MEIM201 Маркетинг на туристическа дестинация
Анотация:
По време на курса се получават знания относно проучването, анализирането и планирането по отношение развитието на туристическите дестинации в контекста на развлекателната индустрия, както и необходимите познания за методите на промоциране и позициониране на туристическа дестинация, развиваща развлекателен туризъм, прилагани в световната практика.
Целите на курса включват:
- Формиране на представи относно същността на маркетинга на туристическа дестинация в контекста на развлекателната индустрия.
- Придобиване на теоретически познания и практическия умения относно приложението на маркетингови подходи и похвати в управлението на туристическа дестинация по отношение на развлекателната индустрия.
- Усвояване на организационно-технологичните принципи за създаване, развитие и функциониране на структури, работещи за изграждането на имидж на туристическа дестинация в контекста на развлекателната индустрия.
Преподавател(и):
гл. ас. Маргарита Мишева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни понятия за съвременните туристически дестинации.
• Особеностите на маркетинга на туристическите дестинации.
• Съвременни подходи при организирането маркетинга на туристически дестинации, основани на концепциите за управление на преживяванията в контекста на развлекателната индустрия.
• Ролята и значимостта на съвременните информационни технологии при реализирането на маркетинга на развлекателните обекти и дейности в туристическите дестинации.
2) могат да:
• определят и планират развитието на туристическите дестинации по отношение на развлекателните дейности в тях.
• провеждат анализ на маркетинговата среда на туристическите дестинации, предлагащи развлекателни продукти.
• оценяват условията и последствията от предприетите организационно-управленски решения.
• разработват маркетингови стратегии на туристически дестинации, предлагащи развлекателни продукти и услуги.
• използват съвременни информационни технологии в маркетинга на туристически дестинации като част от развлекателната индустрия.
Предварителни изисквания:
• Познания за същността на маркетинга, основните понятия в него и маркетинговите концепции.
• Основни познания за туристическите дейности и ресурси и развитието на туристическия бизнес.
• Фундаментални знания в областта на управлението на икономически субекти.
• Умения да работят самостоятелно с информационни източници, да анализират, обобщават и структурират информация.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Дестинация – основния понятия и типология, туристически и рекреационен потенциал.
- Дестинацията като част от развлекателната индустрия.
- Проучване на туристическите потоци и поведението на потребителите на развлекателни продукти.
- Маркетингови стратегии в сферата на туризма (развлекателна индустрия).
- Организация на маркетинга на туристическа дестинация.
- Специализираните продукти в маркетинга на туристическите дестинации.
- Информационните технологии в маркетинга на туристическите дестинации.
- Имидж на туристическа дестинация.
- Брандинг на туристическа дестинация.
- Промотиране на туристически дестинации.
- Разработване на маркетингов план за позициониране на туристическа дестинация, като част от развлекателната индустрия.
- Туристически информационни центрове.
- Проучване на международния опит на водещи туристически дестинации.
Литература по темите:
• Маринов, С., Мениджмънт на туристическата дестинация, Издателство "Наука и икономика" - Икономически университет Варна, 2015
• Нешков, М., Конкурентоспособност на туристическата дестинация, ФИЛ, 2013
• Рафаилова, Г., Маркетинг на туристическата дестинация в контекса на устойчивото развитие на туризма, Варна, Стено, 2010
• Рибов, М., Станкова, М., Димитров, Пр. и кол., Туристически дестинации, Тракия М, 2008
• Станкова, М., Оптимизация в управлението на туристическата дестинация, Авангард Прима, 2011
• Цонев, Н., Маркетинг на туристическите дестинации, Авангард Прима, София, 2014
• Маркова, Б. Поведение на потребителя, НБУ, София, 2008
• Инджова, Цв., Управление на маркетинга, НБУ, С., 2009
• Димова, Н., Маркетингови аспекти на емоционалното пазаруване, НБУ, София, 2013.
• Wang, Y., Pizam, A., Destination marketing and management: theories and applications, CABI, 2011
• Morrison, A., M., Marketing and Managing Tourism Destinations, Routledge, 2013
Средства за оценяване:
ТЕКУЩО ОЦЕНЯВАНЕ:
КУРСОВА РАБОТА - 50%
КАЗУС-30%
ДИСКУСИЯ-20%
ФИНАЛНО ОЦЕНЯВАНЕ:
ТЕСТ - 50%
ПИСМЕНО ИЗЛОЖЕНИЕ - 50%