TEAB212 Говорни техники

Анотация:

Курсът е с практическа насоченост. Целта му е студентите да познават гласово-говорния си апарат да изградят умения за правилно говорно дишане, артикулация, фонация и ясна дикция.Да усвоят основните правоговорни норми и правила. Да усъвършенстват уменията си за вербална и невербална комуникация и да усвоят различни говорни и езикови стратегии, с помощта на които да подобрят качеството на речевата си продукция и да имат възможност за по-добра реализация в педагогическите професии.

прочети още

Преподавател(и):

доц. Екатерина Тодорова  д-р
 Илиана Измирлиева  

Описание на курса:

Компетенции:

Завършилите курса студенти имат познания по българска фонетика/артикулационни, фонетични и фонологични характеристики на говорните звукове/. Овладели са правоговорните правила във фонетиката, морфологията и синтаксиса на българския език. Имат правилно говорно дишане, коригирали са /в различна степен/ изопаченото произнасяне на някои говорни звукове, което не е в съответствие с нормите на българската фонетика, преодолели са диалектното произношение/смегчаване на съгласни, редукция на гласни звукове, неправилно поставяне на ударения/.Подобрили са качествата на гласа си/сила,звучност,тембър/.Придобили са гласово-говорни умения подходящи за хора ,занимаващи се с публична реч, преподавателска дейност
Предварителни изисквания:
Да са положили успешно изпит по съвременен български език.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. 1.Устройство на гласово-говорния апарат/дихателен,фонационен, артикулационен/.Индивидуално агностициране на артикулационни нарушения, Установяване на изопачавания в произнасянето на говорните звукове и диалектни особености в произношението на студентите.
  2. 2. Устройство на гласово-говорния апарат.Механизъм на диафрагмено-ребреното дишане. Тренинги за формиране на правилно говорно дишане/осъзнаване на диафрагмата като основен орган в говорното дишане/.
  3. 3. Тренинги за формиране на правилно говорно дишане.Упражнения за поддържане на опора с диафрагмата и тренинги за подобряване на нейната еластичност.
  4. 4. Упражнения за контролирне на респирацията и подаване на равномерна издишна струя при фонация.Тренинги за намиране на основния тон на гласа.
  5. 5. Глас, гласообразуване, характеристики на гласа.Тренинги с вокали.Упражнения за долна челюст и правилни челюстни ъгли на вокалите.
  6. 6.Упражнения за работа с основния тон на гласа/с текст/.Тренинги за постигане сила и височина на гласа без напрежение на гласните връзки.Упражнения за преодоляване напрежението в ларингса/тренинги и самомасаж/
  7. 7 Глас, гласообразуване работа за резонанс на гласа.Тренинги за овладяване и използване на регистрите, работа за резонанс.
  8. 8. Развиване на мимическата , лицева /артикулационна /мускулатура.Основни анатомични сведения за лицевите мускули , мускулите на езика и тяхното участие в учленяването на говорните звукове.
  9. 9. Понятие за фонема и дистрибуция на фонемата в потока на говора. Взаимно влияние на говорните звукове/асимилация ,палатализация/.Нарушения на фонетичните норма на българския език в различните диалекти/прекомерно втвърдяване на крайна гласна,прекомерно смегчаване на съгласни ,редукция/. Най-често нарушаваните правоговорни норми в морфологията на българския език.
  10. 10.Артикулационна и акустична характеристика сонорните консонанти [Л] и [Р]. Постановка и автоматизация в сричка,дума и свързан текст/скоропоговорки и кратки авторски текстове с натрупани консонанти от една група/.Работа с текст/мерена реч/
  11. 11. Артикулационна и акустична характеристика на съскавите звукове[С], [З] и [Ц]. Постановка и автоматизация в сричка, дума и свързан текст/скоропоговорки и кратки авторски текстове с натрупани консонанти от една група/.Работа с текст проза
  12. 12. Артикулационна и акустична характеристика на шушкавите консонанти [Ш], [Ж] и шушкав африкат [Ч]. Постановка и автоматизация в сричка, дума и свързан текст/скоропоговорки и кратки авторски текстове с натрупани консонанти от една група/.Работа с текст.
  13. 13.Диференциация на съскави и шушкави звукове в думи и текстове. Трениране на новопридобитите умения за правилно говорно/диафрагмено/ дишане, сила и звучност на гласа с мека гласова атака , без напрежение в ларингса и гласните връзки.Работа с текст с малки актьорски задачи по него и прилагане на всички нови говорни умения.
  14. 14.Тренинги за съчетаване на говор с активни движения на тялото и физическо натоварване. Трениране на опората на диафрагмата за стабилна фонация и плътен глас.Упражнения за автоматизация на изопачените звукове/скоропоговорки и текстове/
  15. 15.Прилагане на придобитите нови говорни умения в художествено представяне на поетична творба избрана от студентите.

