EDMM009 Коучинг за развитие на училищни екипи и екипна ефективност

Анотация:

Курсът има за цел да задълбочи познанията на обучаемите в сферата на образователния и стратегически мениджмънт, както и образователното лидерство. В рамките на курса студентите ще придобият детайлна представа за значението на екипната дейност и формирането на екипи в училищна среда за развитие на образователните организации. Курсът фокусира вниманието и върху ползите от използване на дългосрочни подходи като коучинг и менторство за изграждане и продължаващо развитие на различни видове училищни екипи

прочети още
Лидерство и мениджмънт в образованието

Преподавател(и):

гл. ас. Лъчезар Африканов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти ще:

1) знаят:

• основни понятия и принципи, свързани със същността на екипите;

• основни модели за екипно развитие;

• видове екипи в училищната организация;

• критерии за развитие и оценка на екипна ефективност в училищната организация;

• лидерски подходи за развитие на екипи;

• ползите от коучинг за развитие на екипи.

2) могат:

• да създават основна структура на екип;

• да избират и прилагат основни подходи за развитие на екипната дейност;

• да оценяват екипната ефективност и да прилагат стратегии за подобрение;

• да внедряват коучинг в дългосрочното развитие на членовете на екипа.
Предварителни изисквания:
Студентите следва да имат познания по образователен и стратегически мениджмънт, както и за основни принципи и подходи на образователното лидерство.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Същност на екипите и екипната дейност
  2. Основни модели за развитие на екипи
  3. Мисия, визия и ценности в екипа
  4. Екипи и екипна дейност в образователната организация
  5. Eкипна ефективност в образователната организация
  6. Подходи и критерии за оценка на екипната ефективност в училищна среда - част 1
  7. Подходи и критерии за оценка на екипната ефективност в училищна среда - част 2
  8. Представяне на институционални оценки за ефективност
  9. Лидерски подходи за развитие на училищни екипи – част 1
  10. Лидерски подходи за развитие на училищни екипи – част 2
  11. Коучинг подход в развитието на образователни лидери и педагогически специалисти - част 1
  12. Коучинг подход в развитието на образователни лидери и педагогически специалисти - част 2
  13. Представяне на концепции за екипно развитие

Литература по темите:

• Галин Цоков, Дора Лефтерова, Лъчезар Африканов. Теоретико-практически модел за професионално развитие на педагогическите специалисти. Синдикат на българските учители (България), гр. София, 2022г., ISBN 978-954-9924-24-4 (pdf), http://proteach.info/wp-content/uploads/2022/06/ProTeach_Model_Profesionalno-Razvitie_BG.pdf;

• Африканов, Л. Възможности за прилагане на коучинг подхода за професионалното развитие на педагогическите специалисти, Е-списание "Образование и развитие", ISSN 2603-3577, брой 7, 02.2021 г.;

• Африканов, Л. Развитие на коучинг умения на училищни лидери, Сп. „Педагогика“, книжка 3/2021, година XCIII;

• Шамин, Ш., Позитивната интелигентност. Издателство Бард, 2015

• Хаджиев, Кр. Модели за организационно съвършенство. С., НБУ, 2013

• Хаджиев, Кр. и екип Управление на човешките ресурси - глава 6. Управление на екипи (критерии за екипна ефективност). Сборник, НБУ, Департамент “Бизнес администрация”, 2014, стр. 317-365

• Уитмор, Дж., Коучинг за високи постижения. НЛП България, 2012

• Международна коучинг федерация – България (ICF България). Въпроси и отговори за коучинга, 2017, електронно достъпна на: https://icfbulgaria.org/tyrsite-kouhove/vyprosi-i-otgovori-za-coachinga/

• Каменов, К., Кр. Хаджиев, Н. Маринова, Управленският процес и екипната дейност. София, НБУ, 2005

• Галуей, Т., Вътрешната ми игра, когато работя. Институт за съвременно изкуство и терапия „ЛИБЕРА“, 2020

• Whitmore, J. Coaching for Performance, Nicholas Brealey Publishing, 5th Edition, 2017

• Wageman, R., Nunes, D.A., Burruss, J., & Hackman J.R. (2008). Senior Leadership Teams: What It Takes To Make Them Great. Harvard Business Review Press.

• Wageman, R. The Team Diagnostic Survey and the 60-30-10 Rule for Coaching Teams, available electronically at: https://6teamconditions.com/bibliography/the-team-diagnostic-survey-and-the-60-30-10-rule-for-coaching-teams/

• Scharmer, O. The Essentials of Theory U: Core Principles and Applications, Berrett-Koehler Publishers, 2018

• Knight, J. The Impact Cycle: What Instructional Coaches Should Do to Foster Powerful Improvements in Teaching, Corwin Press, 2017

• Hawkins, P. Leadership Team Coaching: Developing Collective Transformational Leadership. Third Edition. Kogan Page, 2017

• Hawkins, P. Leadership Team Coaching: Developing Collective Transformational Leadership. Third Edition. Kogan Page, 2017

• Hackman, J.R. (2011). Collaborative Intelligence. Using Teams to Solve Hard Problems. Berrett-Kohler Publishers.

• European Mentoring and Coaching Council, official website, available at: https://www.emccouncil.org/about_emcc/

• Aguilar, E. The art of coaching team: building resilient communities that transform schools. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2016

• Aguilar, E. Instructional Coaching: How Coaching Can Impact Teachers, Principals, and Students, EDUTOPIA, 2013, electronically available from: https://www.edutopia.org/blog/coaching-impact-teachers-principals-students-elena-aguilar

• Aguilar, E. Coaching Teachers: What You Need to Know, Blog Article, 2011, electronically available from: https://www.edweek.org/leadership/opinion-coaching-teachers-what-you-need-to-know/2011/02

• 6 TEAM CONDITIONS, a framework developed by Ruth Wageman and Richard Hackman, available electronically at: https://6teamconditions.com/6-team-conditions/, 2020

Средства за оценяване: