ADMB041 Управленска етика
Анотация:
В курса е поставен акцент върху необходимостта да се разбере как етичната култура се формира в управлението и в работната среда. Разяснява се влиянието на културните ценности за формиране на всекидневното поведение, нагласите, умствените процеси и начините, по които комуникираме.
Студентите ще могат да изследват собствената си морална аргументация и етична чувствителност, за да ги развият към подходящо поведение при нужда от анализ и справяне в конфликти, характерни за работната среда в публичните и бизнес организации. Студентите ще придобият теоретични познания за същността на етиката, ролята и значението й в съвременното общество, както и за видовете етични теории и методи за вземане на етични решения.
Чрез дискусии и работа в групи ще се формира разбиране за видовете етични проблеми в управлението и на работното място. Ще се дискутират и анализират често срещани етични казуси при управлението на хората в публичните и бизнес организации. Практическите занимания ще запознаят студентите със съвременни техники, подходи и политики, използвани за създаване на равнопоставени условия на труд и етични взаимоотношения в управлението и на работното място.
![Публичен мениджмънт и регионално развитие](ProgramIMG/noimg.jpg)
Преподавател(и):
гл. ас. Мариана Димитрова д-р
проф. Елена Благоева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• елементите на основните етични концепции;
• осъзнават и разбират, че различните култури формират различни ценности и как това влияе на етичното поведение;
• как възникват моралните норми, какво ги обосновава и как се променят;
• основните норми в областта на управленската етика и как етиката се свързва с поведението в работна среда (в публичните и бизнес организациите);
• теорията и практиката за етично взаимодействие в управлението.
2) могат:
• да разпознават и анализират рискови ситуации от етична гледна точка;
• да разграничават етичното и неетично поведение в управлението и на работното място;
• да избират подходящо поведение в конфликтни ситуации чрез прилагане на подходящи етични стратегии;
• да прилагат различни подходи и техники за осигуряване на етични взаимоотношения на работното място;
• да оценяват организационните правила като инструмент за разрешаване на етични дилеми и разрешаване на етични конфликти от управленска гледна точка;
• да мотивират морални аргументи, оправдаващи или отричащи конкретни стратегии, тактики и решения.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Култура – морал - етика. Определения и взаимовръзки.
- Отчитане на културните аспекти в отношенията “индивид-екип/колектив-общество”.
- Културна обусловеност и влиянието й при общуване в работна среда. Защо сме различни?
- Етични принципи – утилитаризъм, универсализъм. Категорически императив.
- Етични принципи – справедливост, “общото благо”, “добродетели”.
- Същност на приложната етика. Моралът в индивидуалното развитие и като регулатор в сферата на труда.Основни правила в професионалната и служебната етика. Етични кодекси.
- Теоретични аспекти на етични дилеми. Модели за взимане на етични решения.
- Текущо оценяване - обсъждане на казуси
- Същност, роля и функции на етиката на работното място в публични и бизнес организации. Добри и лоши примери за етика в работна среда.
- Роля на мениджъра при разрешаването на етични дилеми на работното място. Осигуряване на равнопостовеност и превенция на дискриминацията на работното място.
- Видове етични дилеми в работна среда. Дефиниране и разрешаване на етични дилеми на работното място.
- Eтични практики на наемане. Етични казуси: Възрастовата дискриминация на работното място Здравословните и безопасни условия на труд.
- Оценяване и кариерно развитие – етични дилеми.
- Политика за осигуряване на етика на работното място. Стандарти за етично поведение в публичните и бизнес организации.
- Текущ контрол - тест
Литература по темите:
Основна литература:
1. Генов, Ю. (2004).Защо толкова малко успяваме, С.
1. Минков. М. (2004). Защо сме различни, С.
2. Стефанов, Нако.1998 Управленска етика и естетика. Изд. Призма. С.
3. Сотирова, Д. (2009). "Бизнес етика (Луксът, който с и заслужава, без да струва много)", Издателство на НБУ
4. Ууд, Р., Пейн., Т. (2002). Контекстът на набирането и подбора. – В: Управление на човешките ресурси. Христоматия, съставител Карабельова, С.
5. Хофстеде, Х.,(2001). Култури и организации, Изд. Класика и стил, С.
6. Pinningthon. A., et. al. (2007). Human Resource Management: Ethics and Employment. Oxford University Press. USA
7. Ottensmeyer, E., McCarthy, G. (1996). Ethics in the Workplace. McGraw-Hills Series in Management. USA
8. http://workethic.coe.uga.edu/
9. http://www.media-partners.com/ethics/
Средства за оценяване:
два текущи теста за всяка половина на курса с тежест 50% всеки
решаване на казуси, презентации и дискусии в час и в Мудъл