CINB003 Принципи и технология на визията в киното и телевизията
Анотация:
Курсът има за цел да изгради в студентите базови теоретични познания за структурата на филмопроизводството от подготвителния до постпродукционния период както и да изгради базови умения за боравене с кино и видеотехника
Преподавател(и):
проф. Людмил Христов
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Основните фази на киноснимачния процес, как да подбират необходимата техника и как да следват последователността в която се създава художественото произведение.
2) могат:
Да боравят на начално ниво с кино и видеоснимачна техника, да изграждат грамотно изобразително решение – в техническо и творческо отношение.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Цвят. Адитивно и субтрактивно получаване на цветовете.
- Цветопредаване и цветовъзпроизвеждане.
- Светофилтри. Приложение в кино и видео.
- Композиция на кадъра. Видове. Мизансцен, статичен и динамичен, начини на изграждане.
- Изграждане на различни композиционни решения.
- Линейна и тонална перспектива.
- Светлина. Естествени и изкуствени източници на светлина.
- Художествено осветление. Схеми на различни видове художествено осветление.
- Падаща и отразена светлина. Начини на измерване. Светломер. Фотографска широта на материалите, светочувствителност, контраст. Баланс по контраст.
- Снимане в различни сезони.
- Снимане ден за нощ /"американска нощ"/.
- Дневно и нощно снимане в натура и декор. Снимане в "режим".
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
От български автори:
„Кино и телевизионно операторско майсторство“ – Георги Карайорданов
„Документалното кино – стъпка по стъпка“ – Любомир Халачев
„Светлината“ – Емил Рашев
„Визуалният брак между електронно и фотохимично кино“ – Емилия Стоева
„Монтаж на аудиовизуални произведения“ – Светла Фингова
„Проблеми на операторското творчество“ – Венец Димитров
От чуждестранни автори:
Lighting for Film and Digital Cinematography (with InfoTrac) by John David Viera
Motion Picture and Video Lighting, Revised Edition by Blain Brown
Film Lighting: Talks with Hollywood's Cinematographers and Gaffers by Kris Malkiewicz
Picture Composition, Second Edition by Peter Ward
Practical Cinematography, Second Edition by Paul Wheeler
Vittorio Storaro: Writing with Light: Volume 1: The Light by Vittorio Storaro
Every Frame a Rembrandt: Art and Practice of Cinematography by Andrew Laszlo
David Samuelsons Hands-On Manual for Cinematographers
ASC Film Manual - 9th Edition
It's a Wrap by Andrew Laszlo, ASC
Arricam Book and DVD, 2nd Edition
Film Technology in Post by Dominic Case
Reflections: Twenty-One Cinematographers at Work by Benjamin Bergery
The Camera Assistant by Douglas C. Hart
The Camera Assistants manual by David E Elkins SoC
Film Lighting by Kris Malkiewicz
Motion Picture & Video Lighting by Blain Brown
Cinematography _ Theory & Practise by Blain Brown
Cinematography by Kris Malkiewicz & David Mullen ASC
Masters of Light-Schaefer & Salvato
Painting with Light John Alton
Contemporary Cinematographers Pauline B. Rogers
5 C's of CinematographyJoseph V. Mascelli
Art of the Cinematographer Leonard Maltin
The British Cinematographer Duncan J. Petrie
Image Control by Gerald Hirschfeld, ASC
Lighting by Dave Viera
A Man With A Camera by Nestor Almendros
Professional Cameraman's Handbook Carlson
Practical Cinematography by Paul Wheeler
Operating Cinematography - For Film & Video By William Hines SOC
Средства за оценяване:
самостоятелни работи - репортаж, наблюдение, импресия