COGD206 Механизми на конструктивната памет
Анотация:
Курсът ще въведе студентите в теориите и изследванията на конструктивната памет. Ще ги запознае с конкретни примери на изследвания, интегриращи когнитивна психология, компютърни модели, антропология и невронауки, които търсят разбиране на механизмите, чрез които човешката памет реконструира отминали събития.
Преподавател(и):
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• подробно основните експериментални факти за илюзиите и изкривяванията на човешката памет
• подробно основните парадигми за изследване на конструктивната памет
• подробно основните модели и теории за конструктивния характер на човешката памет
• основните дебати в областта и гледните точки на всички основни автори
2) могат:
• да четат самостоятелно съвременни научни публикации в областта
• да анализират критично теориите и моделите и да планират експерименти, с които да ги оборват или подкрепят
• да мислят за теоретично аргументирани приложения при свидетелски показания
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• по когнитивна психология и по-специално по мислене и памет;
• по моделиране (символно и/или невронни мрежи);
• по невронауки.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Конструктивност на автобиографичната и епизодична памет. Колективна реконструкция на епизоди.
- Парадигми за изследване на конструктивна памет: асоциативно реконструиране, подвеждаща информация, имплантиране на спомени, реконсолидация
- Мозъчни механизми на реконструкция: реконсолидация и конфабулации. Конструиктивна памет при пациенти с различни увреждания
- Индивидуални различия: личностови характеристики, екзекутивни функции, възраст. Конструктивна памет при епизоди, съпътствани от силни емоционални състояния
- Функция и адаптивна стойност на конструктивната памет
- Конструктивни процеси във възприятие, социално познание, емоции, вземане на решение и др.
- Ситуативен подход, втелесеност, огледални неврони при разбиране на конструктивността на човешкото познание
- Смесване на несходни епизоди. Смесване на епизоди въз основа на двойна аналогия. Реконструиране въз основа на структурно сходство: моделът DUAL-AMBR на конструктивна памет
- Представяне на изследователски проект върху конструктивна памет
Литература по темите:
• Barrett, L. F., Wilson-Mendenhall, C. D., & Barsalou, L. W. (2015). The conceptual act theory: a road map. Chapter in L. F. Barrett and J. A. Russell (Eds.), The psychological construction of emotion. New York: Guilford, pp. 83-110.
• Brown, A. D., Addis, D. R., Romano, T. A., Marmar, C. R., Bryant, R. A., Hirst, W., & Schacter, D. L. (2014). Episodic and semantic components of autobiographical memories and imagined future events in posttraumatic stress disorder. Memory, 22, 594-604.
• Bernstein, D. M., Scoboria, A., Desjarlais, L., & Soucie, K. (2018). “False memory” is a linguistic convenience. Psychology of Consciousness: Theory, Research, and Practice, 5(2), 161–179. https://doi.org/10.1037/cns0000148
• Gallo, D. and Roediger, H. III (2002). Variability among word lists in eliciting memory illusions: evidence for associative activation and monitoring. Journal of Memory and Language, 47, 469- 497.
• Guerin, S. A., Robbins, C. A., Gilmore, A. W., & Schacter, D. L. (2012). Interactions between visual attention and episodic retrieval: Dissociable contributions of parietal regions during gistbased false recognition. Neuron, 75, 1122-1134.
• Hirst, W., Manier, D. & Cuc, A. (2003). The construction of a collective memory. In: Kokinov, B., Hirst, W., eds. (2003). Constructive Memory. Sofia: NBU Press.
• Hirst, W., Phelps, E.A., Meksin, R., Vaidya, C.J., Johnson, M.K., Mitchell, K.J., Buckner, R.L., Budson, A. E., Gabrieli, J.D.E., Lustig, C., Mather, M., Ochsner, K.N., Schacter, D.L., Simons, J.S., Lyle, K.B., Cuc, A.F., & Olsson, A. (2015). A ten-year follow-up of a study of memory for the attack of September 11, 2001: Flashbulb memories and memories for flashbulb events. Journal of Experimental Psychology: General, 144, 604-623.
• Kaplan, R. L., Damme, I., Levine, L. J., Loftus, E. (2016) Emotion and false memory. Emotion Review, 8-13.
• Karanian, J. M., Rabb, N., Wulff, A. N., Torrance, M. G., Thomas, A. K., & Race, E. (2020). Protecting memory from misinformation: Warnings modulate cortical reinstatement during memory retrieval. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(37), 22771-22779.
• Kokinov, B., Petrov, A. (2001). Integration of Memory and Reasoning in Analogy-Making: The AMBR Model. In: Gentner, D., Holyoak, K., Kokinov, B. (eds.) The Analogical Mind: Perspectives from Cognitive Science, Cambridge, MA: MIT Press.
• McClelland, J. (1995). Constructive memory and memory distortions: A parallel distributed processing approach. In D. Schacter (Ed.) Memory distortions: How minds, brains, and societies reconstruct the past. Cambridge, MA: Harvard University Press.
• Morgan, C.A., Southwick, S., et al (2013) Misinformation can influence memory for recently experienced, highly stressful events. International Journal of Law and Psychiatry, 36, 11-17.
• Okado Y, Stark CEL. (2005) . Neural activity during encoding predicts false memories created by misinformation. Learn Mem 12: 3–11.
• Patihis, L., Frenda, S.J. et al. (2013) False memories in highly superior autobiographical memory individuals. Proceedings of the National Academy of Sciences, 110, 20947-20952.
• Roediger, H. III, & McDermott, K. (1995). Creating False Memories: Remembering words not presented in lists. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 21, 803-814.
• Schacter, D.L. (2012). Adaptive constructive processes and the future of memory. American Psychologist, 67, 603-613.
• Schacter, D.L. (2013). Memory: From the laboratory to everyday life. Dialogues in Clinical Neuroscience, 15, 393-395.
• Schacter, D. L. (2022). Constructive memory: past and future. Dialogues in clinical neuroscience. https://doi.org/10.31887/DCNS.2012.14.1/dschacter