BULD005 Романът и цветът - от Стендал до Орхан Памук
Анотация:
Курсът съдържа информация за внушенията за цвят, които могат да имат и значения за нецвят, в различни романи от различни литератури. Областта е семиотика на цвета. Като методологическа основа служат изследванията върху цветовостта в романите на Емилиян Станев, Димитър Талев. Докторантите прилагат наученото в свои есета/курсови работи/реферати върху романи от други автори.
Преподавател(и):
проф. Мони Алмалех д.н.
доц. Емилия Дворянова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
- в някои романи има система от цветови характеристики, които дублират информацията от сюжета;
- това е възможно поради факта, че различните думи означаващи цвят имат и значения за нецвят;
- езикът на цветовете е система, в която на цветовете/думите за цвят се приписват универсални и неуниверсални значения за нецвят;
- при наличие на такава система тя действа на равнище езиково подсъзнание;
- не във всеки роман има система от цветови характеристики, които действат като втори канал за информация спрямо първия, сюжета и персонажите;
- цветовите наличия в романа имат естетическо въздействие, което е различно от цветовия език, действащ подсъзнателно
Предварителни изисквания:
Добра литературно-историческа подготвеност.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Алмалех, 1997: М. А л м а л е х. Цветовете в Балканския фолклор. Езикът на цветовете. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 1997, София.
Алмалех, 1997-98: М. А л м а л е х. Норма на българските словесни асоциации на термини за цвят. - В: Български език, 1997-98, № 2, 71-88.
Алмалех, 1999: М. A l m a l e c h. Bulgarian Norm of Word Associations for Color Terms. - In: Proceedings of the 5-th International Congress of the International Society of Applied Psycholinguistics, Ed. M. de G.Pinto, J. Veloso, B. Maia, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, pp. 103-105.
Алмалех, 2001: М. А л м а л е х. Цвят и слово: Психолингвистични и прагматични аспекти. Академично издателство “Проф. Марин Дринов”, 2001,София.
Алмалех, 2003: М. А л м а л е х. Семантика на бяло и черно в Стария завет. - В: Проблеми на изкуството, 2003, № 3, 12-20.
Алмалех, 2006а: М. А л м а л е х. Корени. Семиотика на цвета. „Велес”, 2006, София.
Алмалех, 2006б: М. А л м а л е х. Слово и цвят: психолингвистични и прагматични аспекти. – В: Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Факултет „Славянски филологии”, т. 91. Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, София, 2006. 79-146.
Алмалех, 2006в: М. А л м а л е х. Цветът в Петокнижието. Езикова картина на света (върху иврит, български и други езици). Университетско издателство „Св. Климент Охридски”. София, 2006. 479 c.
Алмалех, 2007: М. А л м а л е х. Езикът на цветовете. Цветовете в балканския фолклор; Библейско чревено; Рекламата – цвят и символи. „Аскони-издат”, 2007, София.
Берлин, Кей, 1969: B e r l i n, B., P. K a y. Basic Color Terms: Their Universality and Evolution, Berkeley, Los Angeles, 1969, University of California Press.
Вайтман, 1973: S. W e i t m a n. National Flags: A Sociological Overview, In: Semiotica, Mouton & Co. N.V. Publishers, The Hague, 1973, vol. 4, 328-367.
Вежбицка, 1990: A. W i e r z b i c k a. The Meaning of Color Terms: Semantics, Cultures and Cognition. - In: Cognitive Linguistics, 1990, vol. 1-1, pp. 99-150.
Герганов, 1984: Е. Г е р г а н о в. Български норми за словесни асоциации. Под общата редакция на Е. Герганов, Наука и изкуство, 1984, София.
Гитева, 2007: Ирен Г и т е в а. Цветовата теория на Алмалех. – В: страница ЮЕСЦИ, НБУ
http://www.nbu.bg/PUBLIC/IMAGES/File/departamenti/semiotichni/7.pdf
Дачев, 1997: М. Д а ч е в. Семиотика на цвета в поетичния текст. Издателски център на Народното събрание, 1997, София.
Иванов, 2002: И. И в а н о в. Флаговете на страните по света. ИК „Петър Берон”, Академично издателство „Проф. Марин Дринов”, София, 2002.
Мехмедова, 2006: Мюжден М е х м е д о в а. – В: LiterNet е-списание за литература, критика и хуманитаристика, 2006 № 10. http://liternet.bg/publish19/m_mehmedova/orhanpamuk.htm
Средства за оценяване:
ТЕКУЩ КОНТРОЛ: ИЗПИТ:
50 %, съставени от следните компоненти: 50 %, съставени от следните компоненти:
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ 50 % УСТЕН ИЗПИТ 50.%
ЕСЕ 50 %
РЕФЕРАТ 50 %
ДИСКУСИЯ 50 %
4. Дата на провеждане на текущия контрол: в края на семестъра студентът предава курсова работа / реферат / есе, в което се вижда, че прилага наученото.
5. Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване: Оценката се оформя от дискусии, от курсова работа / реферат / есе и от устен изпит, на който се обсъжда есето/ курсовата работа и широк кръг от казуси, свързани с цвета в романите