MUSD014 Интерпретационни характеристики на изпълниителството

Анотация:

Курсът е основен за докторанти, които правят изпълнителска докторантура в НБУ, докторска програма "Музика", модул "Музикално изпълнителско майсторство". Той дава теоретични знания в областта на световното изпълнителство.

Курсът се състои от 30 академични часа, които представят различни форми на учебна натовареност:

• теоретични – 15 часа.

• работни семинари и обобщение на материала – 15 часа: самостоятелна работа по предварително зададени теми, есе по една от тях и/или участие в дебат по време на семинарите).

• участие в концертни форуми.

прочети още
Музика

Преподавател(и):

почетен професор Етиен Леви  д-р
проф. Милена Шушулова-Павлова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Докторантът ще знае основните интерпретационни характеристики на изпълнителството по света и у нас. Ще може да отличава и използва тези от тях, които са подходащи и да ги превъплъти и представи чрез своята интерпретационна същност в изпълнението на произведенията от програмата на концертите си в изпълнителската си докторантура и след това, разбира се, само като част от своята изпълнителска концепция.
Предварителни изисквания:
Докторантите да имат знания и технически умения за висока изпълнителска практика.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Определяне на параметрите на изследователската работа, съобразно докторската теза на дисертацията
  2. Дискусия по набелязани основни пунктове и възникнали проблеми. Работа с библиография, с изпълнителска литература и с научен текст
  3. Финално представяне на материалите по изпълнителската програма във връзка с тезата на дисертацията. При необходимост изпълнение на живо на сцена.

Литература по темите:

Божилова, Е.

Методика на преподаването по камерна музика. Музика, София, 1976.

Василева М.

Педагогическа психология. София, 1993.

Везнев, А.

Начини за импровизиране в съвременната музика. Петрум, София, 1994.

Вълчева, В.

Формиране на педагога пианист. Музика, София, 1982.

Гайтанджиев, Г.

Масовото музикално възпитание. Принципи, идеи, проблеми. Музика, София, 1980.

Герц, Г. и др.

Эксперимент. Модель. Теория. Наука, Москва-Берлин, 1982.

Гюрова, В.

Образованието по света. Образование и квалификация КГ, София, 1994.

Добрева, Ст.

Български композитори на музика за китара. Китара, брой 1, София, 2002.

Литературата за китара в България до края на 40-те години на ХХ в. Китара, брой 2, София, 2004.

Българска музика за китара. Добрев, София, 2004.

Автори на музика за китара. Китара, брой 4, София, 2004.

Кадиева, П.

Музикалният слух и съвременната музика. Музика, София, 1997.

Куртева, М.

Музикалната памет на младите пианисти. Музика, София, 1985.

Медушевский, В.

Двойственость музикальной формы и восприятие музыки. Ленинград, 1975.

Минчева, П.

Музиката и интелектът. Музика, София, 1994.

Назайкинский, Е.

Логика музыкальной композиции. Музыка, Москва, 1982.

Панайотов, П.

Гами и технически упражнения за китара. Музика, София, 1987.

Школа за китара. Музика, София, 1988.

Школа за електрическа китара. Музика, София, 1988.

Методически насоки за началното обучение по китара. Музикални хоризонти, кн. 10, СМДБ, София, 1988.

Панайотов, П., Г. Мирчевски

Кънтри и блус за китара. Музика, София, 1989.

Панайотов, П.

Леки пиеси за китара. Музика, София, 1989.

Концертни етюди и пиеси за китара. Музика, София, 1989.

Леки етюди за китара. Пан стил, София, 1990.

Звукоизвличане, апликатура и артикулация при класическата китара. Музикални хоризонти, кн. 9-10, СБМТД, София, 1991.

Методика на обучението по китара. Пан стил, София, 1995.

Етюди за китара 1. Пан стил, София, 2000.

Етюди за китара 2. Пан стил, София, 2002.

Музикални способности и физиологични изисквания при обучението по китара. Китара, брой 2, София, 2003.

Музикално възпитание и образование. Китара, брой 1, София, 2005.

Джаз импровизация за китара. Китара, брой 4, София, 2005.

Китарата – теория и методи на обучение. Пан стил, София, 2007.

Попдимитров, П.

Метод за музикалната техника върху гласова и инструментална основа. Наука и изкуство, София, 1974.

Стефанов, В.

