CASD107 Особености на рекламата като комуникация и творчество
Анотация:
Дисциплината изучава:
• Рекламата като вид комуникация
• Структурата и езикът на рекламата
• Символиката в рекламните изображения
• Изграждането на бранд
Цели на курса:
• Да запознае докторантите със спецификата на рекламната комуникация
• Да обърне внимание на алфабетиката и символиката в рекламните изображения
• Да покаже връзката между психоанализата и рекламата
• Да дефинира ролята на рекламата при изграждане на бранд
Преподавател(и):
доц. Албена Павлова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Спецификите на рекламата като вид комуникация
• Значението на различните знакови системи, символиката и психологията при създаване на рекламни изображения
• Иновативните форми на реклама
• Спецификите на бранда
2) могат:
• Да анализират аргументирано рекламни текстове и изображения
• Да използват тропи при създаването на рекламни идеи
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Съвременната реклама - част от интегрираните маркетингови комуникации. Участници в рекламната комуникация.
- Структура и език на рекламата. Езикова структура на рекламата. Какво трябва да включва всеки от елементите на тази структура?
- Символика в рекламните изображения. Знаци и знакови системи, използвани в рекламата. Начини за тяхното свързване и редактиране. Анализ на реклами от гл.т. на алфабетиката, синтактиката, прагматиката.
- Употреба на тропите в рекламата при създаването и обогатяването й (сравнение, метафора, метонимия, полисемия, хипербола и литота, опозиция и др.)
- Иновативни форми на реклама. Видовете реклама и особеностите на техните канали Лекция, дискусия
- Бранд и брандинг. Как се изгражда бранда и каква е ролята на рекламата в брандинга?
- Психология и реклама. Различни психоаналитични и философски школи и ролята им в творчеството на рекламата. Психоаналитичната символика, използвана в рекламите.
Литература по темите:
1. Алмалех, Мони. Езикът на цветовете. Аскони-издат, С., 2007
2. Алмалех, Мони. Цветовете в балканския фолклор, С., Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 1997
3. Банков, Кристиан. Семиотични тетрадки І, С., НБУ, 2001
4. Банков, Кристиан. Семиотични тетрадки, част ІІ, НБУ, София, 2004
5. Барт, Ролан. Въображението на знака. София, Народна култура, 1991
6. Бидерман, Ханс. Речник на символите. Рива. С. 2003
7. Бренър, Чарлз. Психоанализа. Основен курс, С., Фондация Отворено общество, 1993
8. Вебер, Макс. Социология на господството. Социология на религията. С., Св. Климент Охридски, 1992.
9. Волли, Уго. Реклама и комуникация, в сб. “Семиотиката в действие”, съставител Кристиан Банков, НБУ, 2003
10. Деянов, Петър. Психоанализа и рекламна символика. Славена, 2005
11. Доганов, Димитър и Боян Дуранкев. Българска рекламна енциклопедия. Сиела, 2001
12. Доганов, Димитър. Ференц Палфи, Рекламата каквато е, Princeps, С., 1999
13. Егазаров, А., Иллюстрованная энциклопедия символов, Астрель АСТ, Москва, 2003
14. Еко, Умберто. Как се пише дипломна работа, ИК А. Панов, С., 1999
15. Елиаде, Мирча. Образи и символи, ИК “Прозорец”, С., 1998
16. Зийман, Серджо. Краят на рекламата, каквато я познаваме, С., Locus, 2007
17. Кафтанджиев, Христо. Absolut Semiotics in an Absolut World, С., Сiela, 2008
18. Кафтанджиев, Христо. Absolut semiotics. Ciela, 2001
19. Кафтанджиев, Христо. Хармония в рекламната комуникация – презаредена, С., Сiela, 2003
20. Огилви, Д., Изповедите на един рекламист, С., Принцепс, 1999
21. Павлова, Албена. Косата като знакова система, в: Studia Semiotica, vol I, електронно издание, Available from: [http://ebox.nbu.bg/semiotika10/view_lesson.php?id=174]
22. Павлова, Албена. Рекламата като част от средата. Амбиент рекламата, електронно списание Проблеми на постмодерността, том 2, бр. 1, ЮЗУ “Неофит Рилски”, SSN:1314-3700
