HACD960 Визуалният образ. Образ и визуални медии
Анотация:
Семинарът е едновременно учебна и изследователска форма, адекватна на докторската образователна и научно изследователска степен. Целта му е да бъдат представени различни насоки в изкуствознанието и визуалните изследвания.
Съчетани са лекционната форма (задължително с визуална презентация) и обсъждането на текстове. Докторантите в семинара представят поне веднъж годишно резултати от изследванията си по темата на дисертацията.
В семинара годишно участват поне двама гост-преподаватели от престижни европейски университети.

Преподавател(и):
проф. Ирина Генова д-р
проф. Боян Манчев д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Участиците в семинара
1) научават:
Актуални идеи и възгледи в полето на изкуствознанието и визуалните изследвания.
2) усвояват
Умението да общуват в дискусионен форум, какъвто е семинарът
Умението да презентират идеи и възгледи в хода на изследователската си работа по проекта на дисертацията.
Предварителни изисквания:
Участниците в семинара трябва да ползват английски език и да владеят много добре поне един широко разпространен европейски език.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Семинар
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Истории на изкуството – възможности и затруднения
- Истории на модерното изкуство на Балканите
- Съвременни художествени практики
- Художествени практики и визуални медии
- Изкуството днес – преформулиране на местата Съвременен музей / Музей за съвременно изкуство
Литература по темите:
Общи текстове:
В книги и сборници:
• Валтер Бенямин. Художествената творба в епохата на нейната техническа
възпроизводимост. В: Валтер Бенямин. Художествена мисъл и културно
самосъзнание. Изд. Наука и изкуство. С. 1989, с. 338-364.
• Катрин Мийе. Музеографското общество. В: Катрин Мийе. Съвременното
изкуство във Франция. Превод А. Тодоров, С. Генова. Научен редактор И.
Генова. Университетско издателство „Св. Климент Охридски”. С. 1993, с.
267-298.
• Натали Хайних. Аурата на Валтер Бенямин. В: Социологически модели на
изкуството. Антология Част първа. Съст. И. Стефанов, А. Янева. С. 2001,
с. 105-110.
• Художественият музей и XXI век. Под ред. на Красимир Линков. Изд.
Пигмалион. Пловдив, 2003:
Текстове от:
• Димитър Г. Димитров. Музеят вчера, музеят утре, с. 14-26.
• Ирина Генова. Зрителят – промени в ситуацията. След
фотографията и интернет, с. 97-111.
• Красимир Линков. Постоянни и временни експозиции в
художествения музей, с. 146-150.
• Елена Попова. Музеят – финанси и фантазии, с. 205-213.
• Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display.
Ed. by Ivan Carp and Steven D. Lavine. Smithsonian Institution
Press, 1991
• Stephen Greenblatt. Chapter 3: Resonance and Wonder, pp. 42-56;
• Carol Duncan. Chapter 6: Art Museums and the Ritual of
Citizenship, pp. 88-103.
• Richard Wollheim. The Institutional Theory of Art. In: Richard
Wollheim. Art and its Objects. Cambridge University Press.
1980(1968), pp. 157-166.
В справочни издания:
Grove Dictionary of Art, 1996:
• Museum. I. History. By Jeffrey Abt;
• II. Architecture. By Helen Searing
Encyclopaedia Universalis, 1996:
• Nathalie Heinich. Exposition. Corpus 9, pp. 188-191.
• Gilbert Lascault. Musee. Corpus 15, pp. 914-918.
• Germain Bazin. Museologie. Corpus 15, pp. 918-921.
• Andre Desvallees. Nouvelle museologie. Corpus 15, pp. 921-924.
Critical Terms for Art History. Ed. by Robert Nelson and Richard Shiff. The
University of Chicago Press, 1996
• Donald Preziosi. Collecting / Museums, pp. 281-291.
The Art of Art History: A Critical Anthology. Ed. by Donald Preziosi. Oxford
University Press, 1998
• Carol Duncan. The Art Museum as Ritual (1995), pp. 473-485
• Donald Preziosi. The Art of Art History, pp. 507-525.
Art and its Histories. A Reader. Ed. By Steve Edwards. Yale University Press, 1998.
• Section Six: Contemporary Cultures of Display - Nicolas Serota, Tate Gallery,
London; Michel Laclotte, le Louvre; Francoise Cachin, Musee d’Orsay and others.
В периодиката:
• Соня Абаджиева. Музеят за съвременно изкуство в Скопие, Република
Македония. – сп Изкуство / Art in Bulgaria. 1993, бр. 6, с. 23-24.
• Силвия Бориславова – Ковачева. Музей за съвременно изкуство във
Велико Търново? – в. Култура. 2006, 2 юни, бр. 21, с. 4.
• Ирина Генова. Един художествен музей. [Музеят Орсе в Париж] –
сп. Изкуство. 1990, 26-29.
• Ирина Генова. Поглед към съседите. Художествени музеи и колекции за
модерно изкуство в Атина и състояние на тяхното проучване. –
сп. Изкуство / Аrt in Bulgaria. 1996, бр. 36, с. 18–23.
• Яна Костова. Публично пространство: две аудитории. МАКБА: Пресечни
точки между частна и обществена колекция. – сп. Следва. Изд. на НБУ.
