PIDM016 Детето в риск. Изключване от живота в общността. Работа в общността и с общността

Анотация:

Курсът има за цел да:

• запознае студентите с актуални теории за общности и общностно развитие;

• повиши знанието за видове общностности групи в България, техните специфики и особености на работа с тях;

• екипира с набор от изследователски методи за разбиране на общностните процеси, планиране и оценка на интервенцията.

Курсът предлага също така инструменти за развитие на превенционни и интервенционни услуги за деца в риск в малцинствени групи, както и подходи за включване на общностни и обществени ресурси в работата с деца в риск.

прочети още
Психо-социални интервенции с деца и семейства

Преподавател(и):

доц. Харалан Александров  д-р
 Дияна Видева  
гл. ас. Радостина Антонова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят: теоретични познания за общности; особености на общностите в България; да разбират особеностите на индивидуалното поведение на представители на малцинствени общности в България; общностните норми за отглеждането на деца в общностите в България; подходи за активизиране на общностни и обществени ресурси за работа с деца в риск.

2) могат: планират, провеждат и анализират изследвания в общности; да планират и реализират превенционни и интервенционни услуги в общности за работа с деца в риск.


Предварителни изисквания:
-

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Развитие на общности. Общности – видове, етапи в развитието на общности.
  2. Социалната работа и общностно развитие. Антидискриминативни теории и практики при работа с общности
  3. Йерархия и властови отношения в различните социални разделения в обществото: класа, пол, инвалидност, възраст, раса, религия.
  4. Социални норми в общността. Диференциране между обществени и общностни норми.
  5. Изследователски подходи при работа с общности – първа част.
  6. Изследователски подходи при работа с общности – втора част.
  7. Подходи за включване на общностните ресурси при работа с деца.
  8. Специфични подходи при работа с общности. Планиране на работата с общности. Примери за успешни интервенции.
  9. Видове общности в българското общество и техните специфики. Трудно-достъпни и етнически общности.
  10. Специфики на ромската общност.
  11. Особености на аз-образа при представители на малцинствени общности.
  12. Детето в риск. Права на детето и норми в общността, свързани с грижата за децата.
  13. Рисково поведение при деца – видове, въвличане и превенция. Критерии за детско благополучие.
  14. Интервенционни и превенционни услуги в общността за деца в риск.
  15. Мултидисциплинарното взаимодействие при оказването на помощ при деца в риск: Координационен механизъм или Координиран отговор на общността.

Литература по темите:

- Антонова, Р. (2001). Специфични характеристики на аз-образа при представители на малцинства. Психологични изследвания. 2. БАН.

- Антонова, Р. (2011) Жизнени перспективи при представители от ромски произход. Клинична и консултативна психология, 3 (9), с.25-33.

- Антонова, Р. (2023). Среда, бедност и бъдеще. Критика и хуманизъм, 59(2), 109-128.

- Антонова, Р. (2024). Променящите се ромски общности. УИ „Св. Климент Охридски“, София. ISBN 978-954-07-5900-5

- Ганева, З. (2010) Социални идентичности и психично благополучие. София: „Валдекс“

- Томова, И., Николова, С. (2011). В огледалото на различието: Здравен статус и достъп на ромите до здравеопазване. София: Академично издателство „Проф. Марин Дринов”, (340 с).

- УНИЦЕФ. (2021). Изследване на насилието над деца в България. Ситуационен доклад. https://www.unicef.org/bulgaria/documents/%D0%B8%D0%B7%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0%D0%B4-%D0%B4%D0%B5%D1%86%D0%B0-%D0%B2-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F

- Bulgaria: The Persistent Challenges to Roma Education. In: SUDOSTEUROPA Mitteilungen, 06/ 2013 (34-47).

- Cossar, J., Brandon, M. and Jordan, P. (2011). 'Don’t make assumptions': Children's and young people’s views of the child protection system and messages for change. Office of the Children's Commissioner.

- Flanagan, S. M., & Hancock, B. (2010). 'Reaching the hard to reach'-lessons learned from the VCS (voluntary and community Sector). A qualitative study. BMC Health Services Research, 10(1), 92.

- Galtung, J. (1990). Cultural violence. Journal of peace research, 27(3), 291-305.

- Howes, C., and C. C. Matheson. (1992). “Sequences in the Development of Competent Play with Peers: Social and Social Pretend Play,” Developmental Psychology, Vol. 28, No. 5, 961–74.

