MUSB078 Сценична интерпретация - I част (работа с музикален и танцов текст)
Анотация:
Курсът се състои от 30 часа разпределени в рамките на един семестър и е предназначен за студенти от Бакалавърска програма „Музика“ – I част. Той е I част от група от 4 аудиторни курса разпределени в 1, 2, 3 и 4 семестри от обучението на студентите.
В тази първа част работата им е насочена към въвеждане в основите на многообразните практики на сценична интерпретация, към работа с музикален и танцов текст, към идеите и философията на работата по изграждането на една музикални или танцова творба, в изучаване на нейните елементи, дялове, фази на работния процес и принципи на реализация.
Курсът има за цел да развие и задълбочи познанията на студентите в областта на изпълнителските практики в музикалните и танцовите изкуства. Спрямо желанието и възможностите на конкретния студент, той получава квалифицирано обучение и условия за реализиране на уменията си. Основните направления на курса са практически. В практическата част студентът изучава инструментално или вокално изпълнителско майсторство, както и има възможност да усъвършенства актьорските и пластическите си умения. Основната насоченост на курса е към изграждането на цялостно практическо поведение и опитност.
Преподавател(и):
доц. Нина Найденова д-р
Симеон Симеонов
гл. ас. Ана Линчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни поведенчески умения, които да допълват теоретичните им познания.
• Как сами да се справят и да работят с музикалния или танцовия текст на изучаваната творба.
2) могат:
• Да изпълняват вокални или инструментални произведения, съобразени с индивидуалните им възможности и желания.
• Да се включват в проекти към департамента или програмата.
• Да реализират самостоятелна изява или съвместна проява.
Предварителни изисквания:
В зависимост от това дали изучават като основна специално вокална или инструменталната интерпретация – да покажат нивото на което са, за да се съобрази програмата с техните индивидуални възможности. За студентите изучаващи пеене се изисква тестване на вокалните умения – разпяване, което да определи типа глас и вида на вокалните упражнения.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в спецификите на курса
- Упражнения за концентрация
- Упражнения тема: "Малък кръг на внимание"
- Работа с въображаеми предмети I-ви етап
- Есе по картини
- Дискусия
- Есе по разкази
- Дискусия
- Работа с въображаеми предмети II - етап
- Текущо оценяване.
- Структура на етюда
- Етюд с музика
- Етюд Запознанство
- Представяне на сценичните реализации.
- Финално оценяване
Литература по темите:
• Аристотел. Поетика. С: Изток Запад, 2016. 116 стр.
• Нейгауз, Генрих Густавович. Об искусстве фортепианной игры. Записки педагога: Уч. пособие, 5-е изд. Москва: "Планета Музыки", 2015. 255 с.
• Станиславский, Константин Сергеевич. Работата на актьора. Том 1 С: Изток Запад, 2015. 480 стр.
• Станиславский, Константин Сергеевич. Работата на актьора. Том 2 С: Изток Запад, 2016. 360 стр.
• Brendel, Alfred. Music, Sense and Nonsense: Collected Essays and Lectures. London: The Robson Press, 2016. 464 p.
• Cox, Arnie. Music and Embodied Cognition: Listening, Moving, Feeling, and Thinking (Series: Musical Meaning and Interpretation). Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 2016. 304 p.
• Dart, Thurston. The Interpretation of Music. London: Hutchinson, 1962. 192 p.
• Dolmetsch, Arnold. The Interpretation of the Music of the XVIIth and XVIIIth Centuries Revealed By Contemporary Evidence. Charleston: Forgotten Books, 2012. 504 p.
• Hatten, Robert S. Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes: Mozart, Beethoven, Schubert (Series: Musical Meaning and Interpretation). Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 20104. 376 p.
• Hoffer, Charles, Bailey, Darrell. Music Listening Today. New York: Schirmer, 2015. 448 p.
• Klein, Michael L., Reyland, Nicholas. Music and Narrative since 1900 (Series: Musical Meaning and Interpretation). Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 2012. 444 p.
• Klein, Michael L. Music and the Crises of the Modern Subject (Series: Musical Meaning and Interpretation) Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 2015. 208 p.
Средства за оценяване:
Тeкущо оценяване I
Текущо оценяване II
Изпит