Литература по темите:

Goranova, M. (2001). Koi kazva che e bez znachenie? Osnovi na glasovo-govornoto razvitie. Sofia: Veda Slovena – ZhG. [Горанова, М. (2003). Кой казва че е без значение? Основи на гласово-говорното развитие. София: Веда Словена – ЖГ.]

(2020). Glasat – sredstvo za vazdejstvie. Izdatelstvo “Faber”. [(2020). Гласът – средство за въздействие . Издателство „Фабер“.],Сборник доклади

Shtereva, D. (2000). Savremenni postanovki I komunikativno-treningovi modeli po govorna tehnika. Sofia: Veda Slovena – ZhG. [Щерева, Д. (2000). Съвременни постановки и комуникативно-тренингови модели по говорна техника. София: Веда Словена – ЖГ.]

Georgieva, D. (2009). Glasovi narusheniya. Blagoevgarad. [Георгиева, Д. (2009). Гласови нарушения. Благоевград.]

Georgieva, M. (1968). Balgarska stsenichna rech. Sofia: Nauka I izkustvo. [Георгиева, М. (1968). Българска сценична реч. София: Наука и изкуство.]

Cherkezov, J. (1945). Tehnika na govora. Sofia; Dyrzhavno izdatelstvo. Ministerstvo na narodnoto prosveshtenie. [Черкезов, Й. (1645). Техника на говора. София: Държавно издателство. Министерство на народното просвещение.]

Tilkov, D., Boyadzhiev, T. (2013). Balgarska fonetika. Sofia: Universitetsko izdatelstvo „Sv. Kliment Ohridksi”. [Тилков, Д., Бояджиев, Т. (2013). Българска фонетика. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.]

Savkova, Z., Vedar, J. (2000). Rech I glas. Rakovodstvo po postanovka na glas I tehnika na govora. Sofia: Universitetsko izdatelstvo „Sv. Kliment Ohridksi”. [Савкова, З., Ведър, Й. (2000). Реч и глас. Ръководство по постановка на глас и техника на говора. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.]

Stepanov, A.(2005). Dihatelnie gimnastiki po metodam Butejko, Strelnikovoj, Florova I drugih avtorov. Sankt-Peterburg: Izdatelstvo “Vektor”. [Степанов, А. (2005). Дыхательные гимнастики по методам Бутейко, Стрельниковой, Фролова и других авторов. Санкт-Петербург: Издательство „Вектор“.]

Dancheva, G. (2000). Govorna tehnika za detsa I za tehnite uchiteli. Veliko Tarnovo: IPK “Sveti Evtimij Patriarh Tarnovski”. [Данчева, Г. (2000). Говорна техника за деца и за техните учители. Велико Търново: ИПК „Свети Патриарх Търновски“.]

Sotirova, E., Ivanova, E. (2012). Tehnika na govora. Shumen: Universitetsko izdatelstvo „Episkop Konstantin Preslavski”. [Сотирова, Е.,Иванова, Е. (2012). Техника на говора. Шумен: Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“.]

