MUSM346 Композиторски/диригентски анализ на партитурата II част
Анотация:
Курсът се състои от 30 часа разпределени в рамките на два семестъра и е предназначен за студенти от Магистърска програма „Композиция и дирижиране“ - Специализация Композиция.
Курсът е II част от група от 2 аудиторни курса, разпределени в първите два семестъра от обучението на студентите в магистърската програма.
Курсът има за цел да изгради навици за работа с автентичния нотен материал, да изследва и разгледа развитието на европейски композиторски практики от различни епохи и стилове, в логиката на тяхното историческо развитие и смисъла на функционирането им в един съвременен контекст.
Преподавател(и):
проф. Георги Арнаудов д-р
проф. Стефан Драгостинов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• имат обогатени научно теоретични и практически познания в областта на различни съвременни композиционни техники.
• се запознават с основни теоретични принципи и практически умения за анализ на нотния материал.
• философски концепции, с проекцията на развитието на музикалния език и индивидуалния стил.
2) могат:
• да имат обогатени научно теоретични и практически познания за работата с автентичния композиторски текст.
• да работят с различни видове нотация в съвременните композиционни практики.
Предварителни изисквания:
• Да са работили и участвали активно в отделните и предишни фази на обучението.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Практика на съдържателния анализ на музикални произведения от симфоничния жанр.
- Анализ на различни симфонични произведения от епохата на Късния Романтизъм. Густав Малер, Рихард Щраус. Образни характеристики на музикалните творби.
- Анализ на различни симфонични произведения от епохата на Модернизма. Арнолд Шьонберг, Игор Стравински. Образни характеристики на музикалните творби.
- Анализ на различни симфонични произведения от следвоенния авангард. Оливие Месиан, Образни характеристики на музикалните творби.
- Анализ на различни симфонични произведения от експериментални композитори. Нови форми на нотация в симфоничните партитури. Джон Кейдж, Дьорд Лигети, Лучано Берио. Образни характеристики на музикалните творби.
Литература по темите:
• Абрашев, Божидар, Симфонична оркестрация, София : Музика, 1992, 334 стр., ISBN - 954-405-016-7
• Големинов, Марин. Проблеми на оркестрацията. София : Наука и изкуство, 1966 (1967). 520 стр. COBISS.BG-ID 1076598500;
• Римский-Корсаков Николай Андреевич. Основы оркестровки. Планета музыки 384 стр. ISBN978-5-8114-7866-8
• Шабунова, И. М. Инструменты и оркестр в европейской музыкальной культуре : учебное пособие / И. М. Шабунова. — 2-е изд., стер. — СанктПетербург : Планета музыки, 2018. — 336 с. — ISBN 978-5-8114-2739-0.
• Цытович, В. И. Традиции и новаторство. Вопросы теории, истории музыки и музыкальной педагогики : учебное пособие / В. И. Цытович. — 2-е изд., стер. — Санкт-Петербург : Планета музыки, 2018. — 320 с. — ISBN 978-5-8114-2412- 2.
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
Анализ - 50%
Практическа разработка - 50%
Финално оценяване:
Писмено изложение - 50%
Събеседване - 50%