CASD114 Кино и лична идентичност
Анотация:
• Курсът има за цел да запознае студентите с историята и съществените аспекти на темата за идентичността и нейното отражение в игралното кино. Разглеждат се основните проблеми, характеризиращи индивидуалните и социални измерения на идентичността на личностите. Проследява се историята на въвеждането и развитието на въпроса за идентичността от началото на кино-изкуството до днес.
Преподавател(и):
доц. Христо Гьошев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• историята, основните контексти и различните перспективи на разглеждане на проблема за идентичността в кино-изкуството.
• Каква е връзката между философското понятие за идентичност и представянето на проблема за идентичността в киното.
2) могат:
• да разпознават и да се ориентират в практически контексти, касаещи различните аспекти на човешката идентичност
• да участват в съвременните дебати върху темата за идентичността както при нейното отразяване в киното и останалите изкуства, така и в нейните политически и философски измерения.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Понятие за личностна идентичност
- Измерения и проблематизиране на идентичността в игралното кино
- Физически и психични критерии за идентичност
- Идентичността като юридически проблем
- Идентичност и морални дилеми
- Личност и социална принадлежност
- Кризата на идентичността като тема в игралното киното
- Проблемът за идентичността в научно-фантастичното кино
- Идентичност и памет
- Идентичност и автентичност
- Идентичност и културни различия
- Индивидуална и колективна идентичност
- Илюзорната идентичност
- Идентичност и трансформация на личността в игралното кино
- Gender и сексуална идентичност
Литература по темите:
• Вайда, А. (2010). Киното и останалият свят: двоен поглед. Колибри.
• Йотов, С., съст. (2011). Когато медиите не бяха постмодерни. Агата-А.
• Тренчева, Е. (2009). От Метрополис до Матрицата. Семиотика на костюма в научно-фантастичния филм. Панорама.
• Утилов, В., Милев, Н. (2008). История на световното кино: 1945 – 2000. АИ Марин Дринов.
• Шльондорф, Ф. (2011). Светлина, сянка и движение: Моят живот и моите филми. Колибри.
• Cavell, S. (1979). The world viewed. Reflections on the ontology of film. Harvard University Press.
• Gianetti, L. (1981). Masters of the american cinema. Prentice-Hall.
• Grant, B. (2007). Schirmer encyclopedia of film. Thomson Gale.
• Kaplan, A. (1990). Psychoanalysis and cinema. Routledge.
• Livingstone, P., Plantinga, C. (2009). The Routledge companion to philosophy and film.
• Mulhall, S. (2008). On film. Routledge.
• Read, R. (2005). Film as philosophy. Palgrave Macmillan.
• Singer, Ben. (2001). Melodrama and modernity. Columbia University Press.