23. Павлова, Албена. Секс, еротика, реклама. Нова звезда, София, 2013, ISBN 978-954-8933-74-2
24. Павлова, Албена. Червеното и черното – символика в рекламата. Балканколор 2013, електронно издание, 2013, ISSN 1313-4884
25. Пеневска, Веселина. Пространството като част от човека. София. Св. Климент Охридски, 1995
26. Райков, Здравко. Креативната комуникация. Как да печелим клиенти и да сразяваме конкуренти, София, Дармон, 2010
27. Робинсън, Дж., Манипулаторите. Конспирацията на големите в рекламата, С., Кръгозор, 2001
28. Робъртс, Кевин. Марките на любовта. Бъдещето отвъд търговската марка. Фокус, 2004
29. Рушкоф, Дъглас. Теория и практика на манипулацията, Кръгозор. 2008
30. Серезлиев, Стефан. Бранд-точките на контакт с бранда – новите перспективи пред бранд комуникациите. Електронно списание Медии и обществени комуникации. Бр. 12, 2012
31. Серезлиев, Стефан. Творческите хоризонти пред съвременната реклама: Творческият процес. В: Реторика и комуникации, електронно научно списание – ISSN 1314-4464, бр.7, 2013
32. Тофлър, Алвин, Шок от бъдещето, С., Народна култура, 1992
33. Фаст, Джулиъз. Езикът на тялото. София, Наука и изкуство. 1993
34. Фройд, Зигмунд, Въведение в психоанализата, С., Наука и изкуство, 1990
35. Хофстеде, Хеерт. Култури и организации. Софтуер на ума, С., Класика и стил, 2001
36. Христов, Чавдар. Убеждаване и влияние. Ciela. 2008
37. Шевалие, Жан, Ален Геербрант. Речник на символите, том І, ИК “Петриков”. С., 2000
38. Шевалие, Жан, Ален Геербрант. Речник на символите, том ІІ, ИК “Петриков”. С., 2000
39. Шийън, Браян. Когато хората обичат твоя бранд, оправдават грешките ти. В: в-к Капитал, 23 август 2013. Виж: http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2013/08/23/2127867_kogato_horata_obichat_tvoia_brand_opravdavat_greshkite/
40. Юнг, Карл Густав. ЕОН (Изследвания върху символиката на цялостната личност), Плевен, Евразия-Абагар, 1995
41. Amabile, T. M. Creativity In Context: Update To The Social Psychology Of Creativity, Boulder, CO: Westview Press, 1996
42. Arvidsson, A. Brands: Meaning and value in media culture. London. Routledge. 2006
43. Danesy, M. Brands. London. Routledge. 2006
44. Davis, Scott and Michael DUNN. Brand touchpoint wheel. Brand Management Models (SWOCC), 2006, availablle on www.warc.com/brandmodels
45. Dru, Jean-Marie. Disruption: overturning conventions and shaking market place. Library of Congress, 1996
46. Dru, Jean-Marie. How Disruption Brought Order. The Story of a Winning Strategy in the World of Advertising. Palgrave Macmillan. NY, 2007
47. El-Murad, Jaafar and Prof. Douglas West. The definition and measurement of creativity: what do we know? Journal of Advertising Research, Vol. 44, No. 2, June 2004
48. Eshuis, Jasper. E.H. Klijn. Branding in Governance and Public Management. Routledge Critical Studies in Public Management, NY, 2012
49. Franzen, Giep and Sandra Moriarty. The Science of Art and Branding. M.E. Sharpe Inc. New York. 2009, p. 522
50. Jewler, J., B. Drewniany, Creative Strategy in Advertising. Wadsworth, 2001
51. Kapferer, J. N. Strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. London. Kogan Page. 1992
52. Keller, Ed and Brad Fay. The Role of Advertising in Word of Mouth. Journal of Advertising Research, Volume 49, No. 2, June 2009, pp.154-158
53. Liungman, Carl G., Dictionary of Symbols. 1998
54. Mella, Dorothee. Language of Color. Warner books, 1988
55. Reid, L., K. King and D. Delorme. Top-Level Creatives Look at Advertising Creativity Then and Now. Journal of Advertising 27, 2. 1998
56. Sebeok, Thomas A., Encyclopedic Dictionary of Semiotics (Approaches to Semiotics), 1994
57. Twose, D. Creativity in advertising, Millward Brown Points of View, July 2012
58. Всичко, което откриете в книжарниците, библиотеките и интернет в областта на рекламата, семиотиката и комуникациите