EDUB208 Компетентностен подход в образованието

Анотация:

Участниците в курса ще имат възможност да се запознаят със същността на компетентностния подход в образованието и ролята на учителите в прилагането на този подход. Курсът дава възможност за осмисляне на актуализираната европейска рамка от ключови компетентности и вникване в нейното пренасяне в българската образователна система.

Участниците ще получат практически съвети за прилагането на компетентностния подход на практика като ще имат възможност да разгледат по-подробно проектно-базираното учене като един от ефективните методи за насърчаване развитието на компетентности у учениците. Ще бъдат разгледани и други методи, които насърчават усвояването на компетентности от страна на учениците в начален етап. Курсът дава и насоки относно възможните форми на оценка на придобитите компетентности.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

гл. ас. Лъчезар Африканов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) разбират:

• същността и основните принципи за прилагане на компетентностния подход в образованието;

• основните характеристики на ключовите компетентности в българската нормативна база;

• принципите за организиране на проблемно/проектно базирано учене за развитие на компетентности;

• многообразието от методи на обучение за развитие на компетентности;

• различните форми за оценка на придобити компетентности.

2) могат да:

• прилагат компетентностния подход в своята преподавателска дейност;

• използват елементи от наученото за развитие на собствения преподавателски подход и съвкупност от методи на обучение.

3) формират отношения като:

• готовност за експериментиране;

• комуникативност;

• креативност;

• инициативност;

• екипност;

• постоянство;

• самостоятелност.
Предварителни изисквания:
Студентите следва да имат общи познания за образователната система и основните характеристики на образователните организации в нея.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Същност на компетентностния подход
  2. История на компетентностния подход
  3. Професионални компетентности в прилагането на компетентностния подход
  4. Рамка на ключовите компетентности в българската образователна система
  5. Дискусия за междинно оценяване
  6. Прилагане на компетентностния подход на практика - 1
  7. Прилагане на компетентностния подход на практика - 2
  8. Проектно базирано учене в подкрепа на прилагането на компетентностния подход
  9. Други методи на обучение в подкрепа на прилагането на компетентностния подход
  10. Оценка на придобити компетентности
  11. Презентации на самостоятелни проекти

Литература по темите:

• Цоков, Г., Иванова, Г., Янакиев, Ю, Бизова, М., Димитрова, Д., Овчарова, К., Африканов, Л., Ангелов, А., и Николов, Н. Иновации в действие. Научноизследователски анализ на обмена на иновациите в българското образование и промяна на училищната култура. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 2020. ISBN 978-619-202-567-0.

• Чавдарова – Костова, С. Наръчник за прилагане на компетентностния подход в обучението на бъдещи учители, НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА „ПОВИШАВАНЕ КОМПЕТЕНТНОСТИТЕ НА ПРЕПОДАВАТЕЛИТЕ ОТ ДЪРЖАВНИТЕ ВИСШИ УЧИЛИЩА, ПОДГОТВЯЩИ БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ“, 2022, ISBN 978-954-8973-37-3, https://www.mon-nmuciot.bg/docs/%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%B8/%D0%9D%D0%90%D0%A0%D0%AA%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%9A%20%D0%BF%D0%BE%20%D0%9F%D0%9A%D0%9F%20-%20%D1%81%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B8%20%D0%BE%D1%82%20%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D0%BA%D0%B0%20%D0%B8%20%D1%87%D0%B5%D1%82%D0%B8.pdf

• Цоков, Г. Управление на иновациите в образователната организация на ХХІ век, Списание „Стратегии на образователната и научна политика“, Издателство „Азбуки“, книжка 6, 2019

• ПРЕПОРЪКА НА СЪВЕТА от 22 май 2018 година относно ключовите компетентности за учене през целия живот, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN

• Образование 2030, Мониторингов доклад „Ключови компетентности и умения за успех. Oт закон към практика“, 2019, http://edu2030.bg/wp-content/uploads/2019/06/key_competences_monitoring_report_2019.pdf

• Насоки за кандидатстване за включване в мрежата на иновативните училища на България за учебната 2022/2023 година, (акт. 04.01.2022 г.), https://mon.bg/upload/29237/Nasoki_inovativni-2022-2023_040122.pdf

• Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=celex%3A32006H0962

• Harper, A., TEACHER GUIDE: Using Project-Based Learning to Develop Students’ Key Competences, European Schoolnet, http://keyconet.eun.org/c/document_library/get_file?uuid=d2e33016-9c19-4901-aa00-5d25c5d734f2&groupId=11028

• Cook, R. and Weaving, H. (2013). Key Competence Development in School Education in Europe: KeyCoNet’s Review of the Literature: a Summary. Brussels: European Schoolnet.

• Нормативни документи на страницата на МОН (Наредби), https://mon.bg/bg/59

Средства за оценяване:

• Текущи писмени индивидуални и екипни задачи за оценяване на напредъка

• Финално оценяване чрез представяне на самостоятелна разработка