THED001 Теория и история на театъра за докторанти
Анотация:
Курсът представя историята и теорията на театъра от гледна точка на актьора

Преподавател(и):
проф. Възкресия Вихърова д-р
доц. Ася Иванова д-р
проф. Виолета Дечева д.н.
ас. Слава Янакиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Да познават основни теории за театъра в контекста на театралната история и съвремеността
Предварителни изисквания:
основни понятия и факти в театралната теория и история
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Теория на игрите. Хьойзинха. Участник в играта и актьор. Различия
- Античност. Театърът като част от култа. Комедия. Трагедия.Актьор и Хор. Класицизъм Аристотел. Хораций. Боало
- Средновековие и театър. Миракъл. Мистерия. Моралите
- Comedia dellarte. Импровизиращият актьор. Уличен театър. Цирк. Актробатът. Актьорът и като драматург и предприемач: Елизабетински театър
- Просвещение. Драмата. Геният. Актьорът като интерпретатор. ХIХ век - Театралният век. Система на звездите
- Историческият Авангард и актьорът. Жари. Дада. Баухаус. Лотар Шрайер. В. Гропиус. Футуризъм. Сюрреализъм. Символизъм/Метерлинк Методи за създаване на ролята. Станиславски Биомеханика. Майрхолд Епически театър. Брехт
Литература по темите:
Аристотел: За поетичното изкуство, София 1975.
Брехт, Бертолт: Избрани творби в четири тома, София 1983.
Брехт, Бертолт: Ранният Брехт. Четири пиеси. Подбор и превод : Владко Мурдаров, Рива, 2008.
Арто, Антонен: Театърът и неговият двойник, София 1985.
Банков, Кристиян Кръстанов /съставител/: Култура и текст. Сборник материали от десетата международна ранноесенна школа по семиотика, София 2005.
Барт, Ролан: Camera lucida. Записки за фотографията. Превод от френски: Тереза Михайлова, Об. Ред. Красимир Мирчев, София 1999.
Бенямин, Валтер: Художествената мисъл и културно съзнание, София 1989.
Гримал, Пиер: Античният театър, под научната редакция на Красимир Петров, Враца 2002.
Carlson, Marvin A. : Theatre semiotics: Signs of life, Bloomington 1990.
Lichte, Erika Fischer: Semiotik des Theaters 3 Bde. Bd. 1: Das System theatralischer Zeichen, Tübingen 1993.
Johansen, Jorgen Dines: Dialogic semiosis: An essay on signs and meaning, Bloomington 1993.
Брустийн, Роберт: Костов, Камен /превод/: Театърът на бунта: Студии за Ибсен, Стриндберг, Чехов, Шоу, Брехт, Пирандело, О’Нийл, Жьоне и др. , София 2001.
Kolleritisch, Otto: Vom Neuwenden des Alten: Über Botschaften des musikalischen Theaters, Wien-Graz, 1995.
Киняр, Паскал: Секс и ужас. Превод Ирена Крстева, под редакцията на Владимир Градев, София 2000.
Натев, Атанас: Съвременна западна драматургия, Насоки и тенденции, София 1965.
Rastier, Frncois: Ideologie et theorie des signes: analzse structurale des elements d Ideologie d´Antoine – Louis – Claude Desturr de Tracy, Paris 1972.
7. Сборник Иллюстрированная история мировога театра, под редакцията на Джон Рассел, Москва 1999.
Сонди, Петър: Теория на модерната драма, София 1990.
Павис, Патрик: Речник на театъра, превод Росица Ташева, София 2002.
Панова Снежина /съставител/: История на заподноевропейския театър, т.2 – т.5, София 1973.
Fiebach, Joachim: Inszenierte Wirklichkeit. Kapitel einer Kulturgeschichte des Theatralischen . Berlin 2007.
Таиров, Александър Яковлевич: За театъра, София 1984.
Terasti, Eero: Acta semitica fennica, Imatra 1993.
Тодоров, Владислав: Малък парадокс за театъра и други фигури на живота. София 1997.
Турини, Петър: Скъпи убийци. За днешния ден, за театъра, за Господ: Есета , б.м. 1999.
Хегел, Георг Вилхелм Фридрих: Естетика, София 1967, главата за лиричното изкуство и класификациите на изкуствата. За театралното творчество и актьорското превъплъщение /избирателно/.
Уикъм, Глин: История на театъра, Превод Искра Николова, София 2002.