FILD130 Лексикална семантика
Анотация:
Курсът "Лексикална семантика" е предназначен за студенти от докторските програми и има за цел да представи основите на семиотично-езиковата теория в действие. В него се изясняват проблемите за смисъла и значението на думите и същността на езиковото означаване. Разглеждат се принципите на организация и основните функции, определящи общуването, мисленето и представянето на света. Изтъква се главната роля на езика и семиотичните системи за съхранението, предаването и организацията на културата. Курсът е и с практическа насоченост.

Преподавател(и):
проф. Дияна Янкова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основните понятия и принципи на семантичните теории във връзките им с другите теории в лингвистиката и хуманитарни науки.
2) могат:
• Да провеждат базов семантичен и семиотичен анализ.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Основен курс по езикознание или семиотика
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Семантиката в контекста на другите науки
- Понятията значение и смисъл в езика
- Учението за знака
- Типологии на знаците и значенията
- Знакови системи и типове структури
- Инвариант и варианти
- Конституенти на знака
- Предметът на знака и неговото название
- Функции на езиковия знак
- Нива на семантичен анализ
- Видове семантичен анализ
- Системно-структурен семантичен анализ
- Семантичен анализ на текст
- Знаково изграждане на текста
- Семантична комбинаторика
Литература по темите:
• Фердинанд дьо Сосюр: Курс по обща лингвистика (превод на български). София, 1992.
• Емил Бенвенист. Езикът и човекът (превод на български). Наука и изкуство, 1993.
• Косериу, Еухенио. Лекции по общо езикознание. София: Наука и изкуство, 1990.
• Кристиан Банков, „Лекция 7. Поглед върху структуралната семиотика на А. Ж. Греймас (1917-1992)“
• И. Касабов. Граматика на семантиката, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, 2006.
• Материали в Moodle