TEAM102 Театрална Лаборатория за режисьори І част – действен анализ

Анотация:

Курсът цели да формира теоретични знания и практически умения за режисьори свързани с изграждането на театрална форма:

1. по системата на К. С Станиславски като двустранно разбиране и нейния основен метод „Действен анализ“:

- Като метод за създаване на театрална форма;

- Метод на описване на произведение на изпълнителските изкуства.

2. по методите на Е.Б Вахтангов и В.Е. Мейерхолд.

Методът „директно възраждане” позволява обучението по актьорско майсторство и режисура да ползва документалното наследство като база за изследване на конкретен творчески проблем.

прочети още
Театралнo изкуство и общество

Преподавател(и):

проф. Възкресия Вихърова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Разполагат с работни дефиниции/ собствени интерпретации/ на елементите на действения анализ;

• Отчитат различията между литературен и действен анализ.

• Основните принципи на психологическия реализъм като естетика, методология, работа върху ролята;

• Основните тези и антитези в системата.

• Основните елементи на метода на Вахтангов като принцип за изграждане на ролята – динамика, ритъм, темпо, гротеска, архетипи

• Основни принципи на музикалния реализъм на Мейерхолд – биомеханика, ритмични структури, свръх-марионетка, типаж, амплоа и др.

• Основни прилики и разлики между фантастичен, музикален и психологически реализъм

2) могат:

• Да прилагат действения анализ като метод на описване на произведения на изкуството;

• Да използват действения анализ като метод за изработване на театрална форма с различни жанрови характеристики.

• Да направят действен анализ на драматургичен откъс/действие/пиеса;

• Да направят практическа разработка на драматургичен откъс по системата на Станиславски;

• Да поставят задачи, свързани с изграждане на персонаж, събитие действие/противодействие и др.

• Да направят практическа разработка на драматургичен откъс по методите на Вахтангов и Мейерхолд

• Да поставят и провеждат задачи свързани с изграждане на персонаж, събитие, действие/противодействие и др.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Студентите трябва да са запознати с теоретичните трудове и работните

протоколи на К. С. Станиславски;

• Умения да формират /работят в/ екипи при конкретно поставена от

преподавателя задача.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Запознаване с основните принципи и понятия в системата на Станиславски
  2. Станиславски и съвременната рецепция - тези и антитези в системата
  3. Анализ на драматургичния материал – определяне на основно събитие, действие/ противодействие, задачи
  4. Изграждане на ролята - психологическа мотивация, биография на персонажа, вътрешен монолог
  5. Работа върху ролята – типажи, архетипи, гротеска
  6. Запознаване с основните принципи и понятия в методите на Мейрхолд и Вахтангов
  7. Вахтангов и европейския контекст – прилики и разлики между фантастичния реализъм и експресионизма
  8. Мейерхолд в европейски контекст- биомеханиката и идеите на Г. Крейг, футуризма, конструктивизма,супрематизма
  9. Основни прилики и разлики между Мейерхолд, Вахтангов и Станиславски – музикален и психологически реализъм/ фантастичен и психологически реализъм
  10. Чрез елементите на действения анализ се описват различни произведения на изкуствата - филм, роман, спектакъл.
  11. Презентация на действен анализ на избрано произведение

Литература по темите:

1. Браунек, М., Театърът в ХХ в. в: Гестус, 1-2, 3-4, 5-6/ 1990

2. Брук, Питър, Избрани творби. С., 1978

3. Горчаков, Н., "Режисьорските уроци на К. С. Станиславски", „Наука и изкуство“, София, 1954

4. Гротовски, Йежи, Към беден театър, в: Театрален бюлетин, 1984/ 2, 3, 4

5. Гротовски, Йежи, Странстване към театъра на изворите, в: Театрален бюлетин, 1981/2

6. Дечева, В., Актьорът като автор и произведение на изкуството, С. 2003

7. Деларош, Патрик – Да се говори играейки, ЛИК 1999

8. Добин, Ефим С., Герой, сюжет, деталь, М., Сов.писатель, 1962.

9. Захава, Б.Е., Современники. М.: Искусство, 1969

10. Захава, Б.Е., Майсторството на актьора и на режисьора, „Наука и изкуство“, София, 1979

11. Мейрхолд, Вс., Избрани, С. 1984

12. Мейрхолд, Вс., „Статии, писма, речи”, София : Наука и изкуство, 1984.

13. Николова, Камелия – Театърът на границата на ХХ и ХХI век, ИК „Фигури“, 2007.

14. Павис, Патрис, Въпросник за анализ на театралното представление, ТБ, 1987/ 4-5

15. Сонди, Петер, Теория на модерната драма, С.,НИ, 1990.

16. Сп.Театър 1999/ 3-4 Гротовски

17. Станиславски, К. С. „Работата на актьора над ролята.”, София: Наука и изкуство, 1977.

18. Станиславски, К. С. „Работата на актьора над себе си. I част.”, София: Наука и изкуство, 1981.

19. Страсбърг, Лий, Мечта за страст – развитието на метода, ТБ (Театрален бюлетин), 1988/4 (с.122-155), 5/6 кн (149-224)

20. Richars, Thomas – “At work with Grotowski on physical actions”

21. Oskar Brocket&Robert Findlay – “ Century of Innovation – History of European and American Theater and Drama