- Kelly, J. A., Amirkhanian, Y. A., Kabakchieva, E., Csepe, P., Seal, D. W., Antonova, R., ... & Gyukits, G. (2004). Gender roles and HIV sexual risk vulnerability of Roma (Gypsies) men and women in Bulgaria and Hungary: an ethnographic study. AIDS care, 16(2), 231-245.

- Markova, G. (2011) Attachment Theory and Child Protectie Practice. When a State Becomes a Parent: Orphanages in a Post-Totalitarian Culture. Book chapter in Berzoff,J, Falling through the Cracks: Psychoanalytic Theory and Practice with Vulnerable, Oppressed and Marginalized Populations.

- Markova,G., Shilkret, R.,Djalev,L. (2008). Parents’ attachment styles, mental representations, and institutionalization of children in Bulgaria. Infant Mental Health Journa,29, 6, 555-569.

- McLeod, A. (2008) Listening to Children: A Practitioner's Guide.London: Jessica Kingsley Publishers.

- Porter, J. R., & Washington, R. E. (1993). Minority identity and self-esteem. Annual review of sociology, 19(1), 139-161.

- Storrs, Carina. (2017). How poverty affects the brain. Nature Magazine, July 12; or in www.scientificamerican.com/article/how-poverty-affects-the-brain.Webb Boyd Nancy, (1996), Social Work Practice With Children, The Guilford Press

- Tomova, I., V. Zhechev, 2015. Implementation of the National Roma Integration Strategy and Other National Commitments in the Field of Health: Bulgaria. A multi-stakeholder perspective report on 2005 – 2014 developments IOM.

- Cherkezova, S., Tomova, I., (2013). An Option of Last Resort? Migration of Roma and Non-Roma from CEE Countries. Bratislava: UNDP.

- Ilona Tomova, 2013. ‘The unwanted people – prejudices and stereotypes, discrimination and social exclusion. Analysis of the situation of Roma in Bulgaria’. In: Devetak, S. (Ed.) 2013. Tackling Stereotypes and Prejudices between Roma and Non-Roma in the EU Member States:Bulgaria, Italy, Romania and Slovenia. Maribor: ISCOMET. pp. 17-58

- Ilona Tomova, Lubomir Stoytchev, Stoyanka Cherkezova, 2013. ‘Introductory Comparative Analysis of the Main Results in Bulgaria, Italy and Slovenia’. In: Devetak, S. (Ed.) 2013. Tackling Stereotypes and Prejudices between Roma and Non-Roma in the EU Member States:Bulgaria, Italy, Romania and Slovenia. Maribor: ISCOMET. pp. 177-188.

- Ilona Tomova, Violeta Angelova, 2013. Women and Violence in the Intimate Partnership in Roma Communities. Sofia: IMIR, 2013/ Илона Томова, Виолета Ангелова, 2013. Жените и насилието в интимното партньорство в ромските общности (136).

- I. Tomova. Social Exclusion of Roma during the Post-Communist Period. In: „Население“2013/5-6 (7-30).

- Emergence of poverty in transition countries in Southeast Europe: the case of Bulgaria. In: Redefining and combating poverty: Human rights, democracy and common assets in today’s Europe. Council of Europe. 2012 (177-197).

- Transnational migration of Bulgarian Roma. In: Kaneff, Deema and Frances Pine, 2011. Global connections and Emerging Inequalities in Europe: Perspectives on Poverty and Transnational Migration. London: Anthem Press. (Pp. 103-124).

- The Roma in Bulgaria: Employment and Education. In: SUDOSTEUROPA Mitteilungen, 02/ 2009, 49 Jahrgang, (pp.66-87).

- Analysis of the situation in Bulgaria. In: Health and the Roma Community, Analysis of the Situation in Europe: Bulgaria, Czech Republic, Greece, Portugal, Romania, Slovakia, Spain. Madrid, 2009: FSG. (pp. 97 – 107).

- Whincup, H. (2011) Involving children in assessment and decision making. Briefing.www.withscotland.org.uk

- UNDP and OPHI. Projections of multidimensional poverty. Global Multidimensional Poverty Index 2020. 12-17. (6 pages) (Also available in French and Spanish.) http://hdr.undp.org/en/2020-MPI

- Wacquant, L. (2008b) Urban outcasts: A comparative sociology of advanced marginality. Polity Press, UK.

- Wacquant, L. (2016) Revisiting territories of relegation: Class, ethnicity and state in the making of advanced marginality. Urban Studies, 53(6), p. 1077-1088.