CINB118 Филмът като разказваческо изкуство - І част
Анотация:
Курсът е насочен към разбирането на филма като разказваческо изкуство. Той запознава студентите с базисни принципи и категории на филмовото творчество и неговата професионална терминология, систематизира и проблематизира информацията за тях с цел разчитането им на практическо ниво.
• Настоящият свят може да е визуално опосреден от всеки чрез новата дигитална възпроизводимост на образи, чрез достъпния за всички графичен дизайн и променената роля на рекламата. Визуалните медии в мрежовите общества влияят и въздействат на потребителите си чрез разказване и показване на разнообразни филмови разкази. Съвременният филмов разказ е изследователско поле, очертано в интердисциплинарния диалог между дискурсите на литературата, антропологията, психологията, социологията, историята на киното, история на изкуството, рекламата.
• Като се базира на богат илюстративен филмов материал, курсът представя съвременният киноразказ в сложното му създаване и взаимоотношения с другите изкуства, а и с огромното му влияние върху възприятията ни. Важен акцент в курса са универсалните характеристики на киноразказа в различните видове кино и рекламни филмови практики в съвременната комуникация.
• Курсът има за цел:
-да въведе студентите в творческата специфика на филмовия разказ, на структурните и семантичните му особености като очертае от съвременна гледна точка в естетически, социологически и творческо-технологичен план взаимовръзките му с другите изкуства и медии.
-да изгражда базисни ориентири за определяне вида и оценяване качествата на разнообразни филмови жанрове и стилове.
Включени са разнообразни методи и техники на обучението - индивидуална и групова работа по поставени задачи. Учебният материал е разделен на теми, всяка от които се допълва с части от филми, илюстриращи основни тези, застъпени в лекциите. Целта на упражненията е да се постигне затвърждаване на материала от теоретичната част в една по-свободна форма, чрез провокиране на индивидуалното мислене у студентите. Гледането и колективното обсъждане на части от филми, участието в тематични дискусии в часовете, изпълнението на разнообразни групови и индивидуални задачи в курса ще изградят у студените основни професионални нагласи и представи за филма като разказваческо изкуство.
Преподавател(и):
проф. Светла Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
o творческата специфика на филмовия разказ и потенциалът му да въздейства;
o киноспецифичното устройство на филмовия разказ
2) могат:
o да разпознаят и анализират различните видове кино и различни киножанрове
о да напишат във формат кратък киносценарий
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Обща култура и интереси в хуманитарната област.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Основни информативни, естетически и комуникативни характеристики на екранния език.
- Триединна връзка и комплексна природа на визуалната, словесната и музикалната образни системи на филма. Мимезис и диегезис.Примери.
- Базисни понятия на киноезика. Кадър и ракурс. Кадър и монтаж. Ефектът на Лев Кулешов. Монтажът като средство за „пренаписването“ на идеите във филма. Вътрешнокадров монтаж. Кадър-епизод. Последователен и асоциативен монтаж.
- Устройство на филмовата разказвателна структура: сцена, епизод, акт. Формат на киносценария.
- Типологични характеристики на различните видове кино: игрално, документално, научно-популярно, анимационно.
- Смислови и визуални стереотипи в различните жанрове на филмовия разказ.
- Характеристики на рекламния дискурс в съвременната консумативна култура и неговата мултиканална комуникация. Истинската цел на рекламните кампании. Традиционни реторични похвати и повествователни механизми в изграждането на рекламния филм. Анализ на рекламни клипове.
- Продуктовото позициониране във филмовия разказ - творчески и комерсиален ангажимент на сценариста, продуцента и режисьора.
- Екранни рекламни форми. Примери
- Българското кино в епохата на глобализацията. Българският продуцент и взаимоотношенията му с творческите професии в създаването на филма:сценарист,режисьор,оператор,сценограф,монтажист,звукооператор,композитор,артисти. Характеристики на всяка от кинопрофесиите и взаимоотношенията й с останалите членове от екипа.
Литература по темите:
Александрова, Петя. Мъките на заглавието. От словесен до кинообраз. изд. Просвета, С., 2006
Еко, Умберто. Шест разходки в горите на измислицата. Сиела, 2014
Еко, Умберто. Изповедите на младия романист. Сиела, 2014
Кафтанджиев, Христо. Хармония в рекламната комуникация, 2008, изд.Сиела
Маклуан, М. Закони на медиите:Новата наука, С., УИ “Св.Климент Охридски”, 1995
Милев, Неделчо. Теория на елементите на киното, изд. на СУ"Св.Климент Охридски", 1998
Морен, Едгар. Масовата култура, Аскони-издат, 2001
Христова, Светла. Киносценарият – написване и пренаписване, изд.Сиела, 2011
Христова, Светла. Сценарийният сюжет, изд.на НБУ, 2010
Христова, Светла. За комедията в българското игрално кино, изд. на НБУ, 2017
Годишници на департамент „Кино, реклама и шоубизнес“
1. Звуко-зримият образ – сборник на департамент „Кино,реклама и шоубизнес“ (2013), изд. на НБУ, в сътрудничество с гл. ас. д-р Елизавета Боева.
2. Годишник на департамент „Кино, реклама и шоубизнес“ за 2013-2014 г., изд.на НБУ, в сътрудничество с гл. ас. д-р Елизавета Боева и гл. ас. д-р Румяна Стефанова. Научна редакция на Годишника – доц. д-р Светла Христова, ISSBN 978-954-536-886-9
3. Филмографска монография Анимационният свят на Иван Веселинов, Съставителство, редакция и предговор доц. д-р Светла Христова (2015), изд. на НБУ – на български език - ISSBN978-954-535-840-1 и на английски език: The Animated World of Ivan Vesselinov ISSBN978-954-535-842-5
4. Годишник на департамент „Кино, реклама и шоубизнес“ за 2014-2015, посветен на 100-годишнината на българското кино, изд. на НБУ, в сътрудничество с д-р Елизавета Боева и д-р Румяна Стефанова. Научна редакция на Годишника – доц. д-р Светла Христова https://publishing-house.nbu.bg/bg/elektronni-izdaniq/periodika/godishnik-na-departament-kino-reklama-i-shoubiznes-2014-2015
5. Годишник на департамент „Кино, реклама и шоубизнес“ за 2015-2016, изд. на НБУ, в сътрудничество с доц. д-р Елизавета Боева. Научна редакция на Годишника – доц. д-р Светла Христова , ISBN 978-954-535-980-4 https://publishing-house.nbu.bg/bg/elektronni-izdaniq/periodika/godishnik-na-departament-kino-reklama-i-shoubiznes-2015-2016
Средства за оценяване:
УЧАСТИЕ В УПРАЖНЕНИЯТА 90%
УЧАСТИЕ В ДИСКУСИИ 10%