CASD110 Българско игрално кино
Анотация:
Курсът има за цел да изгради обективна представа за основни закономерности и процеси в развитието на българското игрално кино през социализма и след 10.11.1989г. Студентите ще се запознаят с отделни произведения и автори, които характеризират спецификата на националното ни кино по време на социализма и в периода на прехода.
Преподавател(и):
проф. Светла Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• специфичните условия за естетическо развитие на българското игрално кино по време на социализма и периода след него
• кинематографичният принос на най-ярките творци на нашето кино
2) могат:
• да оценят самостоятелно приносът на отделни български игрални филми и творци за развитието на нашето кино
• обективно да ситуират българското киноизкуство в европейски и световен културен контекст
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Необходимо е студентите да са гледали български игрални филми от социалистическия период, (които са в тематичния план и могат да бъдат гледани в ютюб), както и от периода след 10 ноември 1989 г.
Да имат най-обща кинематографична култура.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Обществено-политически условия за развитие на българското игрално кино след 9.9.1944г.Съветско влияние. Социалистически реализъм. Героизация на близкото минало . „А бяхме млади“ на реж. Бинка Желязкова и „На малкия остров“ на реж. Рангел Вълчанов "Цар и генерал"-реж.В.Радев, "Черните ангели"-реж.В.Радев
- Нов прочит на антифашистката тема. „Случаят Пенлеве“, „Птици и хрътки“, „Пантелей“-реж. Г.Стоянов, „Герловска история“ – реж. Гр.Островски
- Съвременната тема и положителният герой в социалистическото ни кино. Български филми на моралното безпокойство. Произведения и творци извън социалистическия канон “Отклонение“- реж.Т.Стоянов и Гр.Островски, “Бялата стая“ на реж. Методи Андонов, „Мъже без работа“, и „Силна вода“ на реж. Иван Терзиев, „Една жена на 33“ - реж. Хр.Христов, „Следователят и гората“ – реж. Р.Вълчанов, „Елегия“- реж. Ед. Захариев, „Да обичаш на инат“ – реж. Н.Волев
- „Козият рог“ на реж. Н.Волев като римейк на „Козият рог“ на реж. М.Андонов и „Маргарит и Маргарита“ – реж. Н.Волев като римейк на „Романтична история“ на М.Николов. Сполуки и слабости.
- Времето на перестройката. Филмите „Бягащи кучета“ на реж.Л. Тодоров, „Екзитус“ на реж.Кр. Крумов, “Парчета любов“ на реж.Ив. Черкелов, „Аз графинята“ на реж. П. Попзлатев
- Творчеството на режисьорката Бинка Желязкова. Анализ на ф. “Привързаният балон“. Екранизациите на Въло Радев :"Крадецът на праскови" и "Осъдени души"
- Режисьорът Рангел Вълчанов и неговите филми „Слънцето и сянката“, „Инспекторът и нощта“, “Шанс“, „Лице под маска“, „Лачените обувки на незнайния войн“, „Закъде пътувате?“, „Немирната птица любов“
- Филмите „Авантаж“ и „Мера според мера“ на реж. Георги Дюлгеров.
- Дисидентски ли са спрените филми в българското социалистическо кино?
- Миграционният цикъл в българското игрално кино - творчеството на реж. Людмил Кирков („Момчето си отива“, „Не си отивай“, „Матриархат“, „Селянинът с колелото“), Едуард Захариев („Преброяване на дивите зайци“, „Вилна зона“), Иван Андонов („Черешова градина“, „Самодивско хоро“). „Последно лято“ на реж. Хр.Христов
- Комедийно-сатиричният жанр в социалистическото ни кино. „Хитър Петър“, „Кит“, „Невероятна история“, „Любимец 13“, "Специалист по всичко", „Мъже в командировка“, „Преброяване на дивите зайци“, „Двойникът“, „Дами канят“„Оркестър без име“
- Българската операторска школа: Васил Холиолчев, Димо Коларов, Тодор Стоянов, Виктор Чичов, Венец Димитров, Атанас Тасев, Емил Вагенщайн, Борислав Пунчев, Радослав Спасов
- Сценарийната изява на Николай Хайтов, Георги Мишев, Станислав Стратиев1 АлександърТомов в нашето кино.
- Българското детско кино. Творчеството на Димитър Петров („Куче в чекмедже“, „Таралежите се раждат без бодли“, „Васко да Гама от село Рупча“ „Фильо и Макензен“), Мариана Евстатиева-Биолчева(„Тигърчето“, „Търси се съпруг за мама“, „Горе на черешата“,“Племенникът чужденец“,“Мигове в кибритена кутийка“), Иванка Гръбчева („Деца играят вън“, „13-та годеница на принца“, „Изпити по никое време“).
- Загуба на ценностни и социални ориентири във филмите след 10 ноември. Българското игрално кино в епохата на глобализацията. Каква е целта на бълг. филми – „себеизразяване или прелъстяване на чуждата публика“ ?
Литература по темите:
Атанасова, Г., Богоров, И. (ред.). Български игрални филми. София: ЗахариСтоянов.2008
Братоева-Даракчиева,Ингеборг Българското игрално кино от Калин Орелът до Мисия Лондон, 2013
Волев, Николай. Девствената проститутка. изд.Колибри, 2018
Генчева, Г. Български игрални филми, т. 2. 1948–1970, София, изд. „Д-рПетър Берон”,1988
Грозев, Александър. Киното в България. Ч. I. (1897–1956). Велико Търново:Фабер, 2011
Грозев, Александър. Киното в България. Ч. 2 (1956 – 1969). Велико Търново: Фабер, 2016
Знеполски, Ивайло. Актуалното кино, С.изд. Наука и изкуство, 1969
Знеполски, Ивайло. Кинематографичният процес. Изграждане на социалистическата култура на българското кино,С., изд. Наука и култура, 1970
Знеполски, Ивайло. Пътища и пътеки на българското кино, С., изд.Наука и изкуство, 1972
Знеполски, Ивайло. Филмът в полето на културата, С.изд. Наука и изкуство, 1985
Ковачев, Пенчо. 50 златни български филма. София: Захарий Стоянов, 2009
Кърджилов, Петър. Български игрални филми, т. 1. 1915–1948. София, изд. „Д-р
Петър Берон”, 1987
Мишев, Георги. Мир на страха ни. Бележки под линия. Изд.къща Хермес, 2015
Писарев, Павел. Подир изгубеното време. Спомени. Пловдив: Жанет 45, 2011
Станимирова, Неда. Кинопроцесът – „Замразен временно“. Български игрални филми 1950-1970. София:Логис, 2012
Христова, Светла. За комедията в българското игрално кино, изд. на НБУ, 2017
ФИЛМОГРАФИЯ
Всички филми от тематичния план.