PMCB104 Society in a Frame
Annotation:
Курсът се състои от 30 академични часа, в които студентите ще се запознаят с отразяването на обществения живот в аудио-визуални образи. Това отразяване в едни случаи е директно и обект ще бъдат документални филми, занимаващи се с различни явления: атентатите 2001 в новелите от "11 септември", глобалното затопляне в "Неудобната истина" на Ал Гор, недъзите на капитализма във филмите на Майкъл Мур и т.н.. Акцент ще се сложи върху "Чия е тази песен" на Адела Пеева - снитез на балканската нетолерантност.
Ще се разглеждат и не толкова директни връзки. Образът на българина, с който искаме да се идентифицираме: "Време разделно" и "Възвишение". Образът на България - от инсталацията на Чьорни и "Да живее България". Различният като нечовешко същество: "Изкуствен интелект". Цената на живота - "Човешкият капитал". Холокоста - "Животът е прекрасен". Принципът на целия курс поркарва тезата, че всяка обществена идея става по-достъпна емоционално чрез образи.
Lecturers:
Prof. Petya Alexandrova, DSc
Asst. Prof. Ralica Filipova, PhD
Course Description:
Competencies:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основни теми и явления на 21 век с примери за тяхната екранна интерпретация
2) могат:
• да разбират обществените процеси през визуалния език
Prerequisites:
• Обща култура и отношение към обществения живот.
Types:
Full-time Programmes
Types of Courses:
Lecture
Language of teaching:
Bulgarian
Topics:
- Глобализацията. Образът на пътуването. (Вим Вендерс). Планетата ("Неудобната истина")
- Националната идея: "Време разделно", "Възвишение", "Да живее България"
- Гледане на "Чия е тази песен" на Адела Пеева
- Балканите през 21 век през "Чия е тази песен"
- Затвореното пространство: такститата ("Такси", "Нощ над земята", "Посоки") и танковете ("Войната е опиат", "Ливан"). Светът без човека в него - отвореното пусто пространство ("2001. Една одисея...", "Гравитация", проектите на Кандида Хьофер и диарамите на Шугимото
- Миграционните процеси. Икономически, политически, е- и и-миграционна гледна точка ("Пътят")
- Проблемите на остаряването. "Аз, Даниел Блейк" и "Любов". Цената на живота ("Човешкият капитал")
- Другият. "Идиотите" Ларс фон Триер. Различният ("Изкуствен интелект")
- Как виждат 11 различни новели събитията на 11 септември 2001? Какво разказва Майкъл Мур
- Събитието на 21 век - в образ, по избор на студентите. Снимки и видеа от ютуб
- Фентъзи световете като социални антиутопии
- Политиката през сериала "Къща от карти" и в български вариант "Четвърта власт"
- Историята и биографиите. Малкият човек. Холокоста
- Чърчил в три филма ("Дюнкерк", "Чърчил", "Най-мрачният час")
- Кое запомняме от биографичните филми - с примери
Bibliography:
1. The Philosophy of Documentary Film: Image, Sound, Fiction, Truth (The Philosophy of Popular Culture)
by David LaRocca and Timothy Corrigan,lexington books, 2017
2. Тодоров А. Модерната политическа мисъл. С. Планета 3, НБУ, 2001.
3. Ингеборг Братоева-Даракчиева, "Европейско кино - глобално и локално", "Рива" , 2013
4. Мая Димитрова, "Метаморфози в общуването: Автор-екран-зрител". БАН, АИ "Проф. Марин Дринов", 2006
5. Lev Manovich. The Language of New Media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2001
Assessment:
1. Анализ
2. Дискусия