GENB040 Музика, култура, изкуство

Анотация:

Курсът има за цел да разшири представите и мисловните хоризонти на студентите, най-вече в областта на музиката, но и взаимосвързано с различни други изкуства и цялостно като култура - професионална и обща. В преподаването вмъквам и доограмотяване, идеи за изготвяне на презентации и пр.

Основно, искам да запозная студентите с музикални инструменти: класически, но и барокови, ренесансови, средновековни и по-ранни, фолклорни, съвременни (електронни и дигитални). Акцент слагам върху инструментите в симфоничния оркестър и върху пианото и рояла (ранните клавири: клавихорд и клавесин в техни разновидности, пианофортето, дигиталните пиана, хибридните и пр.). Запознавам с производствения процес на класически рояли – много е впечатляващо. Запознавам и с органа (история и еволюция). С човешките гласове. Освен с класическата музика, в традиционния, но и в широкия смисъл – и с джаз (вкл. джазирания на класика, фолклор и др.), с различни взаимовлияния и пресичания, полистилистика, еклектика, като композиране и изпълнения, особено в 20-и век и в съвременността. Особено обичам темата за „творбата и интерпретациИТЕ“ – т.е. за невъзможността за постигане на първоначалната „автентичност“, защото творческата „автентичност“ на интерпретатора като тълкувател и пресътворяващ композитора е особено ценна, впечатляваща, интересна, вълнуваща. Стремя се да въвеждам и в исторически и биографични контексти, доколкото това е възможно.

Представям и историята и еволюцията на звукозаписа и звуковидеозаписа: от музикалните механизми, восъчния цилиндър, през теловия и лентов магнетофон и компакткасетата, вече в цифровизацията през компютърните записи, дигиталните касетофони, CD и DVD, базиранията в интернет, новите условия на възможно повсеместно звучене, което променя и комуникацията, и манталитета.

Конкретното тематично съдържание на курса е малко или повече различно всяка година, в зависимост от интересите на студентите в съответния випуск – защото се допитвам и до тях с какво да се занимаваме, като им предлагам варианти, но и получавам предложения от тях. Съответно, студенти правят презентации, които, с моите коментари върху тях и произтичащите дискусии, дооформят преподаването в този курс, в който и аз научавам много от студентите, особено новости, но и не само.

прочети още
Музика

Преподавател(и):

проф. Явор Конов  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Преминалите през този курс студенти имат разширени познания, представи и възможности за осмисляне на музика, изкуство, история, култура, а и ще са повишили грамотността си.
Предварителни изисквания:
Желателни, но не задължителни са познания по музика, различни други изкуства, история, обща култура.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Сергей Прокофиев, епоха, живот и творчество. Симфонична приказка „Петя и Вълкът“, за запознаване с инструментите в симфоничния оркестър и със самия оркестър. Различни интерпретации и нейни представяния (че и с малки или по-големи сюжетни и изобщо концептуални промени и преобръщания), включително и джазирана (на френски бенд), в който наистина прекрасните джазмени представят чрез кавърверсията си различните инструменти в биг бенда и различни стилове на музика.
  2. Бенджамин Бритън, живот и творчество. „Вариации и фуга по тема от Пърсел – пътеводител по оркестър, за младия човек“.
  3. Андре Поп, живот и творчество. „Пиколо, Саксо и компани“, за симфоничен оркестър, за запознаване с инструментите в него, включително и със семейството саксофони, и със самия оркестър.
  4. Камий Сен-Санс, епоха, живот и творчество. „Карнавалът на животните“.
  5. От клавихорда до съвременния роял.
  6. Производство на класически пиана и рояли.
  7. Дигитални пиана и рояли. Хибридни. Възможности за дигитализация на съществуващи акустични пиана и рояли
  8. История и еволюция на органа.
  9. Музеи на музикални инструменти (Берлин, Германия; Брюксел, Белгия; Феникс – Аризона, САЩ), аналогови и електронни и дигитални.
  10. Музеи на музикални „кутийки“/механизми: цилиндрови с щифтове, свирещи/звукопроизвеждащи чрез пластинки, с метални дискове с дупки или щифтове, с перфокарти, с перфоленти, механични пиана, оркестриони и пр. Музеи на часовници с музикални механизми.
  11. Човешкият глас в музиката. Видове гласове, репертоари, в зависимост от епоха, място, фолклор или школувана музика.
  12. История и еволюция на звукозаписа.
  13. История, картини, музика…
  14. Теми по предложение/интерес на студенти…
  15. Теми по предложение/интерес на студенти…

Литература по темите:

Белтрандо-Патие, М.-К.: История на музиката, част 1, София, Музика, 1997

Белтрандо-Патие, М.-К.: История на музиката, част 2, София, Музика, 1999

Брашованов, С.: История на музиката, София, Издателство „Българска книга”, 1946

Бросар, С. дьо: Речник по музика (1705) – превод и коментари Явор Конов, Ниба Консулт, София, 2010

Дьо Сен Ламбер: Принципите на клавесина (Париж, 1702), Нов трактат за акомпанимента на клавесин, на орган и на други инструменти (Париж, 1707), анотирани преводи Я. Конов, Конов, Я.: Първият трактат по клавесин – "Принципите на клавесина", Дьо Сен Ламбер, Париж, 1702 – дисертационен труд за присъждане на образователна и научна степен доктор (София, 1997), София, Музикално общество "Васил Стефанов", 1998

Енциклопедия на българската музикална култура, София, Издателство на Българската академия на науките, 1967

Илюстрована енциклопедия на музикалните инструменти от всички епохи и региони на света, текст Б. Абрашев и Вл. Гаджев, илюстрации Ант. Радевски, София, Кибеа, 2000