Sotirova, E. (1975). Stsenicheskata rech v aktyorskoto majstorstvo. Sofia: Nauka I izkustvo. [Сотирова, Е. (1975). Сценическата реч в актьорското майсторство. София: Наука и изкуство.]

Stanislavskij, K. S. (1955). Rabota aktera nad saboj. Chast 2. Rabota nad saboj v tvorcheskom processe voploshteniya. Moskva: Gosudarstvennoe izdatelstvo „Iskusstvo”. [Станиславский, К. С. (1955). Работа актера над собой. Част 2. Работа над собой в творческом процессе воплощения. Москва: Государственное издательство „Искусство“.]

Organov, P. (1955). Glasat na pevetsa I metodika na negovata postanovka. Sofia: Darzhavno izdatelstvo „Nauka I izkustvo”. [Органов, П. (1955). Гласът на певеца и методика на неговата постановка. София: Държавно издателство „Наука и изкуство“.]

Borisova, D. (2009). Magiyata na slovoto. Sofia: Izdatelstvo „Balgarska knizhnitsa”. [Борисова, Д. (2009). Магията на словото. София: Издателство „Българска книжница“.]

Imparato, Ch. (2011). Glasat. Silata da vazdejstvash. Izdatelstvo „Iztok-Zapad”. [Импарато, Ч. (2011). Гласът. Силата да въздействаш. Издателство „Изток-Запад“.]

Volkovoj, L. S. (1989). Logopediya. Moskva: Prosveshtenie. [Волковой, Л. С. (1989). Логопедия. Москва: Просвещение.]

Vezenkov, S. (2013). Somatichna povedencheska terapiya. Sofia. [Везенков, С. (2013) . Соматична поведенческа терапия. София.]

Novikova, E. V. (2010), Zondowij massazh. Izdatelstvo: „Gnom“. [Новикова, Е. В. (2010). Зондовый массаж. Издателство: „Гном“.]

Slonim, Tz. (2014). Polovavagalnata teoriya: nevropsihologicheski osnovi na emotsiite, privarzanostta, komunikatsiyata I samoregulatsiyata, Mezhdunaroden vestnik za grupova psihoterapiya, 64: 4, 593-600. [Слоним, Ц. (2014). Поливавагалната теория: невропсихологически основи на емоциите, привързаността, комуникацията и саморегулацията, Международен вестник за групова психотерапия, 64: 4, 593-600.]

Boyadzhieva-Deleva, E. (2020). Oromotorna logopedichna terapiya: teoretichni aspekti I praktichesko prilozhenie. Varna: Izdatelska kashta „Steno”. [Бояджиева-Делева, Е. (2020). [Оромоторна логопедична терапия: теоретични аспекти и практическо приложение. Варна: Издателска къща „Стено“.]

Todoriva, E. (2014). Artikulacionni narushenija. Nov Bqlgarski Universitet 2014.Sofia [Тодорова , Е. (2014). Артикулационни нарушения.Нов Български университет (2014)

Ivanova,A. (2007). Merenata rech pri zvukovo-govornoto vqzpitanie na aktjora.Sofia,NATFIZ, [ Иванова,A. Мерената реч при звуково-говорното възпитание на актьора, София, НАТФИЗ, 2007, Дисертационен труд за присъждане на образователната и научна степен "доктор".]

Savorenko, A.(2023),Sila golosa 2023, https://www.youtube.com/@cholittos, [ Саворенко,А.,(2023) Сила голоса ]

Shukjurova Marina(Rusja),Vocal image(2023),https://www.youtube.com/watch?v=ZweZYNwnDHs&t=407s, [Шукюрова, М.(Руся) ]

Saharovskaya,O., Avtorskii Kanal, [ Сахаровская, О, Авторский канал" „СовременньI логопед" https://www.youtube.com/user/OSAXA77. ]