EDMM009 Коучинг за развитие на училищни екипи и екипна ефективност
Анотация:
Курсът има за цел да задълбочи познанията на обучаемите в сферата на образователния и стратегически мениджмънт, както и образователното лидерство. В рамките на курса студентите ще придобият детайлна представа за значението на екипната дейност и формирането на екипи в училищна среда за развитие на образователните организации. Курсът фокусира вниманието и върху ползите от използване на дългосрочни подходи като коучинг и менторство за изграждане и продължаващо развитие на различни видове училищни екипи
Преподавател(и):
гл. ас. Лъчезар Африканов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще:
1) знаят:
• основни понятия и принципи, свързани със същността на екипите;
• основни модели за екипно развитие;
• видове екипи в училищната организация;
• критерии за развитие и оценка на екипна ефективност в училищната организация;
• лидерски подходи за развитие на екипи;
• ползите от коучинг за развитие на екипи.
2) могат:
• да създават основна структура на екип;
• да избират и прилагат основни подходи за развитие на екипната дейност;
• да оценяват екипната ефективност и да прилагат стратегии за подобрение;
• да внедряват коучинг в дългосрочното развитие на членовете на екипа.
Предварителни изисквания:
Студентите следва да имат познания по образователен и стратегически мениджмънт, както и за основни принципи и подходи на образователното лидерство.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност на екипите и екипната дейност
- Основни модели за развитие на екипи
- Мисия, визия и ценности в екипа
- Екипи и екипна дейност в образователната организация
- Eкипна ефективност в образователната организация
- Подходи и критерии за оценка на екипната ефективност в училищна среда - част 1
- Подходи и критерии за оценка на екипната ефективност в училищна среда - част 2
- Представяне на институционални оценки за ефективност
- Лидерски подходи за развитие на училищни екипи – част 1
- Лидерски подходи за развитие на училищни екипи – част 2
- Коучинг подход в развитието на образователни лидери и педагогически специалисти - част 1
- Коучинг подход в развитието на образователни лидери и педагогически специалисти - част 2
- Представяне на концепции за екипно развитие
Литература по темите:
• Галин Цоков, Дора Лефтерова, Лъчезар Африканов. Теоретико-практически модел за професионално развитие на педагогическите специалисти. Синдикат на българските учители (България), гр. София, 2022г., ISBN 978-954-9924-24-4 (pdf), http://proteach.info/wp-content/uploads/2022/06/ProTeach_Model_Profesionalno-Razvitie_BG.pdf;
• Африканов, Л. Възможности за прилагане на коучинг подхода за професионалното развитие на педагогическите специалисти, Е-списание "Образование и развитие", ISSN 2603-3577, брой 7, 02.2021 г.;
• Африканов, Л. Развитие на коучинг умения на училищни лидери, Сп. „Педагогика“, книжка 3/2021, година XCIII;
• Шамин, Ш., Позитивната интелигентност. Издателство Бард, 2015
• Хаджиев, Кр. Модели за организационно съвършенство. С., НБУ, 2013
• Хаджиев, Кр. и екип Управление на човешките ресурси - глава 6. Управление на екипи (критерии за екипна ефективност). Сборник, НБУ, Департамент “Бизнес администрация”, 2014, стр. 317-365
• Уитмор, Дж., Коучинг за високи постижения. НЛП България, 2012
• Международна коучинг федерация – България (ICF България). Въпроси и отговори за коучинга, 2017, електронно достъпна на: https://icfbulgaria.org/tyrsite-kouhove/vyprosi-i-otgovori-za-coachinga/
• Каменов, К., Кр. Хаджиев, Н. Маринова, Управленският процес и екипната дейност. София, НБУ, 2005
• Галуей, Т., Вътрешната ми игра, когато работя. Институт за съвременно изкуство и терапия „ЛИБЕРА“, 2020
• Whitmore, J. Coaching for Performance, Nicholas Brealey Publishing, 5th Edition, 2017
• Wageman, R., Nunes, D.A., Burruss, J., & Hackman J.R. (2008). Senior Leadership Teams: What It Takes To Make Them Great. Harvard Business Review Press.
• Wageman, R. The Team Diagnostic Survey and the 60-30-10 Rule for Coaching Teams, available electronically at: https://6teamconditions.com/bibliography/the-team-diagnostic-survey-and-the-60-30-10-rule-for-coaching-teams/
• Scharmer, O. The Essentials of Theory U: Core Principles and Applications, Berrett-Koehler Publishers, 2018
• Knight, J. The Impact Cycle: What Instructional Coaches Should Do to Foster Powerful Improvements in Teaching, Corwin Press, 2017
• Hawkins, P. Leadership Team Coaching: Developing Collective Transformational Leadership. Third Edition. Kogan Page, 2017
• Hawkins, P. Leadership Team Coaching: Developing Collective Transformational Leadership. Third Edition. Kogan Page, 2017
• Hackman, J.R. (2011). Collaborative Intelligence. Using Teams to Solve Hard Problems. Berrett-Kohler Publishers.
• European Mentoring and Coaching Council, official website, available at: https://www.emccouncil.org/about_emcc/
• Aguilar, E. The art of coaching team: building resilient communities that transform schools. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2016
• Aguilar, E. Instructional Coaching: How Coaching Can Impact Teachers, Principals, and Students, EDUTOPIA, 2013, electronically available from: https://www.edutopia.org/blog/coaching-impact-teachers-principals-students-elena-aguilar
• Aguilar, E. Coaching Teachers: What You Need to Know, Blog Article, 2011, electronically available from: https://www.edweek.org/leadership/opinion-coaching-teachers-what-you-need-to-know/2011/02
• 6 TEAM CONDITIONS, a framework developed by Ruth Wageman and Richard Hackman, available electronically at: https://6teamconditions.com/6-team-conditions/, 2020
Средства за оценяване: