CASD114 Кино и лична идентичност

Анотация:

• Курсът има за цел да запознае студентите с историята и съществените аспекти на темата за идентичността и нейното отражение в игралното кино. Разглеждат се основните проблеми, характеризиращи индивидуалните и социални измерения на идентичността на личностите. Проследява се историята на въвеждането и развитието на въпроса за идентичността от началото на кино-изкуството до днес.

прочети още
Кинознание, киноизкуство и телевизия

Преподавател(и):

доц. Христо Гьошев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• историята, основните контексти и различните перспективи на разглеждане на проблема за идентичността в кино-изкуството.

• Каква е връзката между философското понятие за идентичност и представянето на проблема за идентичността в киното.

2) могат:

• да разпознават и да се ориентират в практически контексти, касаещи различните аспекти на човешката идентичност

• да участват в съвременните дебати върху темата за идентичността както при нейното отразяване в киното и останалите изкуства, така и в нейните политически и философски измерения.


Предварителни изисквания:
Няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Понятие за личностна идентичност
  2. Измерения и проблематизиране на идентичността в игралното кино
  3. Физически и психични критерии за идентичност
  4. Идентичността като юридически проблем
  5. Идентичност и морални дилеми
  6. Личност и социална принадлежност
  7. Кризата на идентичността като тема в игралното киното
  8. Проблемът за идентичността в научно-фантастичното кино
  9. Идентичност и памет
  10. Идентичност и автентичност
  11. Идентичност и културни различия
  12. Индивидуална и колективна идентичност
  13. Илюзорната идентичност
  14. Идентичност и трансформация на личността в игралното кино
  15. Gender и сексуална идентичност

Литература по темите:

• Вайда, А. (2010). Киното и останалият свят: двоен поглед. Колибри.

• Йотов, С., съст. (2011). Когато медиите не бяха постмодерни. Агата-А.

• Тренчева, Е. (2009). От Метрополис до Матрицата. Семиотика на костюма в научно-фантастичния филм. Панорама.

• Утилов, В., Милев, Н. (2008). История на световното кино: 1945 – 2000. АИ Марин Дринов.

• Шльондорф, Ф. (2011). Светлина, сянка и движение: Моят живот и моите филми. Колибри.

• Cavell, S. (1979). The world viewed. Reflections on the ontology of film. Harvard University Press.

• Gianetti, L. (1981). Masters of the american cinema. Prentice-Hall.

• Grant, B. (2007). Schirmer encyclopedia of film. Thomson Gale.

• Kaplan, A. (1990). Psychoanalysis and cinema. Routledge.

• Livingstone, P., Plantinga, C. (2009). The Routledge companion to philosophy and film.

• Mulhall, S. (2008). On film. Routledge.

• Read, R. (2005). Film as philosophy. Palgrave Macmillan.

• Singer, Ben. (2001). Melodrama and modernity. Columbia University Press.