FILD106 Когнитивна лингвистика
Анотация:
Курсът цели да запознае студентите с основни подходи към езика и познанието с акцент върху теми от когнитивната лингвистика, да създаде интерес у студентите към спорните въпроси за връзката между език и познавателно поведение, да насърчи студентите да придобият опит в изследвания от областта. Процесът на преподаване включва провеждане на дискусии върху задаваните конкретни изследователски задачи по темите на докторантите. Така те сами могат да преценят предимствата и недостатъците на съпоставителния метод.
В зависимост от спецификата на езиците се поставят различни акценти – вид и време, определеност и генеричност, определеност и аспект, лексикална семантика.
Преподавател(и):
проф. Мария Грозева д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса докторанти:
ще разширят познанията си за постиженията на съвременното съпоставително езикознание, което ще улесни самостоятелната им ориентация в тази проблематика при разработването на дисертационен труд.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Литература:
Chafe, W. Discourse, consciousness, and time. The flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago, 1994.
Evans, Vivyan/ Green Melanie. 2006. Cognitive linguistics. Edinburgh university press.
Wierzbicka, A 1990:. The meaning of colour terms: semantics, culture and cognition. – Cognitive linguistics, 1.
Barsalou L.W. Frames, concepts, and conceptual fields // Frames, fields, and contrasts. - Hi // sdale, 1992 / P.67.
Ellis H.C, Hunt R.R. Fundamentals of cognitive psychology. Madison (wise.). 1993 / C. 204.
Cruse D.A. Prototype theory and lexicalsemahtics // Meaning and prototypes. Levin В., Pinker S. lexical and conceptual semantics. Cambridge, 1991.
Heiman J. Natural syntax: Iconicity and erosion. Camb. e.a., 1985. P. 260.
Gackendoff R. Semantics and congnition. - Cambridge (Mass.), 1993.
Langacker R.W. Faundations of cognitive grammer. Vol. 1. Theoretical prerequisites. Stanford, 1987.
Lippmann W. Publik Opinion. NY, Harcourt, 1992. Studies in linguistic categorizationied, by Tsohatzidis S.L. L.; N.Y. P. 382-402.
Schiffer S., Steel S. (EdS) Congnition and representation. Boulder (Colorado), 1988.
Schwarz M.'Finfulumg in die kognitive Linguistik/ Tubingen, 1992. P. 94.
Wierzbiska A. Semantics, culture and cognition, Universal human concepts in culture - specific configuration. N.Y.; Oxford, 1992.
Tomlin, R. Basic word order. Functional principles. London, 1986.
Ван Дейк, Т. А. Язык. Познание. Коммуникация. Москва, 1989.
Кибрик, А. Когнитивные исследования по дискурсу. // Вопросы языкознания, 1994, № 5
Пенчева, Майя. 2011. Когнитивна лингвистика, Речник на понятията и термините. Университетско издателство „Св. Кл.Охридски”, София, (978-954-07-3253-4)
Сибиък, Томас. 1997. Семиотиката в САЩ. София: Наука и изкуство.
Стаменов, Максим. 1993. Проблеми на значението в субективната семантика. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“
Чейф, У. Память и вербализация прошлого опыта. // Новое в зарубежной лингвистике. Выпуск ХІІ, Москва, 1983.
. // Новое в зарубежной лингвистике. Выпуск ХІІ, Москва, 1983.
Средства за оценяване:
чрез текуща оценка от активността на докторанта по време на протичането на курса и/или изпитния резултат по време на сесията.
Аспекти при формирането на оценката:
• практическа разработка – 50%
• семестриален изпит –50%