ADMM735 Стратегическо планиране и управление в културата и изкуството

Анотация:

Курсът “Стратегическо планиране и управление в културата и изкуството” осигурява фундаментална подготовка от областта на стратегическото управление на специалисти от всички структури на публичните и бизнес организации в сектора на културата и изкуството. Курсът е предназначен за обучението на студенти от Магистърската програма „Артмениджмънт (Управление на културни институции и творчески индурстрии)“ на НБУ.

Актуалността му се определя от развитието на управленската наука, чрез осмисляне идеите на нейните класици и на техните последователи, както и на приложението им в практическата дейност на организациите в организации в сектора на културата и изкуството. Всяка организация може да бъде разгледана като управляема система, която функционира в определен публичен или частен сектор и задоволява определени обществени или корпоративни потребности. Такъв е и сектора за култура и изкуства. В съвременни условия нуждата от професионално обучени специалисти във всички организации предлагащи продукти и услуги в този сектор, умеещи да разработват стратегически документи - политики, концепции, програми, стратегии, планове и да реализират проекти е голяма.

Тематиката на курса е съобразена с образователната подготовка на обучаваните студенти и придобитите от тях знания в бакалавърски или в магистърски програми по различни специалности.

Обучението е насочено към придобиване на фундаментални знания за научните и приложните аспекти на теорията на стратегическото планиране. Тематиката на практическите упражнения от курса е съобразена със спецификата на практическата дейност на обучаваните в областта на управлението на културата и изкуствата. Проблемите на стратегическото планиране и решаването на конкретни казуси е съобразено с практическата им дейност в различни публични или частни организации в сектора на културата и изкуството.

Предмет на изучаване са: същността на стратегическото планиране; неговата методология и технология; експертно-аналитичните методи, които се използват при стратегическото планиране; разработването на стратегия и план за реализацията й в организацията; техния избор и вземането на стратегически решения за одобрение и за въвеждането им; тяхното контролиране и оценяване.

Курсът е адаптирана към изискването за атрактивност и придобиване на нови знания, способстващи за придобиването на теоретични и практико-приложни умения от обучаваните за разработването и реализирането на стратегически документи в публичните и в частните/бизнес/ организации предлагащи продукти и услуги на културата и изкуството.

Целите на курса са:

- да даде задълбочени базови теоретични знания на обучаваните за същността на стратегическото планиране и управление в културата и изкуството;

- да запознае обучаваните с проблематиката отнасяща се до разработването на стратегически документи – политики, концепции, програми, стратегии, планове и проекти в организациите;

- да запознае обучаваните с основни практико-приложни аспекти за реализирането на стратегическите документи на организации в сектора на културата и изкуството.

прочети още
Артмениджмънт. Управление на културни институции и творчески индустрии

Преподавател(и):

проф. Николай Арабаджийски  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) ще знаят:

• каква е методологията и технологията на стратегическото планиране и управление в сектора на културата и изкуствата;

• какви експертно-аналитични методи се използват за разработване на стратегически документи в организациите предлагащи продукти и услуги на културата и изкуствата.

2) ще могат:

• да разработват различни видове стратегически документи за нуждите на конкретни организации в сектора на културата и изкуството.

• да управляват реализацията на стратегическите документи на тези организации.


Предварителни изисквания:
Обучаваните да имат базови знания и/или умения от областта на теоретичните и практико-приложни аспекти за организацията и управлението на отделните административни дейности в публичните и в частните/бизнес/ организации.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

Александров, К. Управление и стратегии на маркетинга. УНСС. С., 1999

Александров, К. Стратегическо управление на организации и фирми. Тракия-М.С., 2002

Ангелов, А. Основи на мениджмънта. С., 1998

Арабаджийски, Н. Публично управление. С., 2008

Борисов, Б. Стратегическо планиране. Свищов, 2000 в съавторство

Борисов, Б. SWOT анализ на общините от Видинска област. Свищов, 2001, в съавторство

Борисов, Б. Принципни подходи и практически прийоми при разработването на стратегическите планове за регионално раз¬ви¬тие в ХХІ-ви век: Очаквани реалности в бизнеса и мениджмънта. Юбилейна международна конференция. Свищов, октомври 2001

Борисов, Б. Стратегически план за развитие на община Си¬листра. Свищов, 2001, в съавторство

Борисов, Б. Стратегически план на “Добрички панаир” ООД. Свищов, 2001

Борисов, Б. Стратегически план на “Слънчо” АД. Свищов, 2004, в съавторство

Василева, Л. и колектив. Регионално планиране и прогнозиране. С., 2001

Василева, Л. и колектив. Регионално планиране и прогнозиране: Регионална икономика и политика. Местно самоуправление. С., 2001

Василева, Л. и колектив. Регионално планиране и прогнозиране. Методически проблеми на планиране и финансиране на регионалното развитие – Част 1. С., 2002

Василева, Л. и колектив. Регионално планиране и прогнозиране – Част 2. С., 2002

Василева, Л. и колектив. Регионална икономическа политика: Стратегии, концепции и планове. С., 2006г.

Владимирова, К., К. Габровски, Н. Стефанов. Стратегическо управление и стратегическо планиране, С., 2005

Георгиев, Л. Маркетинг и мениджмънт на местната администрация. НБУ. С., 2000

Денхарт, Р. Търсене на значението. Стратегии за успех в управлението на държавните организации. ЛИК. С., 2001

Доралийски, А. Стратегически мениджмънт, НБУ, С., 2002

Дракър, П. Практика на мениджмънта, С., 2001

Зуб, А. Стратегический мениджмънт – теория и практика. Москва, 2004

Личев, Ил. Управление на организациите в публичния сектор, Сб. Въведение в публичната администрация в сравнителен европейски контекст, Четвърта част. Глава 11, С., 2000

Младенова, Г. Стратегическо маркетингово планиране. УНСС. С., 1998

Окубо, Д. Изграждане на визия и стратегическо планиране на общността. С., 2001

Паунов, М. Стратегии на бизнеса. УНСС.С., 1997

Павлов, П. Експертно-аналитични методи в стратегическото управление. С., 1998

Павлов, П., Св. Михалева, Л. Павлова. Стратегическо управление в публичния сектор, ВСУ, В., 2002

Семерджиев, Цв. Стратегия – среда, ресурси, способности, планиране. С., 2007

Славова, М. Стратегически мениджмънт на публичната администрация. Сб. Въведение в публичната администрация в сравнителен европейски контекст, Четвърта част. Глава 14, С., 2000

Соловьев, В. Стратегическое управление – учебное пособие. Новосибирск, 2008

Стефанов, Н. Стратегическо управление на човешките ресурси, С., 2001

Христов, Ст. Стратегически мениджмънт, С.,2000

Тарраго, Ф., М. Мирчев, Г. Шереметов. Стратегическо управление, С.1999

Танев, Т. Стратегическо управление на публичната сфера. С., 2008

Христов, Ст. Стратегически мениджмънт, С.,2000

Христов, Хр. Управление в публичния сектор, С., 2004

Методически указания за разработване на общински планове за развитие. ФРМС Консулт ООД. С., 2004

Методология за стратегическо планиране в Република България. Съвет за административна реформа към Министерски съвет на Република България, С. 2010

Ръководство за стратегическо планиране и разработване на политики в Република България. Проект по програма ФАР BG - 0103.01, С., 2010

Средства за оценяване:

ТЕСТ I-ва част - 50%

ТЕСТ II-ра част - 50%