EDMM008 Международни образователни проекти

Анотация:

• Курсът дава знания и умения, които ще помогнат на студентите да се възползват от възможностите, които различни донори предоставят за финансиране на проекти. Акцентира се на възможностите за финансиране по грантови схеми на ЕС.

• Разглежда се връзката между програма и възможните проекти, които тя би могла да финансира, като се анализират насоки за кандидатстване, компендиуми и другите източници на информация, подпомагащи подготовката на един проект.

• Курсът разглежда универсалната същност на проекта, неговата вътрешна логика и елементи, както и основните техники за цялостното управление на проекта. Проследяват се етапите при подготовката на проекта и различни методи за разработка на отделни секции – Логическа рамка, SWOT анализ, план на дейностите, финансов план, планове за мониторинг и оценка и др.

• Практическата работа в този курс е особено важна, за да могат студентите чрез казуси или групови задачи да се занимаят с конкретните етапи при подготовката и управлението на един проект – дизайн, изработка, подготовка на документация за кандидатстване, оценяване и т.н.

прочети още
Лидерство и мениджмънт в образованието

Преподавател(и):

проф. Елена Благоева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Кои са основните етапи при разработка на международен проект

• Терминологията за успешно разработване на европейски проекти

• Какви са информационните източници за възможности за финансиране на европейски проекти

2) могат:

• Да се ориентират в насоки за кандидатстване и програмни схеми на европейски проекти

• Да комуникират и черпят информация от различните източници – информационни центрове, сайтове и др.

• Да разработват проекти в рамките на централизираните и децентрализираните програми на ЕС и други международни донори.


Предварителни изисквания:
Желателно е студентите да имат знания за политиката и програмите на ЕС в областта на образованието.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Представяне на курса – цели и компетенции. Анализ на предварителни знания.
  2. Проектът като средство за постигане на цели и повишаване на конкурентоспособността. Трансформиране на идея в проект.
  3. Определение за проект – характеристики, видове проекти. Специфика на проектите, финансирани от ЕС
  4. Механизми на действие на европейските проекти. Проектна терминология.
  5. Жизнен цикъл на проекта. Фази на жизнения цикъл на проекта. Управление и логика на проектния цикъл.
  6. Техники за тестване на идеи за проект – дърво на проблемите, дърво на целите, SWOT анализ, Писмо за намерение.
  7. Техники за тестване на идеи за проект – дърво на проблемите, дърво на целите, SWOT анализ, Писмо за намерение.
  8. Основни елементи на европейски проект. Цели, целеви групи, дейности, резултати, работни пакети, ресурси.
  9. Работа с апликационна форма. Платформи за кандидатстване
  10. Бюджет на проект. Изисквания към бюджета на проекта.
  11. Експертен капацитет на организацията. Изграждане на екипи и партньорства.
  12. Оценка и подбор на проектите. Централизирани и децентрализирани процедури на подбор.
  13. Матрица за оценка на проектите. Съответствие с административните изисквания и критериите за участие.
  14. Презентации на проектни идеи.
  15. Програма Еразъм+ за училищно образование, ПО, ВО; програми на ФМ на ЕИП
  16. Програма Еразъм+ за училищно образование, ПО, ВО; програми на ФМ на ЕИП - упражнение
  17. Характеристики на добрия образователен проект
  18. Инструменти за анализ на проектна идея

Литература по темите:

основна

1. Генов, Ю., Защо толкова малко успяваме, С., 2004.

2. Минков. М., Защо сме различни, С., 2004.

3. Хофстеде, Х., П. Пидърсън, Изследване на културата – упражнения, истории и синтетични култури, изд. „Класика и стил”, С., 2003.

4. Хофстеде,, Х., Култури и организации, Изд. Класика и стил, С., 2001

5. Благоева, Елена. Интеркултурни компетенции при управление на международни екипи. В: Човешкият капитал – методология, измерения и практики (образование, мениджмънт, бизнес). Доц. д-р Д. Панайотов (научен ред.), 203-213 с. – София: НБУ, 2015

6. Благоева, Елена. Ролята на самоуправлението и интеркултурните компетенции за ефективността на проектните екипи. В: Годишник на департамент "Публична администрация", том 9 "Държавно управление, публични политики и публична администрация". - София: НБУ, 2014

7. Василева, А., Комуникации в международния бизнес, Изд. Консулт АГ, С., 2002

допълнителна

8. Brett, J. M., Negotiation and Culture – a Framework, media.wiley.com/product_data/excerpt/68/07879558/0787955868-1.pdf