CASD111 Класически и модерни екранни теории
Анотация:
Курсът е ориентиран към докторанти и цели да ги запознае с открояващите се филмови, телевизионни и по-общо екранни теории. Те определят оформянето на киното като синтетично изкуство с отделни компоненти и елементи. В киноезика е поставен акцент върху визуалния му характер и значението на монтажа. Проследяват се теориите от средата на ХХ века с двата полюса: доверието в действителността и доверието в образа. Разглеждат се документалните методи от Вертов до Ларс фон Триер, а също и авторските интерпретативни подходи. Търси се връзката и развитието към телевизионните и дигиталните теории в посока новата култура на ремикса. И при всяка теория се отчита промяната в понятието "зрител".
Преподавател(и):
проф. Петя Александрова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
какво е развитието и предизвикателствата на екранните и филмови теории
2) могат:
да се ориентират как да използват тези теории в киното и телевизията
Предварителни изисквания:
Студентите да притежават екранна и филмова грамотност на магистърско ниво
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Видове кино. Същност и специфика на игрално, документално, анимационно и научнопопулярно кино
- Кинотеориите от ранния период. Оформяне на езика на киното. Кинегеничност. Връзка с останалите изкуства
- Класически кинотеории, свързани с монтажа (на примера на Айзенщайн)
- Психоаналитичен експеримент с "Андалуското куче". Проверка на теоретичната грамотност
- Документални екранни теории. Дзига Вертов. Школата на Грирсън
- Доверие в действителността и доверие в образа (Кракауер и Базен)
- Семиотика на киноезика (Кристиян Мец, Умберто Еко)
- Ориентация в различните таргет групи спрямо научната теза на докторанта
- Телевизионните теории на Маклуън и Негропонте. Дигиталните теории. Лев Манович
- Независимо и алтернативно кино
- Авангард и ъндърграунд
- Постулатите на Догма 95. Медиаморфозите по Фидлър
Литература по темите:
1. Из историята на филмовата мисъл, 2 тома, Наука и изкуство, 1986-88
2. Сергей Айзенщайн. "Монтажът", Изток - Запад, 2012
3. Роджър Фидлър. Медиаморфоза: Да разберем новите медии, Кралица Маб, 2005
4. Неделчо Милев. Специална теория на киното. Колибри, 2006