THED014 Интерпретационни техники на театралното изкуство
Анотация:
курс за докторанти в програма "Театър";
Запознаване със сценичните интерпретациите и варианти на режисьор, актьор, сценограф и критик при разработката на конкретен текст в исторически план

Преподавател(и):
проф. Възкресия Вихърова д-р
доц. Ася Иванова д-р
проф. Виолета Дечева д.н.
доц. Анна Пампулова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Знания за:
-литературни интерпретации на определен текст
-сценични интерпретации на определен текст
Умения за:
-вариативност на литературни интерпретации на определен текст
-вариативност на сценични интерпретации на определен текст
Предварителни изисквания:
Завършили магистърска степен
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Херменевтика. Интерпретация на текст. Интерпретация на пиеса. Видове интерпретации
- Актьорът като интерпретатор. Историческа и теоретическа перспектива
- Режисьорът като интерпретатор. Историческа и теоретическа перспектива
- Критикът като интерпретатор. Историческа и теоретическа перспектива
Литература по темите:
Николова, И.(2006) Проблеми на междукултурните различия и междукултурния обмен С сп. Homo Ludens , бр.12/2006г.; Сдружение на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България
Николова, К. (1995) Другото име на модерния театър, С., Университетско издателство ”Св. Климент Охридски”, 1995
Николова, К.(2000) Експресионистичният театър и езикът на тялото. С., Университетско издателство ”Св. Климент Охридски”
Николова, К. (2005) Театърът – уъркшоп: Брехт и английският театър. . С., сп. Homo Ludens м бр.11/2005г.; Сдружение на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България
Поркола, Й.(2004) Разговор с актьори от Работен център Йежи Гротовски и Томас Ричардс. С., сп. Homo Ludens , бр.10/2004г.; Сдружение на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България
Райнхард, М.(1996). Театърът идеал и действителност, С., “Наука и изкуство”, 1996
Ричардс, Т.(2004) Извадки от дискусията с Томас Ричардс и Марио Биаджини, проведена във Фестивален и конгресен център – Варна на 8 юни 2004г. С., сп. Homo Ludens . бр.10/2004г.; Сдружение на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България
Симонов, Р. (1969) С Вахтангов. С., ”Наука и изкуство”, 1969
Станиславски, К.С. (1960). Работа на актьора върху ролята, С., “Наука и изкуство”, 1960
Станиславский, К.С.(1961) Собрание сочинении в восьми томах., М., Искусство, 1961
Станиславски, К.С.(1976) Моят живот в изкуството. С., ”Наука и изкуство”, 1976
Станиславски, К.С. (1981). Работа на актьора над севе си, С., “Наука и изкуство”, 1981
Стейтс,Б.(2005) Присъствието на актьора.Три феноменологични модела. . С., сп. Homo Ludens м бр.11/2005г.; Сдружение на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България
Сузуки,Т. (2006) Културата е тялото С сп. Homo Ludens м бр.12/2006г.; Сдружение на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България
Таиров, А. (1984). За театъра, С, “Наука и изкуство”
Темкин, Р. (1999) Уточняване на позициите С.сп. Театър, бр. 3,4/1999г. Издание на министерството на културата
Терзиев, Ас.(2005) Театралността между изкуственост и автентичност. С сп. Homo Ludens м бр.11/2005г.; Сдружение на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България
Узунов, З.(2001) Възкресия Вихърова и Зарко Узунов: Новите технологии ще върнат на театъра Тялото. С сп. Homo ludens, бр.2-3/2001г.; Сдружение на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България
Флашен, Л. Светът се прощава с Йежи Гротовски. С.сп. Театър, бр. 3,4/1999г. Издание на министерството на културата
Средства за оценяване:
Студентът получава оценка за работата си в курса при мин. 70% посещаемост на часовете и две текущи оценки. При неспазване на това условие, студентът има право да се яви на изпит като оценката му ще бъде понижена с една единица, поради отсъствието му в редовните часове. Студент, посетил 100% редовните учебни часове, има право да получи с една единица по-висока крайна оценка от показания резултат.