2006, бр. 15, с. 25-28
• Диана Попова. Под знамената на / за Музея. По повод дискусията за музей
за съвременно изкуство в България. – в. Култура, XLVII, N 20, 16 май 2003,
с. 6
• Диана Попова. Музей на хоризонта. – в. Култура. 2005, 22 април, бр. 15, с.
• Музей за съвременно изкуство. Разговор – Ангел В. Ангелов, Боян
Манчев, Боян Знеполски, Димитър Вацов, Яра Бубнова, Ирина Генова. Сп.
Критика и хуманизъм. 2007.
III Отражения и отпечатъци
В книги и сборници:
• Ангел В. Ангелов. Образи на преобразуване / изчезване. Инсталации на
Надежда Олег Ляхова. В: Symposion. Сборник с изследвания в чест на проф.
Б. Богданов. С. 2000, с. 75-101.
• Ханс Белтинг. Епилози на изкуството или на историята на изкуството. В:
Следистории на изкуството. Съст. А. Ангелов и И. Генова. Изд. Сфрагида, С.
2001, с. 49-64.
• Платон. Изкуството като подражание. В: Държавата, книга X. Преводач
Александър Милев. Изд. “Наука и изкуство”. С. 1975, с. 456-461.
• Clement Greenberg. Art and Culture. Critical Essays. Beacon Press, 1961 - :
Avant-Garde and Kitsch, pp. 3-21; The Crisis of the Easel Picture, pp. 154-157.
• Arthur C. Danto. Modernism and the Critique of the Pure Art: The Historical
Vision of Clement Greenberg. In: Arthur C. Danto. After the And of Art.
• Contemporary Art and the Pale of History. Chapter 4. Princeton University Press, 1997.
• Hans Belting. Pour une anthropologie des images. Paris 2004 [Bild-
Anthropologie: Antwurfe fur eine Bildwissenschaft. Munchen 2001]. I Medium,
image, corps. Une introduction au sujet.
Каталози:
• Надежда Олег Ляхова. Образи на преобразуване. Текстове от: Мария
Василева, Яра Бубнова, Ирина Генова, Ангел В. Ангелов, Диана Попова. С.
2001.
• Милко Павлов. Милкопавловголемитерисунки. Софийска градска
художествена галерия. Текст от Мария Василева. С. 2005.
• Milko Pavlov. Frottage Works. Essays by: Irina Genova, Arie Hartog, Hanne
Zech. Dusseldorf 2003.
• Българска арт-книга. По идея на Милко Павлов. С. 1997.
• Умножаване на отраженията. Софийска градска художествена галерия и
Група 8 март. 2006, март. Вестник за изложбата, единичен брой.
В периодиката:
• Владия Михайлова. Пространствени контрапункти. „Умножаване на
отраженията” в СГХГ. – сп. Алтера, 2005, бр. 5, с. 32-39.
• Лора Шумкова. Огледалнати / Mirrorized. – в.: Литературен вестник. 2006,
29 март – 4 април, с. 7.
IV Визуалният образ
• Hans Belting. Entwurfe fur eine Bildwissenschaft. Munchen 2001 [Pour une
anthropologie des images. Paris 2004]
В сборници и периодика:
• James Elkins. Art history and images that are not art. In: Art Bulletin, 1995,
December, Vol. 77, Issue 4.
• Wolfgang M. Freitag. Art Reproductions in the Library. Notes on Their History
and Use. In: The Documented Image. Vision in Art History. Ed. by G.P.Weisberg,
L.S.Dixon. Syracuse University Press, 1987, pp. 349-363.
• Wolfgang M. Freitag. La servante et la seductrice. Histoire de la photographie et
l’histoire de l’art. In : Histoire de l’histoire de l’art XVIIIe et XIXe siecle. Tome II.
Louvre, 1997, pp. 257-291.
• Ernst Gombrich. The Beauty of old towns. (1965) In: Ernst Gombrich.
Reflections on the History of Art. 1987. Phaidon Press Limited, Oxford.
• W. J. T. Mitchell. What is Visual Culture. In: Meaning in the Visual Arts: Views
from the Outside. Ed. by Irving Lavin. Princeton, 1995, pp. 207-217.
• W. J. T. Mitchell. Showing seeing: a critique of visual culture. In: Journal of
Visual Culture. 2002, Vol I (2), pp. 165-181.
На български език:
• Ангел В. Ангелов. Природата в София – асоциална пустош. –
сп. Летература. 1999, бр. 20, с. 56-61.
• Джулио Карло Арган. Културата на градовете. (1962) В: Джулио Карло
Арган. Изкуство, история и критика. Превод Емилия Георгиева и Никола
Георгиев. Изд. Български художник. С. 1984.
• Лъчезар Бояджиев. Billboard Heaven. – сп. Критика и хуманизъм. 2005, бр.
1, кн. 20, с. 135-156.
• Ирина Генова. Художествената колекция в епохата на нейното дигитално
репродуциране. – сп. Следва. Изд. на НБУ. 2002, бр. 4, с. 52-60.
• Ивайло Дичев. Още пространства; Възпитаване на разсеяния поглед. В:
Пространства на желанието, желания за пространство. Етюди по градска
антропология. Изд. Изток – Запад. С. 2005, с. 179-206.
• Александър Кьосев. Око за бледия град. В: Красимир Терзиев. Визуален
семинар II. С. 2004; Лелята от Гьотинген. С. 2005, с. 296-320.
Средства за оценяване:
Присъствие и участие, участие в дискусии, презентации в семинара, курсова работа.