДЕЛ ЗА РАЗВИТИЕ НА ИЗКЛЮЧЕНИ ОБЩНОСТИ: http://knowhowcentre.nbu.bg/programs/%D1%81%D1%8A%D0%B7%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB-%D0%B7%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82/

Платформа «Социални Политики» Бяла книга: ефективна подкрепа чрез социални услуги за уязвимите групи в България. Основни принципи. Стратегически документ. 2009

http://lichna-pomosht.org/phocadownload/materials/biala-kniga-bg.pdf

366 Community Service Ideas for 4-H & Youth: https://lancaster.unl.edu/4h/serviceideas.shtml

ПОДХОДЪТ ЛИДЕР/ ВОДЕНО ОТ ОБЩНОСТИТЕ МЕСТНО РАЗВИТИЕ (ВОМР): http://mig-kuklen-asenovgrad.eu/wp-content/uploads/2017/04/%D0%9F%D0%BE%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%8A%D1%82-%D0%9B%D0%98%D0%94%D0%95%D0%A0.pdf

Berens, A. E., & Nelson, C. A. (2015). The science of early adversity: is there a role for large institutions in the care of vulnerable children?. The Lancet, 386(9991), 388-398.

Brown, Michael J. 2007. Building Powerful Community Organizations: A Personal Guide to Creating Groups that Can Solve Problems and Change the World. Long Haul Press

Crone, E. A. (2017). The neural correlates of dealing with social exclusion in childhood. Neuropsychologia, 103, 29-37.

Freire, P. 2000. Pedagogy of the Oppressed. New York : Continuum.

Ledwith, M. 2011. Community Development: A Critical Approach. Policy Press; Second edition

Институт Паоло Фрейре: http://www.freire.org/