EDUB202 Управление на взаимоотношенията в образователна среда

Анотация:

Курсът е насочен към формиране на компетентости на студентите - бъдещи начални да управляват взаимоотношенията в образователната среда. Компетентостите се базират на усвояване на знания, умения и отношения, способстващи изграждането на ефективни взаимодействия в образователната среда в начален етап на училищното образование. Тематичният обхват на курса се фокусира върху успешното управление на субектните взаимодействия в образователния процес, като способстващо различните аспекти на формираност на компетентностите. Представят се чрез Наредбата за придобиване на квалификацията „учител“ по отношение на преподаване; взаимоотношения с учениците; взаимоотношения с другите педагогически специалисти; лидерство; работа с родителите и семейната общност; възпитателна работа; работа в мултикултурна и приобщаваща училищна среда.

прочети още
Начална училищна педагогика и чужд език

Преподавател(и):

 Милена Драгова  
доц. Светлана Ангелова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти ще:

1) знаят:

• кои са индикаторите за оценка на ефективно взаимодействие в образователния процес, като способстващо личностното развитие на учениците в началния етап;

• кои са стратегиите и подходите за ефективно взаимодействие в образователния процес;

• кои са методите и моделите за ефективно взаимодействие в образователния процес;

• кои са специфичните характеристики на педагогическото общуване в начална училищна възраст;

• кои са съвременните тенденции за формиране на професионално-личностните компетентности на учителя за управление на взаимоотношенията в образователната среда, представени в Наредбата за придобиване на квалификацията „учител“.

2) могат:

• да формират професионално-личностни компетентности за изграждане на ефективна образователна среда в начален етап;

• да прилагат стратегии, подходи, методи, модели и добри практики за ефективно взаимодействие в образователния процес, като способстващо личностното развитие на ученици в начална училищна възраст;

• да изграждат партньорски взаимоотношения с родители;

• да използват разнообразен набор от ефективни мерки за подкрепа на учениците в начален етап;

• да формират професионално-личностните си компетентности за управление на взаимоотношенията в образователната среда, представени в Наредбата за придобиване на квалификацията „учител“.


Предварителни изисквания:
Студентите да са усвоили знания и умения по педагогически дисциплини, изучавани в 1 (есенен) семестър, съгласно програмната схема на Бакалавърска програма „Начална училищна педагогика и чужд език“.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в курса „Управление на взаимоотношенията в образователна среда“ – обект, предмет, субекти, цел, основни задачи. (Рефлексия на педагогически и методически знания и умения. Скрининг на интереси, потребности и мотиви – самопознанието като функция на съзнанието).
  2. Управление на образователната среда в начален етап – условия и фактори, гарантиращи ефективно протичане на образователния процес.
  3. Влияние на управлението на взаимоотношенията в образователната среда върху образователния процес за развитие на личността на ученика в начална училищна възраст.
  4. Ефективно взаимодействие между субектите – участници в образователния процес в начална училищна възраст: индикатори и подиндикатори.
  5. Взаимоотношенията „учител – ученик“ и измеренията им в управлението на образователната среда в начален етап.
  6. Ефективно управление на образователната среда в начален етап чрез педагогическо общуване – характеристики на общуването. Текущо оценяване – дискусия.
  7. Стратегии, подходи и модели за ефективно взаимодействие в образователния процес в начална училищна възраст.
  8. Методи, техники и добри практики за ефективно взаимодействие в образователния процес в начална училищна възраст.
  9. Подкрепа за развитието на личността на ученика в начална училищна възраст.
  10. Изграждане на партньорски взаимоотношения „училище – семейство“ за ефективно управление на образователната среда в начален етап.
  11. Управление на взаимоотношенията в образователната среда – ефективност на образователния процес. Текущо оценяване – курсова задача.
  12. Предиктори за емоционални и поведенчески проблеми, за специфични нарушения на способността за учене, за ранни (предупредителни) знаци за отпадане на ученици в начална училищна възраст.
  13. Етични и правни измерения на взаимоотношенията с учениците в началното училище.
  14. Управление на взаимоотношенията в образователната среда – съвременни тенденции и перспективи.
  15. Финално оценяване – тест и дискусия.

Литература по темите:

1. Ангелова, С. (2022) Книга за учителя по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за избираемите учебни часове в 1 клас. София: Издателство "Атласи".

2. Ангелова, С. (2022) Учебно помагало по гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование за избираемите учебни часове в 1 клас. София: Издателство "Атласи".

3. Ангелова, С. (2022) Приобщаващо образование в дискурса «обща подкрепа на личностното развитие на ученика: върху примера на Екосистемната теория», 128-137. В: М. Михова (съст.), "Педагогическото образование - традиции и съвременност" – Сборник с доклади от ІХ Международна конференция, 18.11.2022 г. ВТУ "Св. св. Кирил и Методий". Велико Търново: Ай анд Би.

4. Ангелова, С. (2022) От приобщаващите функции на кооперативното учене към резултатите от обучението по природни науки на учениците в началното училище, 65-75. В: Ангелова, С (съст). "Образованието: класичност и модерност", Унив. изд. "Св. св. Кирил и Методий".

5. Ангелова, С. Спасова, И., Алексиева, Т. (2022) Кооперативното учене в природонаучното образование на учениците в началното училище: ефектът на приобщаването. В: Карапетков (ред)., Списание "Известия на Съюза на учените", Сливен, том 37 (1), 148-153.

6. Ангелова, С. Емоционалната интелигентност в контекста на професията "Учител". Academic Journal „Psychological research“, 2014, 17 (2), 457-462.

7. Ангелова, С. Толерантността към културните различия като проява на психическо здраве при учениците в началното училище. Сб. „Хармония в различията“, Научна конференция „Хармония в различията“. София, 10. 12. 2018. Ред. Ж. Назърска, С. Шапкалова, М. Гарванова, Н. Дебрюне, Д. Стоянова, София: Академично издателство „За буквите – О писменехь“, 2018, 476-481.

8. Ангелова, С. Ролите на социалните контексти в защита правото на здраве на всяко дете. Сб. „Хармония в различията“, Научна конференция „Хармония в различията“. София, 10. 12. 2019. Ред. Ж. Назърска, С. Шапкалова, М. Гарванова, Н. Дебрюне, Д. Стоянова, София: Академично издателство „За буквите – О писменехь“, 2019, 480-488.

9. Голман Д.Емоционалната интелигентност. София: „Изток – Запад”, 2011.

10. Гюрова, В. Дигиталното предизвикателство пред образованието. Е-списание „Педагогически форум“, 2020, бр. 4, 12-31.

11. Мизова, Б. Учителят като компетентен комуникатор. Инструменти за измерване на социалната компетентност и комуникативния стил на учителя. София: Издателство Колбис, 2015.

12. Мизова, Б. Обяснителни подходи и модели на комуникацията – проекции в педагогически контекст. В: Цветанска, С. Ил., Мизова, Б. , Педагогическо общуване за практически цели, София: Унив. изд. “Св. Климент Охридски”, 2015.

13. Николаева, С. Мениджмънт на класа. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2021.

14. Цветанска, С., Б. Мизова. Педагогическо общуване за практически цели. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2015.

15. Янкулова, Й. Педагогическа психология. (Второ преработено издание). София: Парадигма, 2016.