COGD217 Репрезентация на понятията и процесите на категоризация
Анотация:
Курсът запознава с основните репрезентационистки схващания за понятията. Обсъждат се емпиричните свидетелства в подкрепа на различните схващания и проблемите, с които те не могат да се справят.
Преподавател(и):
проф. Лилия Гурова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Основните твърдения, зад които застават репрезентационистките теории за понятията, които разглеждат концептуалните репрезентации като дефиниции (т. нар "класическа" теория), прототипни структури, съвкупност от екземпляри или теории;
2) могат:
да планират експериментално изследване за проверка на свидетелствата в подкрепа на различните схващания за понятията.
Предварителни изисквания:
Завършен курс COGM313 Понятия и категоризация
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Исторически преглед на основните теории за понятията: понятията като функции (способности), понятията като абстрактни обекти и понятията като репрезентации.
- Защо в съвременната когнитивна наука се е наложила репрезентационната теория за понятията: ролята на предпочетените изследователски подходи.
- Критиката на "класическата теория" като изходен пункт на обсъждането на основните репрезентационистки схващания за понятията. Какво пропускат критиците на класическата теория.
- Понятията като прототипни структури: основни експерименти, установяващи ефектите на типичност; слаби места на прототипната теория.
- Понятията като съвкупности от екземпляри: основни емпирични свидетелства в подкрепа на екземплярната теория, основни слабости на теорията.
- Понятията като теории: примери в подкрепа на това схващане, основни недостатъци.
- Теории за понятията и модели, експлициращи тези теории. Как проверката (потвърждаването или съответно непотвърждаването на предсказанията) на едиОтхвърлянето на един модел се отразява върху статуса на теорията, която този модел представя.
- Опити за хибридни теории/модели.
- Обобщение: силни и слаби страни на репрезентационистките теории. Има ли достатъчно основания за изоставяне на репрезентационисткия подход към понятията в когнитивната наука?
Литература по темите:
Cohen, H., Lefebvre, C. (Eds.) (2005). Handbook of Categorization in Cognitive Science. Amsterdam: Elsevier.
Fodor, J. (1998). Concepts. Where Cognitive Science Went Wrong. Oxford: Clarendon Press.
Fodor, J. (2004). Having Concepts: A Brief refutation of the 20th Century. Mind and Language, 19 (1), 29-112.
Gurova, L. (2010). Thirty Years Cognitive Studies of Categorization: What’s Behind the Reported Progress. (In print)
Margolis, E., Laurence, S. (Eds.) (1999). Concepts. Core Readings. Cambridge, MA: The MIT Press.
Murphy, G. (2002). The Big Book of Concepts. Cambridge, MA: The MIT Press.
Smith, E., Medin, D. (1981). Categories and Concepts. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Smith, D. J., Minda, J. P. (2000). Thirty categorization results in search of a model. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 26, 3-27.
Средства за оценяване:
- теоретичен обзор върху една от основните теории за понятията (50%);
- дизайн на експеримент за проверка на едно определено следствие на една от теориите (50%).