EDMM008 Международни образователни проекти
Анотация:
• Курсът дава знания и умения, които ще помогнат на студентите да се възползват от възможностите, които различни донори предоставят за финансиране на проекти. Акцентира се на възможностите за финансиране по грантови схеми на ЕС.
• Разглежда се връзката между програма и възможните проекти, които тя би могла да финансира, като се анализират насоки за кандидатстване, компендиуми и другите източници на информация, подпомагащи подготовката на един проект.
• Курсът разглежда универсалната същност на проекта, неговата вътрешна логика и елементи, както и основните техники за цялостното управление на проекта. Проследяват се етапите при подготовката на проекта и различни методи за разработка на отделни секции – Логическа рамка, SWOT анализ, план на дейностите, финансов план, планове за мониторинг и оценка и др.
• Практическата работа в този курс е особено важна, за да могат студентите чрез казуси или групови задачи да се занимаят с конкретните етапи при подготовката и управлението на един проект – дизайн, изработка, подготовка на документация за кандидатстване, оценяване и т.н.

Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Кои са основните етапи при разработка на международен проект
• Терминологията за успешно разработване на европейски проекти
• Какви са информационните източници за възможности за финансиране на европейски проекти
2) могат:
• Да се ориентират в насоки за кандидатстване и програмни схеми на европейски проекти
• Да комуникират и черпят информация от различните източници – информационни центрове, сайтове и др.
• Да разработват проекти в рамките на централизираните и децентрализираните програми на ЕС и други международни донори.
Предварителни изисквания:
Желателно е студентите да имат знания за политиката и програмите на ЕС в областта на образованието.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Представяне на курса – цели и компетенции. Анализ на предварителни знания.
- Проектът като средство за постигане на цели и повишаване на конкурентоспособността. Трансформиране на идея в проект.
- Определение за проект – характеристики, видове проекти. Специфика на проектите, финансирани от ЕС
- Механизми на действие на европейските проекти. Проектна терминология.
- Жизнен цикъл на проекта. Фази на жизнения цикъл на проекта. Управление и логика на проектния цикъл.
- Техники за тестване на идеи за проект – дърво на проблемите, дърво на целите, SWOT анализ, Писмо за намерение.
- Техники за тестване на идеи за проект – дърво на проблемите, дърво на целите, SWOT анализ, Писмо за намерение.
- Основни елементи на европейски проект. Цели, целеви групи, дейности, резултати, работни пакети, ресурси.
- Работа с апликационна форма. Платформи за кандидатстване
- Бюджет на проект. Изисквания към бюджета на проекта.
- Експертен капацитет на организацията. Изграждане на екипи и партньорства.
- Оценка и подбор на проектите. Централизирани и децентрализирани процедури на подбор.
- Матрица за оценка на проектите. Съответствие с административните изисквания и критериите за участие.
- Презентации на проектни идеи.
- Програма Еразъм+ за училищно образование, ПО, ВО; програми на ФМ на ЕИП
- Програма Еразъм+ за училищно образование, ПО, ВО; програми на ФМ на ЕИП - упражнение
- Характеристики на добрия образователен проект
- Инструменти за анализ на проектна идея
Литература по темите:
основна
1. Генов, Ю., Защо толкова малко успяваме, С., 2004.
2. Минков. М., Защо сме различни, С., 2004.
3. Хофстеде, Х., П. Пидърсън, Изследване на културата – упражнения, истории и синтетични култури, изд. „Класика и стил”, С., 2003.
4. Хофстеде,, Х., Култури и организации, Изд. Класика и стил, С., 2001
5. Благоева, Елена. Интеркултурни компетенции при управление на международни екипи. В: Човешкият капитал – методология, измерения и практики (образование, мениджмънт, бизнес). Доц. д-р Д. Панайотов (научен ред.), 203-213 с. – София: НБУ, 2015
6. Благоева, Елена. Ролята на самоуправлението и интеркултурните компетенции за ефективността на проектните екипи. В: Годишник на департамент "Публична администрация", том 9 "Държавно управление, публични политики и публична администрация". - София: НБУ, 2014
7. Василева, А., Комуникации в международния бизнес, Изд. Консулт АГ, С., 2002
допълнителна
8. Brett, J. M., Negotiation and Culture – a Framework, media.wiley.com/product_data/excerpt/68/07879558/0787955868-1.pdf