Логика. Минерва, София, 1993.

Стоянова, Г.

Музикалност. Св. Климент Охридски, София, 1991.

Albert, H.

Lehrgang fur kunstlerisches Gitarrespiel. Robert Lienau, Berlin-Lichterfelde, 1952.

Arends, R. I.

Learning to Teach. New York, 1988.

Balitzki, J.

Rock. Lied der Zeit, Berlin.

Bay, M.

Chet Atkins „of the record “. Mel Bay Psesents, USA, 1976.

Buhe, T.

Rhythmisch-stilistische Studien fur Gitarre. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1970.

Buhe, T., W. Iliew

Die Plektrumgitarre 1. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1988.

Die Plektrumgitarre 2. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1989.

Carcassi, M.

25 melodische und progressive Etuden fur Gitarre. Friedrich Hofmeister, Leipzig, 1972.

Carulli, F.

Fortschreitende Tonstucke und Gelaufigkeits-Etuden. Edition Peters, Leipzig / Dresden, 1930.

Denyer, R.

The Guitar Handbook, 1992.

Diabelli, A.

7 Preludium fur Gitarre. Editio Musica, Budapest, 1981.

Galbraith, B.

Jazz Guitar Study Series. Jamey Aebersold, New Albany, 1986.

Giuliani, M.

24 Etuden fur Gitarre. Editio Musica, Budapest, 1986.

Hartwich-Wiechel, D.

Pop-Musik. Koln, 1974.

Hartmann, W., G. Karpa

Studien in Swing und Beat. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1969.

Hartmann, W.

20 Duette in Swing und Beat. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1974.

Hinsch, G., K.G. Schulz

Folk Guitar. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1981.

Ihde, M.

Rock Guitar Styles. Berklee, Washington.

Johansson, L.

The Musik of Jelly Roll Morton. London, 1982.

Kaps, H.

Flamenco-Gitarrenschule. Robert Lienau, Berlin-Lichterfelde, 1972.

Kliem, J.

Rhythmisch-stilistische Studien fur Gitarre. Deutscher Verlag fur Musik, Bad Schussenried, 1980.

Lasch, S.

1984 Instumentarium des Rock. Lied der Zeit, Berlin.

Mairants, J.

The Flamenco Guitar. London, 1968.

Matos, M.

Folklore en Falla, Instrumentosmus, folkloricos de Espana. Madrid, 1953.

Marton, J.

1982 The Musik. EMI, London.

Panajotov, P.

Methodik des Gitarrenunterrichts (2. erwеiterte Neuauflage). Pan Styl, Sofia, 2003.

Panayotov, P.

Scales and technical exercises for guitar (2nd revised edition). Pan Styl, Sofia, 2005.

Pass, J., H. Ellis

Jazz Duets. Gwyn Publishing Company, California, 1973.

Paul, L.

Song folio. New York, 1951.

Peter, U.

Der Weg zur Solospiel auf der Gitarre. Friedrich Hofmeister, Leipzig.

Quadt, A.

Gitarrenmusik des 16. - 18. Jahrhunderts 2. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1972.

Lautenmusik aus der Renaissance 2. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig.

Lieder und Tanze aus alten Tabulaturen. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1985.

Ratz, M.

Klassiker der Gitarre. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1978.

Schreiber, U.

Blues Country Soul. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1976.

Sounds for Guitar. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1987.

Schwarz-Reiflingen, E.

Das Bach-Buch fur Gitarre. Musikverlag Hans Sikorski, Hamburg, 1956.

Sternberg, Fr.

Wege zum Chorusspiel. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1973.

Villa-Loboss, H.

Douze Etudes. Editions Max Eschig, Paris, 1952.

Wicke, P., W. Ziegenrucker

Rock Pop Jazz Folk. Deutscher Verlag fur Musik, Leipzig, 1985.

Zoller, A.

Anleitung zur Improvisation fur Gitarre. B. Schott,s Sohne, Mainz, 1971.

Средства за оценяване:

Формиране на оценката – комплексно, в зависимост от етапа на разработване на докторската теза или концертния план:

1. Според активността на докторанта по време на протичането на курса.

2. От изпитния резултат - концерт или теоретична теза - част от писмена разработка.

3. Писане на есе или резултат от научно изследване, проведено по време обучението.

4. От резултатите на концертните изяви през текущия семестър.