GENB084 Journalism and Social Responsibility
Annotation:
Курсът е с хорариум 60 часа, разделени както следва: 20 лекционни, 20 практически занимания и 20 часа презентации. Целта на практическите занимания е да се постигне затвърждаване на теоретичния материал в по-свободна форма като се провокира индивидуалното мислене у студентите.
Лекционната част на курса си поставя за цел да предостави на студентите възможността да изучат основите на социално отговорната журналистиката и методите й за въздействие върху обществото. Преподаването на базовите умения за правилна комуникацията и нейните средства ще помогнат на студентите да изберат правилните пътища, по които позитивните идеи и каузи могат да достигнат до по-голям брой хора.
За целта записалите курса ще получат необходима информация и знания за същината и методите на социално отговорната журналистика и ще придобият знания за правилните комуникативни методи на различни нива на общуване.
Lecturers:
Assoc. Prof. Ekaterina Todorova, PhD
Asst. Prof. Sonya Dragova, Ph.D.
Asst. Prof. Ralica Filipova, PhD
Course Description:
Competencies:
Успешно завършилите курса студенти притежават:
1) знания:
● за основните принципи и практики на социално отговорната журналистика;
● за презентационни умения; социално влияние; техники за убеждаване
2) умения:
● за намиране на личностни и обществено значими теми и каузи;
● за правилен подход към събиране на информация и етичното й представяне;
● за успешна комуникация и създаване на социално отговорен медиен екип;
Prerequisites:
Добра обща култура и базови комуникационни умения.
Желание за работа в полза на обществото.
Types:
Full-time Programmes
Types of Courses:
Lecture
Language of teaching:
Bulgarian
Topics:
- Основни функции на журналистиката.
- Социалното многообразие и социално отговорната журналистика
- Медийно детство – как журналистите отразяват проблемите и правата на децата
- Вербални и невербални средства за комуникация
- Общуване с различни социални групи, създаване на комуникационни мостове
- Онлайн комуникация или общуване „лице в лице“
- Езикова компетентност и форми на езикова изява
- Правоговор, дикция и артикулационни умения
- Етични норми при отразяване на многообразието
- Журналистика с човешко лице
- Моят свят е моята крепост - представяне на екипна презентация
- Да видим невидимите хора - представяне на екипна презентация
- Дискусия върху представените казуси и проекти
- Социалната роля на журналистиката при кризисни ситуации
- Субективна и обективна информация при разследващата журналистика
- Социални каузи и отразяването им в медиите.
- Как да създадем социално отговорен журналистически (медиен) екип:
- Социално отговорно информиране и въздействие на аудиторията
- Журналистът като обществен комуникатор
- Експресивната фотожурналистиката в подкрепа на социално отговорната журналистика
- Роли в екипа и умения за работа в екип
- Емпатия или „да влезеш в обувките на другия“
- Ефективна комуникация в екипа: Комуникативни умения, комуникационен климат и проблеми
- Моята кауза в помощ на обществото- индивидуална презентация
- Журналистът като доброволец - индивидуална презентация
Bibliography:
1. Маст, Клаудия. Азбука на журналистиката. С.: УНСС, 2022
2. Филипова, Ралица. Организационни и професионални модели. Организационни модели – на свободния пазар, на обществената отговорност, авторитарен модел. https://ebox.nbu.bg/godn/view_lesson.php?id=82.
3. Тодорова Е. (2009). Артикулационни нарушения. Ръководство за терапия. С., Изд. на НБУ.
4. Бишъп, Сю.(2003). Пълен наръчник на уменията за общуване с хора. София: Наука и изкуство.
5. Dragova, S. (2010). Relationship between empathy and team effectiveness. Bulgarian Journal of Psychology: Conference Papers of The South-East European Regional Conference of Psychology - Sofia, 2009,1-4, 352 - 363
6. Бъчварова Б., Б. Георгиев, В. Игнатов (2006). Езикова култура. Как да пишем по правилата. С., Изд. на НБУ.
7. Йорданов, Н. (2006). Психология на комуникацията и мълчанието говори….Военно издателство.
8. Албрехт, К. (2006). Социалната интелигентност, Изток-запад.
9. Андреева, Л. (1999). Социално познание и междуличностно взаимодействие.София: Лик.
10. Бишъп, Сю.(2003). Пълен наръчник на уменията за общуване с хора. София: Наука и изкуство.
11. Голман, Д. (2011). Емоционалната интелигентност. Издателство „Изток-Запад“.
12. Михайлов, Владимир. Открита ли е телевизията? Кратка история и теория на телевизионната комуникация, Рой Комюникейшън, София. 2003
13. Харари, Юв. Ноа. Sapiens : кратка история на човечеството. С.: Изток-Запад. 2020
Статии
1. Маклуън, Маршал. Средството е съобщението. В: Годишник на департамент „Масови комуникации“, С.: НБУ, 2004
2. Стойков, Любомир. Медиаморфози на културата. В сп. „Медии и обществени комуникации., Брой 1 / Декември 2008 г.// https://bit.ly/3EfehD5
3. Момчилова, Мария. Изображение и визуална комуникация. Репрезентативни теории за визуалната комуникация. В: Годишник на СУ „Св. Климент Охридски“. ФЖМК. Том 19. С.: УИ „Св. Климент Охридски“, 2012
4. Статии от годишници на департамент „Медии и комуникация“