CINB004 Специфика на снимачната дейност
Анотация:
Курсът ще запознае студентите основните похвати на операторската работа
Различни начини за построяване на осветителни схеми.
Съобразяване на светлинни решения спрямо драматургичния материал
Преподавател(и):
гл. ас. Николай Милев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
Как да съчетават практическите умения за боравене с операторска техника с конкретните условия при работа на терен
2) могат:
Да овладеят основните похвати за изграждане на осветление
Да създадат визия на произведението на високо техническо и творческо ниво
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Предснимачен процес и снимачен процес в операторската група. Планиране на техниката, създаване на организация на снимачния терен. Задължения на екипа след приключване на снимките. Грижи за техниката, за незаснетия и заснетия материал. Определяне на правата и задълженията на асистентите на оператора.
- Изграждане на светлинно и цветово решения. Видове осветление - ключово, рисуващо, запълващо, контрово. Баланс между тях - значение и съотношения.
- Смесено осветление. Употреба на халогенно, метал-халогенно, луминесцентно и ЛЕД осветление. Проблеми. Корекции с филтри.
- Проблеми на осветлението при движение на камерата и кинетиката на кадъра. Решения, и проблеми при сложен мизансцен.
- Възможност за логично и “нелогично” художествено осветление.
- Особености на режимни снимки. Приложение и допълнително осветление
- Разлики при работа с художествено осветление с различни типове камери и при различни видео стандарти и формати.
- Художественото осветление и изображение при работа в телевизията, начини и средства за неговото изграждане. Многокамерен метод за снимане, постановъчни и технически проблеми - начини за преодоляването им.
- Създаване на подходяща осветителна стилистика. Работа на оператора върху актьорския образ и портретна характеристика
- Стил на оператора спрямо конкретната драматургия. Работа с режисьора върху изобразителната част на филма.
- Изграждане на единна изобразителната концепция и пластика на кадъра,епизода,цялостния филм.
Литература по темите:
ARRI Lighting Handbook Fourth Edition Handbook byBill Holshevnikoff
Better Location Shooting - Paul Martingel 2008
Camera Lenses Explained Understanding the Different Types of Lenses and What They Do by StudioBinder 2021
The Elements of Composition The Complete Guide Visual principles for Art, Photography, & Film by StudioBinder © 2022
The Grip Book byMichael G. Uva 2009
LIGHTING for DIGITAL VIDEO & TELEVISION by John Jackman 2004
Set Lighting Technician’s Handbook - Film Lighting Equipment, Practice, and Electrical Distribution by Harry C. Box 2020
Ян Шмок Изкуствено осветление във фотографията 1979
Г. Карайорданов Кино и телевизионно операторско майсторство 1999
А Головня Майсторството на кинооператора 1971
А.Тасев, Л.Халачев Киносъоръжения и техника на киноснимки 1980
П.Бърнев Портретна фотография 1982
Б.Манов Теория на киноизображението 1996
В.Димитров Проблеми на операторското творчество 1997
Н.Лазаров Изкуство и техника на визуалните ефекти 2000
Л.Халачев Направи си сам…обществена телевизия 2000
С.Шишманова Цифрови камери 2002
С.Шишманова ТВ техника и технологии 1992
С.Кръстев Цветология,информация и реклама 1974
В.Кацев Композиция на кинокадъра 1981
С.Стефанов Светлочувствителни материали и светлофилтри 1980
Л.Халачев Драматургия на цвета в киното 1987
Е.Рашев Светлината в практиката на филмовия и ТВ оператор 2002
THE STUDENT FILMMAKER'S HANDBOOK ©Eastman Kodak
Средства за оценяване: