THED008 Контекстуални подходи в театрознанието
Анотация:
Да се разгледат редица различни теоретични и практични построения, възникнали в генезиса на драматургията. При това акцентът се поставя нетолкова върху частните проблеми на оценката на драматичната творба, на нейните формални или идейни характеристики и на подходите за тяхното изучаване, а по– скоро върху въпросите на светогледните функции на драмата и на нейната вписаност в цялостния контекст на театралната култура.

Преподавател(и):
проф. Възкресия Вихърова д-р
проф. Кристиан Банков д.н.
проф. Виолета Дечева д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
1)знания в областта на : главните кръгове от проблеми, свързани с отношението между театралния спектакъл и драмата; как се поставят в контекста на различните театрални школи и концепции литературната подплата и процеса на възприемане на литературната творба.
2) умения по: разграничаване на различните драматични текстове, корелацията им с естетически школи и художествени концепции; Упражнения и тренинг: Драматургията като аналитичен инструмент.
Предварителни изисквания:
завършили магистърска степен
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Теория и история на драмата. Теория и история на театъра. Х.-Т. Леман. Браунек. Сонди. Лукач. Браунек и т.н.
- Теория на представлението. Ерика Фишер-Лихте. Анджей Вирд и др.
- Театрална семиотика. Юбесфелд. П.Пави.
Литература по темите:
Аристотел: За поетичното изкуство, София 1975 г. Глава VI : САМО стр. 72 – 75 /определение за мимезис, катарзис, специфика на жанра трагедия/.глава XXV : САМО стр. 98 – 102
Бретон, Андре: Два манифеста на сюрреализма, София 2000.
Бърк, Едмънтд: Философско изследване върху произхода на нашите идеи за възвишеното и красивото, София 2001.
Гадамер, Ханс – Георг: Истина и метод, Плевен 1997.
Гадамер, Ханс – Георг: Актуалността на красивото, София 2000.
Дерида, Жак: Писмеността и различието, София 1998.
Дерида, Жак: Другото оглавяване, София 2001
Еко, Умберто: Интерпретация и свръхинтерпретация, София 1997.
Зашев, Димитър: Естетически отклонения, София 1992.
Лесниг, Готхолдт Ефраим: Локоон или границите между живописта и поезията, София 1978.
Лукач, Дьорд: Хаос и форми, превод Димитър Зашев, София 1989.
Ницше, Фридрих: Раждането на трагедията и други съчинения, София 1990.
Платон III том от „Диалози“ : Държавата. , София, 1981 г. , 2. издание
Книга X САМО стр. 392 – 297 /изкуството като лъжа/.
пак там, стр. 400 – 403 /изкуството няма място в идеалната държава /.
пак там стр. 409 – 412 /недействителния образ на изкуството/
В случай, че няма достъп до горното издание на „Държавата“ от 1981 г.
става реч за текст под сигнатура :
595 А – 598 Д /изкуството като лъжа/.
601 А – 602 Д /изкуството няма място в идеалната държава /.
605 Е – 607 Е /недействителния образ на изкуството/.
Рикьор, Пол: Живата метафора, София 1994.
Унамуно, Мигел: Детството на Дон Кихот и други есета, София 2000.
Хораций, Флак, Квинт: Събрани творби, София 1992.
Цицерон, Марк Тулий: За оратора, София 1992.
Средства за оценяване:
Студентът получава оценка за работата си в курса при мин. 70% посещаемост на часовете и две текущи оценки. При неспазване на това условие, студентът има право да се яви на изпит като оценката му ще бъде понижена с една единица, поради отсъствието му в редовните часове. Студент, посетил 100% редовните учебни часове, има право да получи с една единица по-висока крайна оценка от показания резултат.