BUBB201 Принципи на макроикономиката
Анотация:
Курсът е предназначен за студентите в бакалавърски програми „Управление на бизнеса и предприемачество” и „Администрация и управление“. Включва теми, запознаващи студентите с основните концепции, принципи и терминология на Макроикономиката. Акцентира се също върху практическата приложимост на придобитите знания и в частност – върху специфичните проблеми, характерни за развитието на българската икономика в условията на прехода към пазарно стопанство и членството в ЕС. Целта е студентите да получат необходимата подготовка за изучаване на другите икономически курсове в бакалавърската програма. В рамките на курса студентите ще придобият знания и умения за анализ по основните макроикономически понятия и феномени като икономически растеж, бизнес цикъл и кризи; инфлация и безработица. Ще бъдат въведени основните характеристики на макроикономическите политики, както с цел стабилизация, така и с цел устойчив дългосрочен растеж.
Студентите ще бъдат запознати с основните източници на икономическа и статистическа информация, както и с начините за работа с тях, включително – с публикациите на Евростат, Националния статистически институт, БНБ, Световната банка, Международния валутен фонд, Европейската банка за възстановяване и развитие и др.
Преподавател(и):
проф. Стефан Стефанов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните принципи, концепции и терминология в областта на макроикономическата теория;
• Източниците на информация за макроикономическите процеси и явления.
2) могат:
• Да използват придобитите теоретични знания за анализ и интерпретация на състоянието и тенденциите в реалната икономика;
• Критично да оценяват икономическата политика на правителството и да формират собствено мнение по насоките на нейното подобряване;
• Бързо да се ориентират в противоборството на съвременните макроикономически парадигми и да отстояват принципите на устойчивото икономическо развитие в национален и глобален мащаб.
Предварителни изисквания:
Студентите трябва да са усвоили успешно материала от курса по Микроикономика.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Ракарова, С. и Ст. Стефанов. Принципи на макроикономиката. София, издателство на НБУ, 2012 г.
Ракарова, С. и Ст. Стефанов. Пътеводител по макроикономика. София, издателство на НБУ, 2014 г.
Допълнителна литература
Karl E. Case, Ray C. Fair, and Sharon M. Oster. Principles of Macroeconomics, 13th Edition, Pearson Education, 2020.
Abel, Andrew B., et al. Macroeconomics. Eleventh edition, Pearson, 2024.
Sawyer Kelly, Elizabeth: Study guide to accompany macroeconomics, 3rd ed., New York: Worth Publishers, 2013
Mankiw, N. Gregory author. Macroeconomics. New York :Worth Publishers, 2016.
Rittenberg, Libby, et. al. Principles of Macroeconomics. 3rd ed., FlatWorld, 2017.
Йотова, Л. и Валентина Алякова. Основи на макроикономиката. София, Университетско издателство Стопанство, 2006 г.
Спасов, Трайчо и Пламен Пашов. Обща теория на пазарното стопанство: Макроикономика с тестове и задачи. София, “Нова звезда”, 2002 г.
Средства за оценяване:
Студентът може да получи крайна оценка по предмета по три начина: 1) чрез текущ контрол; 2) финален контрол; 3) смесено оценяване. Моля, запознайте се внимателно с характеристиките на всеки един от тези начини, посочени по-долу!
Текущ контрол: състои се от 2 основни компонента – 1) текущи онлайн тестове или присъствен тест в края на семестъра; и 2) курсова работа. Текущите тестове се провеждат онлайн, изискват самостоятелна работа от страна на студента след съответното лекционно занятие. Провеждат се паралелно на лекционните занятия. Подробно описание на компонентите на текущото оценяване:
1.а. Онлайн тестове: 6 кратки теста със затворени въпроси, които се провеждат онлайн в системата мудъл. Всеки един от тестовете обхваща материала, по който сме говорили на последната лекция. Всеки един от тестовете се състои от 13 въпроса. Скалата с оценките е следната: 6-7 верни отговора: среден 3; 8-9 верни отговора: добър 4; 10-11 верни отговора: много добър 5; 12-13 верни отговора: отличен 6. Съдържанието на тестовите въпроси е структурирано по следния начин:
a. Първи тест: обхваща въпроси от теми 1 и 2: Въведение в макроикономиката (тема 1) и Измерване на икономическата дейност, БВП (тема 2)
b. Втори тест: включва въпроси от тема 3: AS-AD модел. Макроикономическо равновесие.
c. Трети тест: включва въпроси от тема 4: Макроикономически цели: икономически растеж, ниска инфлация, заетост.
d. Четвърти тест: включва въпроси от тема 5: Пари и парична политика.
e. Пети тест: включва въпроси от тема 6: Фискална политика.
f. Шести тест: включва въпроси от тема 7: Добавки и приспадания.
Важно! Тестовете се провеждат онлайн в мудъл. Продължителността на всеки тест е 20 минути. Тестът се прави през специално активиран прозорец на страницата на предмета в мудъл. Прозорецът за съответния тест е активен за студента (той може да достъпи теста) в рамките на 12 часа, които започват да текат след провеждане на лекцията. За да се освободи студентът от присъствения тест (вж. по-долу), той трябва да има поне 5 положителни оценки от онлайн тестовете (среден 3 и нагоре). Това означава, че всеки студент има право да пропусне максимум 1 (един) тест или да има слаба оценка на максимум 1 (един) от текущите онлайн тестове.
1.b. Тест: провежда се на място в НБУ по време на последната лекция за курса по макроикономика. Състои се от 30 затворени въпроса и задача. Обхваща целия материал по предмета. Студентът трябва да има поне среден 3 на въпросите и на задачата, за да се формира положителна крайна оценка от тест по предмета.
2. Курсова работа, предадена в мудъл в рамките на семестъра: вж. секция „Изисквания за курсовия проект“ в мудъл.
Финален контрол: състои се от 2 основни компонента – тест и курсова работа. За да вземе предмета, студентът трябва да има положителни оценки (поне среден (3)) и на двата компонента. В противен случай, студентът трябва да се яви на поправка в някоя от следващите поправителни сесии. Подробно описание на компонентите на финалното оценяване:
1. Изпит: провежда се на място в НБУ по време на сесията. Състои се от 30 затворени въпроса и задача. Обхваща целия материал по предмета.
2. Курсова работа в мудъл в рамките на сесията: вж. секция „Изисквания за курсовия проект“ в мудъл.
Смесено оценяване: комбинация между текущ и финален контрол. Съществуват два варианта:
1. Студентът е издържал текущите тестове, но не е направил/ има слаба оценка на курсовата работа: трябва да изготви нова курсова работа по време на сесията, съгласно изискванията.
2. Студентът е написал курсовата работа по време на семестъра и има положителна оценка, но не е направил текущите тестове/ има слаби оценки на тестовете: студентът трябва да се яви на присъствен изпит.