TEAB111 Движенчески тренинг I част
Анотация:
Практическите курсове от БП I част са едносеместриални и се провеждат през първата и втората година на обучение. Целта им е чрез специфични упражнения и тренинзи да запознаят студентите с основните проблеми на научното направление на програмата, да въведат основни понятия за това направление и да демонстрират някои от главните методи, без да се излагат цялостни теории. Занятията се водят на общодостъпен език, всички специализирани термини се въвеждат с обяснения.
Курсът съчетава базови теоретични познания свързани с актьорския тренинг и практически тренингови занимания.
Учебната дисциплина въвежда студентите в специализиран тренинг, създаден в НБУ от основателите на департамент Театър. Тренингът е уникален за обучението по актьорско майсторство в България.
Курсът се занимава с идеята за “просто движение” ( движение от една става), неговото развитие и непрекъснатост, въвежда базова терминология за работа със системите звук и движение:
– голямо-малко, силно-тихо,отворено-затворено, бързо-бавно, напрегнато-ненапрегнато, посока на движението и др.
Преподавател(и):
доц. Ася Иванова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
базова терминология за работа със системите звук и движение
базови понятия за движение, жест, придвижване, походка, образ
2) могат:
сами да си задават условия при изграждането на непрекъснато поведение
да изграждат кратки сценични форми базирани върху самостоятелни задачи
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Лекционен модул – Развитие на идеята за тренинг на актьора – 1. К.С.Станиславски
- Достигане до “просто движение” чрез абстрахиране на движението като механична или природна система или човешко поведение възможно за реконструиране.
- Изследване динамичните характеристики на движението и звука Практически упражнения
- Въвеждане на технологични упражнения за развиване на звук и движение в тенденция, в определен интервал от време и с определена мотивация
- Лекционен модул – Развитие на идеята за тренинг на актьора – 2. Лий Страсбърг
- Развиване на движение и звук в тенденция
- индивидуални практически задачи Практически упражнения
- Прехвърляне на движението по неговия характер Практически упражнения
- Лекционен модул – Развитие на идеята за тренинг на актьора – Михаил Чехов
- Чрез развитие на “просто движение” достигане до общ образ
- Обособява поредиците: движение -придвижване-поза, дъх-звук-маска на звука.
- Лекционен модул – Развитие на идеята за тренинг на актьора – Всеволод Мейерхолд
- Тренинзи в група
- Индивидуален тренинг
- Текущ контрол: индивидуални практически задачи Практически упражнения
Литература по темите:
Николова, Р. 2007. Актьорският тренинг през ХХ век. София
Барба, Еуженио. Уголеменото тяло. В сп. Homo Ludens, 2005, бр.
Брук, Питър. Избрани произведения. София, 1978
Гротовски, Йежи. Към беден театър. В Театрален бюлетин, 1984, бр
Гротовски, Йежи. От театралната трупа до изкуството като движение. В сп. Театър, 1999, бр. 3-4
Гротовски, Йежи. Упражнения. В сп. Театър,1999, бр. 3-4
Физическият живот на актьора. Разговор на Кенет Рей с Питър Брук и Адриан Ноубъл. В Театрален бюлетин, 1984, бр. 5