CINB207 Исторически практики в световното кино
Анотация:
Поява на киното – видове, жанрове, времетраене, организация и основи на филмовия език. Монтажни форми в нямото кино. Върхови постижения в нямото кино – какво можем да ползваме? 30-те години – оформяне на жанровете и на самата индустрия. 40-те – кино и пропаганда, кино в екстремни ситуации.
Преподавател(и):
проф. Петя Александрова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще: 1. Знаят.- основни направления, школи и имена от нямото кино и звуковото до края на 40-те......................................................
2. Могат.- да правят връзки в азбуката на образи и метафори, които им се струват нови, а са вече усвоена история...
Предварителни изисквания:
обща кинокултура
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Начален период на киното: създаване и усвояване на планове, движение на камерата, снимки вън и вътре, определяне на професиите, зачатъци на драматургия, отношенията със зрителя. Дължина и комплектоване на прожекциите.
- “Великият ням” в американското кино: овладяване на монтажа като техническо, повествователно и художествено средство. Немите комедии, Чаплин. Грифит, Щрохайм. Първите звезди – Мери Пикфорд и Дъглас Феърбанкс.
- Школи в европейското нямо кино: експресионизъм и камершпил в Германия
- Импресионизъм и авангард във Франция.
- Съветско класическо кино – теория и практика. Айзенщайн, Пудовкин, Вертов, Довженко.
- Тест върху нямото кино.
- Зараждането на звука – технология и революционното й влияние върху филмовия процес и върху структурата на филма. Крачка назад в киноезика – две напред.
- Английско кино 30-те – Хичкок и документалната школа на Грирсън.
- 30-те години във Франция – поетически реализъм. Виго, Клер, Реноар, Дювивие, Карне. Немско кино 30-те – до Хитлер (Фриц Ланг и “Синият ангел”) и по време на нацизма – документалните епоси на Лени Рифенщал.
- 30-те в САЩ – изчистване на жанровете и създаване на нови: видове комедии, уестърнът, гангстерските... Организация на кинопроцеса в Холивуд. Системата на звездите в новия й вариант.
- Големите американски фигури - Форд, Чаплин, Орсън Уелс, Уайлър. Вътрешнокадров монтаж и мизансцен в дълбочина. Полифонична драматургия.
- Киното по време на Втората световна война. Разцвет на документалното кино. След войната в САЩ – черното кино и американския период на Хичкок. Лов на вещици и маккартизъм.
- Американско кино – продължение: телевизия, формати, блокбастери, историческите платна. Стенли Крамър, Джеймс Дийн – по режисьори. 60-те.
- нглийско кино: Дейвид Лийн (с откъси „Мостът на река Куай“), сърдитите млади 50-те и 60-те
- Златната ера - Скорсезе, Копола, Спилбърг, Лукас. Кубрик и Олтман. Киното с насилието и бунтарските филми. Виетнамският синдром. жанровете.
Литература по темите:
Задължителни филми по курса:
1. Ранните филми на Люмиер, Мелиес или „Голямото ограбване на влака” на Портър (раждането на киното)
2. „Нетърпимост” на Грифит или „Алчност” на Щрохайм (американско нямо кино)
3. „Треска за злато” или "Хлапето" на Чаплин (американската комедия)
4. „Кабинетът на доктор Калигари” на Роберт Вине, „Метрополис” на Фриц Ланг (немско нямо кино)
5. „Андалуското куче” на Луис Бунюел,"Антракт" на Рене Клер, „Страстите на Жана д Арк” на Карл Драйер(френско нямо кино)
6. „Броненосецът „Потьомкин” на Сергей Айзенщайн или „Чапаев” на братя Василеви (съветско нямо кино и съветско 30-те)
7. „Малкият Цезар” на Марвин ле Рой, „Отнесени от вихъра” на Виктор Флеминг или „Дилижансът” на Джон Форд (американско кино 30-те)
8. „Триумфът на волята” на Лени Рифенщал, „М” на Фриц Ланг (немско кино 30-те)
9. Който и да е филм на Хичкок (английско кино 30-те, съспенс)
"История на киното” на Тодор Андрейков.
10. "Дилижансът" на Джон Форд,"тнесени от вихъра" на Виктор Флеминг или "Гражданинът Кейн" на Орсън Уелс (разцвет на американското кино 30-те-40-те)