EDUB208 Компетентностен подход в образованието
Анотация:
Участниците в курса ще имат възможност да се запознаят със същността на компетентностния подход в образованието и ролята на учителите в прилагането на този подход. Курсът дава възможност за осмисляне на актуализираната европейска рамка от ключови компетентности и вникване в нейното пренасяне в българската образователна система.
Участниците ще получат практически съвети за прилагането на компетентностния подход на практика като ще имат възможност да разгледат по-подробно проектно-базираното учене като един от ефективните методи за насърчаване развитието на компетентности у учениците. Ще бъдат разгледани и други методи, които насърчават усвояването на компетентности от страна на учениците в начален етап. Курсът дава и насоки относно възможните форми на оценка на придобитите компетентности.
Преподавател(и):
гл. ас. Лъчезар Африканов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) разбират:
• същността и основните принципи за прилагане на компетентностния подход в образованието;
• основните характеристики на ключовите компетентности в българската нормативна база;
• принципите за организиране на проблемно/проектно базирано учене за развитие на компетентности;
• многообразието от методи на обучение за развитие на компетентности;
• различните форми за оценка на придобити компетентности.
2) могат да:
• прилагат компетентностния подход в своята преподавателска дейност;
• използват елементи от наученото за развитие на собствения преподавателски подход и съвкупност от методи на обучение.
3) формират отношения като:
• готовност за експериментиране;
• комуникативност;
• креативност;
• инициативност;
• екипност;
• постоянство;
• самостоятелност.
Предварителни изисквания:
Студентите следва да имат общи познания за образователната система и основните характеристики на образователните организации в нея.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност на компетентностния подход
- История на компетентностния подход
- Професионални компетентности в прилагането на компетентностния подход
- Рамка на ключовите компетентности в българската образователна система
- Дискусия за междинно оценяване
- Прилагане на компетентностния подход на практика - 1
- Прилагане на компетентностния подход на практика - 2
- Проектно базирано учене в подкрепа на прилагането на компетентностния подход
- Други методи на обучение в подкрепа на прилагането на компетентностния подход
- Оценка на придобити компетентности
- Презентации на самостоятелни проекти
Литература по темите:
• Цоков, Г., Иванова, Г., Янакиев, Ю, Бизова, М., Димитрова, Д., Овчарова, К., Африканов, Л., Ангелов, А., и Николов, Н. Иновации в действие. Научноизследователски анализ на обмена на иновациите в българското образование и промяна на училищната култура. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 2020. ISBN 978-619-202-567-0.
• Чавдарова – Костова, С. Наръчник за прилагане на компетентностния подход в обучението на бъдещи учители, НАЦИОНАЛНА ПРОГРАМА „ПОВИШАВАНЕ КОМПЕТЕНТНОСТИТЕ НА ПРЕПОДАВАТЕЛИТЕ ОТ ДЪРЖАВНИТЕ ВИСШИ УЧИЛИЩА, ПОДГОТВЯЩИ БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ“, 2022, ISBN 978-954-8973-37-3, https://www.mon-nmuciot.bg/docs/%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%B8/%D0%9D%D0%90%D0%A0%D0%AA%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%9A%20%D0%BF%D0%BE%20%D0%9F%D0%9A%D0%9F%20-%20%D1%81%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B8%20%D0%BE%D1%82%20%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D0%BA%D0%B0%20%D0%B8%20%D1%87%D0%B5%D1%82%D0%B8.pdf
• Цоков, Г. Управление на иновациите в образователната организация на ХХІ век, Списание „Стратегии на образователната и научна политика“, Издателство „Азбуки“, книжка 6, 2019
• ПРЕПОРЪКА НА СЪВЕТА от 22 май 2018 година относно ключовите компетентности за учене през целия живот, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
• Образование 2030, Мониторингов доклад „Ключови компетентности и умения за успех. Oт закон към практика“, 2019, http://edu2030.bg/wp-content/uploads/2019/06/key_competences_monitoring_report_2019.pdf
• Насоки за кандидатстване за включване в мрежата на иновативните училища на България за учебната 2022/2023 година, (акт. 04.01.2022 г.), https://mon.bg/upload/29237/Nasoki_inovativni-2022-2023_040122.pdf
• Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=celex%3A32006H0962
• Harper, A., TEACHER GUIDE: Using Project-Based Learning to Develop Students’ Key Competences, European Schoolnet, http://keyconet.eun.org/c/document_library/get_file?uuid=d2e33016-9c19-4901-aa00-5d25c5d734f2&groupId=11028
• Cook, R. and Weaving, H. (2013). Key Competence Development in School Education in Europe: KeyCoNet’s Review of the Literature: a Summary. Brussels: European Schoolnet.
• Нормативни документи на страницата на МОН (Наредби), https://mon.bg/bg/59
Средства за оценяване:
• Текущи писмени индивидуални и екипни задачи за оценяване на напредъка
• Финално оценяване чрез представяне на самостоятелна разработка