CINB002 Изразни средства на оператора в киното и телевизията
Анотация:
Курсът има за цел да даде на студентите умения за боравене с кино и видеотехника , както и познания за структурата и процеса на филмопроизводството от подготвителния до постпродукционния период
Ще бъдат придобити умения полезни на бъдещите режисьори и оператори, а също така в голямата си част и за монтажистите.
Умелата работа с техниката е предпоставка за създаване на успешно филмово и телевизионно произведение и превръщането на идеята и режисьорското виждане в готов филмов продукт.
Преподавател(и):
гл. ас. Николай Милев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Как да съчетават практическите умения за боравене с операторска техника с конкретните условия при работа на терен.
2) могат:
Да овладеят основните техники за изграждане на кино и телевизионното изображение
Да създадат визия на произведението на високо техническо и творческо ниво
Предварителни изисквания:
Няма предварителни изисквания - курса е базов
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Снимачна площадка /студио/ организация, снимачен екип, техника на безопасност на терен.
- Етапи в производството на филма. Структура на снимачния екип, определяне на правата и задълженията на различните звена преди, по време и след приключване на снимките. Грижи за техниката, прехвърляне и съхранение на заснетия материал.
- Операторска техника - подбор на подходяща съобразно задачите във филма, камери, устройство на кино и видео камера. Носители на информация. Формати и стандарти. Връзки осигуряващи преноса на видео и аудиосигнал , стандарти, окабеляване, куплунги, контролни монитори, видеоасист, контрол на звука.
- Специфика на работата с различни типове видео и кино камера. Операторска стойка, начини на придържане на камерата съобразно поставената задача. Работа със статив – позициониране, нивелиране, фиксиране.
- Движения на камерата и статични кадри, панорамиране, вертикални панорами, движения при снимане от ръка.
- Изграждане на изображението посредством обектива. Видове обективи, основни характеристики от които зависи качеството на изображението, подбор на обективите съобразно различните задачи. Светлосила. Фокусиране и дълбочина на рязкост.
- Избор на подходяща експозиция, проблеми и корекции. Основни понятия. Начини на измерване и методи на експониране
- Светлина и спектър, цвят и цветна температура. Настройка на камерата за работа при определени светлинни условия. Баланс на бялото. Видове филмова лента съобразно цветовия баланс и чувствителност
- Избор на гледна точка и изграждане на кадъра. Правила при подбиране на гледна точка. Снимачни планове. Необичайни гледни точки.
- Изграждане на кадъра – композиране на сюжетно важна част. Основни принципи на композицията на кадъра
- Подбиране на крупност на кадъра съобразно творческата задача , преминаване от план във план. Портрет и детайл
- Снимане на план и контраплан. Ос на общуване и пресичане на оста. Субективна и обективна гледна точка.
- Манипулация на пространството посредством камерата. Кадриране и перспектива, фалширане на позицията, вътрешнокадрова динамика и динамика на камерата.
- Създаване на сложен мизансцен, съчетаване на движения с камерата и движение на актьорите, комбинирани с промяна на оптичните параметри.
Литература по темите:
Ян Шмок Изкуствено осветление във фотографията 1979
Г. Карайорданов Кино и телевизионно операторско майсторство 1999
А Головня Майсторството на кинооператора 1971
А.Тасев, Л.Халачев Киносъоръжения и техника на киноснимки 1980
П.Бърнев Портретна фотография 1982
Б.Манов Теория на киноизображението 1996
В.Димитров Проблеми на операторското творчество 1997
Н.Лазаров Изкуство и техника на визуалните ефекти 2000
Л.Халачев Направи си сам…обществена телевизия 2000
С.Шишманова Цифрови камери 2002
С.Шишманова ТВ техника и технологии 1992
С.Кръстев Цветология,информация и реклама 1974
В.Кацев Композиция на кинокадъра 1981
С.Стефанов Светлочувствителни материали и светлофилтри 1980
Л.Халачев Драматургия на цвета в киното 1987
Е.Рашев Светлината в практиката на филмовия и ТВ оператор 2002
THE STUDENT FILMMAKER'S HANDBOOK ©Eastman Kodak Second Edition 1991
Средства за оценяване:
Ще бъдат давани практически задачи съобразени с напредъка на студентите по учебния материал и придобитите умения.
Първите задачи ще бъдат поредица свързани фотоси а след това и кратки 1-2 минутни видео миниатюри
Ще бъде отчетена и активността на студентите по време на лекции, участието в текущите практически задачи на своите колеги – екипната работа, както и инициативността и креативноста им.