CASD111 Класически и модерни екранни теории

Анотация:

Курсът е ориентиран към докторанти и цели да ги запознае с открояващите се филмови, телевизионни и по-общо екранни теории. Те определят оформянето на киното като синтетично изкуство с отделни компоненти и елементи. В киноезика е поставен акцент върху визуалния му характер и значението на монтажа. Проследяват се теориите от средата на ХХ века с двата полюса: доверието в действителността и доверието в образа. Разглеждат се документалните методи от Вертов до Ларс фон Триер, а също и авторските интерпретативни подходи. Търси се връзката и развитието към телевизионните и дигиталните теории в посока новата култура на ремикса. И при всяка теория се отчита промяната в понятието "зрител".

прочети още
Кинознание, киноизкуство и телевизия

Преподавател(и):

проф. Петя Александрова  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

какво е развитието и предизвикателствата на екранните и филмови теории

2) могат:

да се ориентират как да използват тези теории в киното и телевизията


Предварителни изисквания:
Студентите да притежават екранна и филмова грамотност на магистърско ниво



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Видове кино. Същност и специфика на игрално, документално, анимационно и научнопопулярно кино
  2. Кинотеориите от ранния период. Оформяне на езика на киното. Кинегеничност. Връзка с останалите изкуства
  3. Класически кинотеории, свързани с монтажа (на примера на Айзенщайн)
  4. Психоаналитичен експеримент с "Андалуското куче". Проверка на теоретичната грамотност
  5. Документални екранни теории. Дзига Вертов. Школата на Грирсън
  6. Доверие в действителността и доверие в образа (Кракауер и Базен)
  7. Семиотика на киноезика (Кристиян Мец, Умберто Еко)
  8. Ориентация в различните таргет групи спрямо научната теза на докторанта
  9. Телевизионните теории на Маклуън и Негропонте. Дигиталните теории. Лев Манович
  10. Независимо и алтернативно кино
  11. Авангард и ъндърграунд
  12. Постулатите на Догма 95. Медиаморфозите по Фидлър

Литература по темите:

1. Из историята на филмовата мисъл, 2 тома, Наука и изкуство, 1986-88

2. Сергей Айзенщайн. "Монтажът", Изток - Запад, 2012

3. Роджър Фидлър. Медиаморфоза: Да разберем новите медии, Кралица Маб, 2005

4. Неделчо Милев. Специална теория на киното. Колибри, 2006