Конов, Явор, автор и съставител:, различни текстове: yavorkonov.alle.bg

Конов, Явор: За полифоничността (книга за студентите от НБУ), София, 2010

Конов, Явор: Идеи и подходи за естествено свирене на пиано, София, Музикално общество „Васил Стефанов”, 2003

Конов, Явор: Лексикографско, историографско & библиографско наследство на Себастиан дьо Бросар (1655–1730) – духовник, музикант & ерудит, Музикално общество Васил Стефанов, София, 2008

Конов, Явор: Себастиан дьо Бросар и неговият речник по музика, София, Музикално общество “Васил Стефанов”, 2003

Крачева, Лилия. Българска музикална култура от древността до наши дни. София, Марс, 2008

Крачева, Лилия. Музиката през вековете. Творци и творби. Част втора. С., Марс, 2010

Крачева, Лилия. Музиката през вековете. Творци и творби. Част първа. С., Марс, 2006

Крачева, Лилия. Музиката през вековете. Творци и творби. Част трета. С., Марс, 2020

Лазаров, С. 70 случки с усмивка от сцената и зад сцената на електронната музика в България, 4 тома (1. Началото, 2. Творчество, 3. Електронна музика и наука. Бг фестивали, 4. Мегаспектаклите), София, 2021-21

Лазаров, Ст.: История на нотното писмо, София, Наука и изкуство, 1965

Митрани, Леон: Наука и ненаука, Наука и изкуство, София, 1989

Михелс, У.: Атлас Музика (в 2 тома), превод П. Куюмджиева, Пловдив, Летера, 2000

Музикален терминологичен речник, съст. Св. Четриков, София, Наука и изкуство, 1969

Онегер, Артур. Аз съм композитор, Наука и изкуство, София, 1967

Стравински, Игор. Хроника на моя живот, Музика, София, 1976

Хаджиев, П.: Елементарна теория на музиката, София, Музика, 1990

Швайцер, А.: Йохан Себастиан Бах, София, Музика, 1981

Apel, W.: The Notation of Polyphonic Music. 900-1600. Fourth edition. Revised and with Commentary. Cambridge, Massachusetts, The Medi?val Academy of America, 1949

Beale, Simon Russell: Sacred Music, 4+4 епизода (1. The Gothic Revolution, 2. Palestrina and the Popes, 3. Tallis, Byrd and the Tudors, 4. Bach and the Lutheran Legacy, 2008; 5. Brahms and Bruckner, 6. Fauré and Poulenc, 7. Górecki and Pärt, 8. Searching Out the Sacred, 2010), BBC Four. И още от същия автор: God's Composer (Tomás Luis de Victoria), BBC Four, 2011, и Monteverdi in Mantua: The Genius of the Vespers, BBC Two, 2015

Beard, David, Kenneth Gloag, Musicology – the key concepts, Routledge, London and New York, 2005

Bernstein, Leonard: Young People's Concerts, 1958- видео

Classical music, General Editor John Burrows, DK Eyewitness Companions, Dorling Kindersley Limited, 80 Strand, London WC2R ORL Penguin Group, 2005

Donington, Robert, Baroque Music: Style and Performance, A Handbook, W. W. Norton & Company; Illustrated edition, 1982

Fawkes, Richard: History of Classical Music, Robert Powell (Narrator), Naxos Audio Books, Audio CDs, 1997, 2006

Fawkes, Richard: History of Opera, Robert Powell (Narrator), Naxos Audio Books, Audio CDs, 1999

Fawkes, Richard: History of the Musical, Kim Criswell (Narrator), Naxos AudioBooks, Audio CDs, 2001

Garaz, Oleg: The Science Of Musicology: Definition, Identity, Typologies And Evolutions, 2017 https://www.academia.edu/45168669/The_Science_Of_Musicology_Definition_Identity_Typologies_And_Evolutions

Goodall, Howard: Story of Music, BBC2, 2013, https://youtu.be/I0Y6NPahlDE?si=TCRNFFC_nIggtmiy

Howard Goodall's Big Bangs (1. The Thin Red Line: Guido of Arezzo & the Invention of Notation, 2. The Inventing of Opera, 3. Accidentals will happen: The Invention of Equal Temperament, 4. Bartolomeo Cristofori and his Amazing Loud and Soft Machine, 5. Mary and her Little Lamb: The Invention of Recorded Sound), BBC4, 2000 https://youtu.be/Sl8PpGukzCE?si=H_xcGdlqffxGU7Zm

Karolyi, Otto: Introducing Modern Music, Penguin, London, New York, 1995

Michels, U.: dtv-Atlas zur Musik, Tafeln und Texte, Band 1, Munchen, Deutscher Taschenbuch Verlag und Barenreiter-Verlag, 1977

Michels, U.: dtv-Atlas zur Musik. Tafeln und Texte, Band 2, Munchen, Deutscher Taschenbuch Verlag und Barenreiter-Verlag, 1985

Rattle, Simon: Leaving home – Orchestral Music in the 20th Century, сериал от 7 епизода (1 Dancing On A Volcano, 2 Rhythm, 3 Colour, 4 Three Journeys Through Dark Landscapes, 5 The American Way, 6 After the Wake, 7 Threads), RM Arts, 1996, https://youtu.be/QQJz7GBtSaE?si=horcZUYJoOVJGL5Z

Schering, A.: Geschichte der Music in Beispielen, Leipzig, Breitkopf & Hartel, 1931

The Oxford Dictionary of Music (http://www.oxfordmusiconline.com/public/)

Освен това: текстови, графични, аудио-, видео- и други файлове, качени в Мудъл, налични в Интернет или в собствения ми електронен архив.

Средства за оценяване:

Лекциите допускат задаване на въпроси, даване на отговори, допълнителни коментари, събеседвания.