TEAM100 Театрално изкуство и общество
Анотация:
Целта на курса е да осигури на студентите методологическа рамка за осъществяване на конкретен театрален проект, както и негови производни формати в т.ч. мини сериали, радио-пиеси, четения, образователни проекти, пърформанси и инсталации, чрез изграждане на творчески екипи за работа в контекста на актуални обществени теми. Курсът е развит в две части (І част - концептуален проект и ІІ част - реализация на проект), които са ядрото на практическото обучението в магистърската програма през първия и втори семестър.
В него актьори, режисьори и драматурзи съвместно създават концепция за бъдещия творчески проект, осъществяват реализацията му, като конструират и устойчивостта на неговото социално действие.
![Театралнo изкуство и общество](ProgramIMG/noimg.jpg)
Преподавател(и):
проф. Възкресия Вихърова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Примери на социален активизъм, театрални лаборатории и артистични инициативи вкл. и в градска среда;
• Аргументиран избор на специфична театрална методология и подход;
• Структура и организация на театралния спектакъл;
• Елементи на театралния спектакъл – интеграция на форма, съдържание и средства за реализация;
• Групова динамика в творческия екип – разпределение на отговорности;
• Трансформиране на творческа идея в проект;
• Инструментариум на театралния спектакъл – текст, пространство, режисьорска интерпретация на основна тема, актьорски екип, звукова среда;
2) могат:
• Да участват в подготовката на специфични театрални инициативи, насочени към повишаване на гражданското участие, формиране на активна позиция и популяризиране на граждански инициативи;
• Да формулират цели, съдържание, приоритети на творческия проект;
• Да защитят своята творческа концепция в проектно описание;
• Да осъществят проучване върху определена театрална методология;
Предварителни изисквания:
Студент Студентите да имат знания и/или умения:
• Завършена бакалавърска степен или колеж в научно направление 8,4 и 8,3
• Необходимата теоретична рамка се въвежда през аудиторния курс ТЕАМ105Театърът на ХХ в.: Модерност и модернизъм І част, който се води през есенния семестър.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
1. Барба, Еуженио, Антропология на театъра, Първи хипотези в: Театрален бюлетин, 1981/2
2. Барба, Еуженио, Плуващите острови, в: Театрален бюлетин, 1984/1
3. Барба, Еуженио, Фикцията на двойнствеността в: Театър, 1991/1, с.35
4. Барт, Р., “Сляпата Майка Кураж” и “ Задачите на брехтовата критика” в: Въображението на знака, с. 1991, с.232-242
5. Богданов, Б. 1998. Промяната в живота и текста. Реторични есета за трудностите на преобразуванието, Издателство „Отворено общество”, София.
6. Браунек, М., Театърът в ХХ в. в: Гестус, 1-2, 3-4, 5-6/ 1990
7. Брук, Питър, Избрани творби. С., 1978
8. Бьодикер М-Л., Ланге, В., Форми на груповодинамичен тренинг. София, ИК”Семарш”, 2002
9. Вилар, Жан, Театърът в служба на обществото. ТБ, 1985/5, 6; 1986/1
10. Гротовски, Йежи, Към беден театър, в: Театрален бюлетин, 1984/ 2, 3, 4
11. Гротовски, Йежи, Странстване към театъра на изворите, в: Театрален бюлетин, 1981/2
12. Гълъбов, А. 2012. Социология на политическото действие, НБУ, София.
13. Дерида, Ж., Театърът на жестокостта и затвореността на представлението, в: Гестус, 1998, с. 213-251
14. Дечева, В., Актьорът като автор и произведение на изкуството, С. 2003
15. Деларош, Патрик – Да се говори играейки, ЛИК 1999
16. Димитров, П., Психодинамична картина на тренинг групата. Човешки ресурси, бр. 2/172, стр. 25-27, 2008
17. Добин, Ефим С., Герой, сюжет, деталь, М., Сов.писатель, 1962.
18. Зонтаг, Сюзан, Подход към Арто, (Болестта като метафора), ТБ, 1985/1
19. Иванов, С.,Теория и практика на социално-психологическия тренинг на студенти, София, Университетско издателство „Св.Климент Охридски”, 2011.
20. Кантор, Тадеуш, Театърът на смъртта, ТБ, 1985/6
21. Лотман, Юрий – Типология на културата, “Народна култура”, 1990.
22. Мейрхолд, Вс., Избрани, С. 1984
23. Николова, Камелия – Театърът на границата на ХХ и ХХI век, ИК „Фигури“, 2007.
24. Павис, Патрис, Въпросник за анализ на театралното представление, ТБ, 1987/ 4-5
25. Сонди, Петер, Теория на модерната драма, С.,НИ, 1990.
26. Сп.Театър 1999/ 3-4 Гротовски
27. Сп.Театър Николова, Искра – Modus Operandi или принципът на колажа, С., 2002.
28. 2000/ 3-4 Кантор
29. Станиславски, К. С. „Работата на актьора над ролята.”, София: Наука и изкуство, 1977.
30. Станиславски, К. С. „Работата на актьора над себе си. I част.”, София: Наука и изкуство, 1981.
31. Страсбърг, Лий, Мечта за страст – развитието на метода, ТБ (Театрален бюлетин), 1988/4 (с.122-155), 5/6 кн (149-224)
32. Таиров, А., Избрано, С. 1984.
33. Тодоров, Цв., Изкуството според Арто, в: Театрален бюлетин, 1984/1
34. Шилер, Фр., Театърът, разгледан като морален институт, в: Естетика, С. 1981
35. Шурбанов, Ал. Между патоса и иронията. София. 1992
36. Ян Кот, Канторовата молитва (За “Няма да се върна никога” на Кантор), ТБ, 1988/5-6
37. Ян Кот, Театърът на същността: Кантор и Брук, ТБ, 1985/6
38. Barrenger, Milly S. – Theatre, a Way of Seeing, Wadsworth, Inc., 1991
39. Boal, Augusto – Theater of the Oppressed, Pluto Press 1979
40. Boal, Augusto – Games for Actors and Non-Actors, Routledge 2002
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ: ТЕКУЩ КОНТРОЛ КОМБИНИРАНО ОЦЕНЯВАНЕ ФИНАЛЕН ИЗПИТ
ТЕСТ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 30 % 30 % 30%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА ИЛИ УЧАСТИЕ В СЕМИНАР 70% 70% 70%