MALM227 Проект: Компетентностeн подход и иновации в образованието – I част
Анотация:
Проектът цели да осигури допълнителни познания в областта на теорията на образованието
и в частност в чуждоезиковото обучение, необходими за развиване на професионалната
компетентност на студентите, подготвящи се за учители по чужд език.
В процеса на работа по проекта студентите се запознават в дълбочина с документацита описваща компетентностния поход и различните му аспекти в образованието и неговата
проекция в теориите и концепциите за езикоусвояването и подготовката на педагогическите
специалисти (в европейски и в национален план).
Преподавател(и):
преп. Десислава Дуриданова
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават/владеят:
- предизвикателствата пред образованието на 21. век, изискващо преминаване от обучение към учене, от знания към умения, от предметно-ориентирани към компетентностно-ориентирани подходи,
- ключовите компетентности, които съвременната личност трябва да овладее, за се впише адекватно в съвременното общество;
- основните теоретични аспекти на компетентностния подход в образованието и неговата проекция в теориите и концепциите за езикоусвояването и подготовката на педагогическите специалисти (в европейски и в национален план).
2) могат:
- да изследват образователните процеси и да описват и анализират резултатите от приложението на компетентностно-ориентираните подходи в учебния процес;
- да прилагат компетентностно-ориентиран подход в процеса на езиковото обучение с цел развиване на чуждоезиковата комуникативна компетентност на обучаваните;
- да търсят и експериментират със съвременните стратегии и иновативни похвати и методи за езиково обучение в своята преподавателска практика;
- да контролират и управляват успешно своето собствено израстване като педагози, да усъвършенстват собствената си професионална компетентност.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- по чуждия език на равнище С1 (или по-високо) по Европейската езикова рамка.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Проекция на компетентностния подход в нормативните документи в българската образователна система (държавни образователни стандарти, учебни програми, учебно-изпитни програми и т.н.)
- Проекция на компетентностния подход при формирането на професионалната компетентност и оценяването на педагогическата квалификация на учителите по чужд език
Литература по темите:
Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004) Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: Унив. издателство на НБУ
Michael Kelly and Michael Grenfell (2003) The European Profile for Language Teacher Education - A Frame of Reference (The main report can be found in full at: www.lang.soton.ac.uk/profile)
Нормативни документи за българското образование, https://www.mon.bg и https://www.mon.bg/bg/100770
- Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа
- Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001 [има също версии на немски и френски език]
-Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors, Council of Europe, 2018/2020
- Newby, D. et al.(2007) European Portfolio for Student Teachers of Languages: а reflection tool for language teacher education, Graz: Council of Europe [има също версии на немски и френски език]
- Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006